0 342 visningar

11 svar

2 ½ frågor

zingo

14 okt 2008 kl. 00:51

1. Om man hittar rödgul trumpet - är det då större chans att även hitta svart trumpet, eller har de inget gemensamt med varandra att göra?

2. I boken står att rödgul trumpet
växer i kalkrik barr/granskog och att sotvaxing föredrar kalkfattig barr/granskog.
Det enda stället jag nånsin funnit dessa två på är i samma skog.
Hur..??  Eller är svamparna långt mer flexibla än vad böckerna räcker till??

2½. Sotvaxingarna är helt borta -inga nya på väg, men jag fann några andra små, ganska lika med ngt nedlöpande skivor. De var gulare under, med oranga fläckar i skadorna. Jag får dessa till att vara frostvaxing. Vi hade 2-3 frostnätter för ca 2 veckor sedan, kan de hunnit upp sen dess?

0

stisse/mjölby

14 okt 2008 kl. 07:28

rödgul och svart trumpet växer på olika växtplatser.rödgul ska du söka i blötmarker,vid kärr och liknande.den svarta varianten växer enligt de flesta ihop med ek och hassel i bredbladigt skogsgräs (piprör).

0

Boman

14 okt 2008 kl. 08:01

Kalk i marken kan ju förekomma lokalt, väldigt små områden mitt i annat, har jag noterat. Jag har plockat rödgul trumpetsvamp(inte i år)i en backsluttning med tall också. Och svart trumpetsvamp långt ifrån ek och hassel, i mossa i granskog. Så leta på, nästa säsong hittar du nog dem.

Frostvaxin är slemmig, är dina det?

0

Irene A

14 okt 2008 kl. 08:10

1. Jag tror att det beror på var någonstans i landet man befinner sig. Utanför Hörnefors har vi en skog med både rödgul och svart trumpetsvamp. Häruppe växer den svarta trumpetsvampen i en helt annan miljö än den gör söderut. Det är en gammal, sumpig granskog med inslag av löv, bl.a. asp.
Av miljöer söderut har jag bara erfarenhet av Gotland. Där växer de rödgula överallt, bara det finns lite mossa och ormbunkar, men jag har aldrig lyckats hitta några svarta där.

2. I stort sett stämmer det som står i boken, men en och samma skog kan innehålla stråk med olika ph-värden i förnan, även om den ser likartad ut i övrigt.

2½. Ja.

0

Tack för intressanta svar

zingo

14 okt 2008 kl. 14:20

Om det var frostvaxing jag fann så var den slemmig - ja!

Rödgul trumpet har jag hittat för första gången i år - och sista fyndet var riktigt fint.
Svart trumpet har jag haft på önskelistan i evigheter, den verkar inte vara vanlig här- men jag vet att den finns på minst 2 ställen inom en radie på 7-10 km -men alla tiger som muren…förstås!!  : (

Hassel finns bara enstaka runt Arvika men inte i min omgivning. Ek är tydligen på gång, när jag var barn fanns inte ek - nu är hela skogen full av plantor 50-150 cm höga.
Om jag ska hitta svarta trumpeter här i mina trakter så får jag nog utgå från Irene A och Bomans tips, det verkar stämma mer på naturen här.

0

Tack för intressanta svar

Bo E

14 okt 2008 kl. 14:29

Jag har hittat gott om rödgul trumpet i mossig, mycket kuperad granskog med vissa kärrdrag. Det växer oxå trattkantarell, vanlig kantarell, blodriska och taggsvamp bl a. i samma område.
Även enstaka svarta trumpeter.
Jag tror att den granskogen är planterad, och att området tidigare varit en stenig, blockrik betesmark med enstaka inslag av björk och ek.

Skogen genomkorsas av el-gator och i kanten av en sådan fanns de svarta trumpeterna. Hassel har jag inte observerat där.

0

Tack för intressanta svar - ZIngo

Eva K

14 okt 2008 kl. 18:50

Har du provsmakat Frostvaxingen nu då???

Nyfiken är jag på vad du isf tycker.

0

Tack för intressanta svar - ZIngo

zingo

14 okt 2008 kl. 20:18

= EvaK = Nej - jag har inte smakat. Jag är alldeles för ny på annat än kantareller så jag tog bara med 2 små hem och fotade för bedömning här, kollade i böckerna och kom fram till att det kan vara frostvaxing. Bilderna kommer..

= Bo E = Mina gula trumpeter växte i sluttande bergig skog både barr/lövträd med en del små ek som sagt. Platsen låg i ett blötare område nedanför vad jag tror är en äldre granplantering.

0

Är detta frostvaxingar??

zingo

14 okt 2008 kl. 21:24

Dessa fick jag till frostvaxing, stämmer det??

0

Är detta frostvaxingar??

zingo

14 okt 2008 kl. 21:25

Jag vet inte vad det är med mitt avtryckarfinger idag - det är helt galet…
Nu kommer bilder på frågan ovanför…

0

Sjukt snyggt

zingo

14 okt 2008 kl. 21:33

Jag blev nästan skakis när jag fann dessa fina trumpeter - helt orörda och mååånga

0

Är detta frostvaxingar??

Babsan umeå

14 okt 2008 kl. 21:37

det är det nog.gul under. olivvaxing är inte gul.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone