0 202 visningar

3 svar

Irene A

Lena M

6 mar 2006 kl. 12:39

Jag fastnade på din hemsida och blev sittande länge. Vilket enormt arbete !
Likaså Puggehattarnas (hette det så ?) var intressant, vackra bilder b.l.a
Sökte rödlistade svampar här i länet, hittade ett par arter av riskor, annars var det magert. Däremot i Dalarna var det större utbud och till länsgränsen är det ca milen. Såg att du Irene fotat många svampar i Borlänge och Rättvikstrakten. lena

0

Irene A

6 mar 2006 kl. 21:43

Jo, det har tagit tid att knåpa ihop hemsidan, men det har varit kul att göra det också.
Jag flyttade från Borlänge till Västerbotten för sex år sen, så jag är inte så bra bekant med svampmarkerna häruppe än - men har blivit överraskad över vilken artrikedom det faktiskt finns.

0

Lena M

11 mar 2006 kl. 16:02

Jag har suttit och bläddrat på din hemsida och undrar. Kan du verkligen alla dessa svampar och hur många år har det tagit att lära sig detta???
Hur många olika arter är det måntro?    Lena

0

Irene A

11 mar 2006 kl. 16:57

Jag minns inte exakt hur många olika arter det har blivit, men drygt 1100 är det nog hittills - är ju inte ensam om att ha tagit bilder och artbestämt dem. Några har fel namn också och ska rensas bort.. Så jag kan inte påstå att jag kan alla arterna även om mitt intresse för (och fotograferande av) svampar började för ca 20 år sen. Nej, fullärd blir man aldrig och det är väl en del av tjusningen med svamparna. Egentligen är de ena opålitliga rackare, som sällan återkommer år efter år på samma platser.

Det finns en del som aldrig går att lära sig riktigt - sådana som måste undersökas med mikroskop för att kunna skilja från snarlika arter. Dit hör t.ex. många av trådskivlingarna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone