0 657 visningar

12 svar

Murklor

Lena M

5 mar 2006 kl. 16:57

Sitter ni också insnöade och bara väntar ?
Här har varit ett ymmigt snöfall under natten och större delen av dagen. Och för att hålla ångan uppe undrar jag.
Måste man avkoka toppmurklor ?
I min senaste bok som tar upp elva arter, rekomenderas det, för säkerhets skull.
Jag vill ha med skålsvamparna i detta släkte, är det fel ?  Och finns det ytteligare arter än dessa elva ?
DET KOMMER EN VÅR tror jag ??? Lena

0

Joachim Krumlinde

5 mar 2006 kl. 18:01

Vi har också alldeles för mycket snö i Skåne och nu finns det inte ens vinterskivling längre.
Jag väntar på mitt första vårtecken, scharlakansvårskål (Sarcoscypha austriaca) som jag brukar kunna se redan i januari men i år har de inte haft en chans.

Det finns ingen anledning att koka av toppmurklor.

Murklor och skålsvampar är många släkten och familjer. Ordningen Pezizales (skålsvampar och murklor) har nog cirka 1000 arter i Skandinavien. Många skålsvampar är mycket små, en del kan växa på grässtrån.

0

Helena

5 mar 2006 kl. 19:02

Den svampbok som du har rekomenderar avkokning pga förväxlingsrisk med stenmurkla. Men de är ju så olika varandra så jag begriper inte hur man ska kunna förväxla dom. Jag har aldrig kokat av toppmurklor.
Här i Sörmland så är det runt 70 cm snö i skogen och våren känns väldigt avlägsen.

0

christer i skåne

5 mar 2006 kl. 21:14

hej!
murkla har vissa besläktade egenskaper med skålsvamp t.ex lockförsedda sporsäckar med aktiv sporspridning.
en svamp som jag har talat i er spalt om i fjor somras, tryffelmurkla (geopora cooperi) har troligtvis utvecklats från en skålsvamp till murkla under en tidsrymd på årmilijoner, även tryffel är på lång “sikt” släkt med skålsvamp det är troligen en fråga om en utveckling åt olika håll vad det gäller sporspridning aktiv eller inaktiv.
gå in på puggehatten.se
mvh christer

0

Lena M

6 mar 2006 kl. 09:24

Hej och tack för era svar. Jag har aldrig kokat av toppmurklor, men det kommer nya rön hela tiden så man blir lite förvirrad.  Många arter av den verkar det finnas som jag inte reflekterat på tidigare. Men det är inte så ofta jag hittar dem. Lena
P.s Jag brukar koka av stenmurklor tre gånger tio minuter, lite överdrivet, eller ?
Lena

0

Helena

6 mar 2006 kl. 10:44

Jag kokar av mina två gånger fem minuter och har aldrig blivit sjuk. Men jag har en bekant som kokar av dom FYRA gånger så känn dej inte ensam Lena.

0

Bo E

6 mar 2006 kl. 14:33

När jag för första gången tilklagade färska stenmurklor förra våren så kokade jag av dem dubbelt så länge som det rekommenderades, så vi är många som har respekt för denna art!

0

Helena

6 mar 2006 kl. 16:38

Ja självklart så ska man ha respekt för dom, det har jag också.
Jag tycker inte att den som kokar av ännu flera gånger eller längre tid på nåt sätt gör fel.
Var kanske lite otydlig i förra inlägget.

0

Joachim Krumlinde

6 mar 2006 kl. 19:37

Numera rekommenderas stenmurklan inte alls som matsvamp, eftersom det alltid finns lite gift kvar, hur omsorgsfullt den än behandlas. Hur farligt det är beror nog på hur ofta man äter den,

Men ni som kokar av stenmurkla fyra eller fem gånger, finns det någon smak kvar då?

0

Lena M

6 mar 2006 kl. 21:02

Ja det blir en till två gånger /år. Och är det inte så att smaken är fettlöslig, framträder om man tillsätter fett/grädde ? Lena

0

Irene A

6 mar 2006 kl. 22:09

Jag äter sällan stenmurklor själv, men har grannar som gärna vill ha dem. Jag tycker inte heller att de tappar så mycket smak efter flera avkokningar - fast jag har ändå övergått till att bara koka av dem en gång. Men då lägger jag bara en liten mängd murklor åt gången i en stor gryta med vatten (brukar sikta på ca en liter murklor till 10 liter vatten) som får koka upp och sjuda ca 10 min. Därefter sköljer jag dem ordentligt i durkslag och kramar ut vattnet. Det gör jag inte bara för att skölja ur giftet. De brukar ha en hel del sand på sig också... Sen tycker jag att de duger att finhacka och lägga i frysen.

0

Ingemar

6 mar 2006 kl. 22:33

Det går att läsa en hel del hos Livsmedelsverket när det gäller stenmurklan (ej toppmurkla)
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10675

Inget man kanske ska läsa efter en avnjuten måltid med stenmurkla. Man kan tydligen bli förgiftad utan att ens äta något av svampen eftersom giftet är luftburet vid torkning.

0

Tobbe

9 mar 2006 kl. 16:14

Min uppfattning är att det finns två sätt att förfara med stenmurkla som tar bort MYCKET smak: Hård kokning och för lång koktid. Därför gör jag som Irene: sakta sjudning en enda gång i ca 10 minuter med efterföljande sköljning i kallt kranvatten. Så lite som möjligt. Jag äter hellre ordentligt smakande stenmurklor några få gånger per år än smaklösa oftare.

Som bekant går det ju också att minska giftet genom att torka stenmurklorna fritt i flera månader. Jag har flera gånger ätit anrättningar på sådana torkade stenmurklor som alltså INTE har kokats alls innan tillagningen. Dessa har mycket starkare och tyligare smak och vid jämförelse märker man klart att smakämnen har lösts ut vid avkokningen.

/Tobbe

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone