känner mig som en trotsig barnunge.har varit och inhandlat 1st orange reflexväst.jag har drabbats av rena svampmanin i år.trotsar alla älgjägare vilket jag aldrig gjort förr om åren.att jag hittade detta kalasforum har väl spätt på svampnojan en del.är det fler som trotsar?.från att ha varit naturintresserad skulle jag nu vilja titulera mig som “svampdåre”.
Som dotter till en jägare och uppvuxen i skogen, nåja, så går jag inte in i skogsområde där jakt pågår. Det vore dumt, jakttiden är såpass kort så då kan jag hålla till på annat håll. Risken för att skadas av en rikochett eller av någon som i ivern misstar sig tar inte jag.
Hade jag varit sugen så hade jag också gått ut i skogen! Suget att plocka svamp är klart jämförbart med begäret efter sprit, cigaretter och narkotika. Du är förlåten stisse. För min egen del har jag fått snickeridille och tittar bara efter svamp på betesmark som ligger på vägen till min sons skola.
Jag har ingenting emot jakt som viltvård eller jakt för att skaffa kött - men den sortens rena nöjesjakt som bedrivs på många ställen här i Skåne känner jag avsmak inför. Det är en slags mord som sällskapslek för folk som aldrig skulle sätta sin fot i en skog ifall det inte vore för möjligheten att få döda ngt =(
Själv pratar jag högt med min son och håller mig vid alla allmänna gångstigar och skogar för att slippa alla “skjutgalna” jägare just nu (för man kan aldrig veta). Men som en jägardotter som jag är så önskar jag god jaktlycka till jägarna så vi slipper dem sen i skogen.
Precis Sussie, för får de inte skjutit fullt så kan de hålla på till jul! Men då brukar inte de där ovana jägarna som bara jagar en gång om året vara med längre. Men man har ju råkat ut för vissa incidenter när man rider, trots att både häst och ryttare har reflexkläder - galningar!
rötägg i alla korgar/läger.Så även i älgjägarkretsar.
Vi har en sån i vårt jaktlag (ok, han skjuter inte på allt han ser men beter sig som en babianhanne)i å motto att när jag kom med så gjorde han klart att fruntimmer vill han inte ha med i laget genom att, när vi satt o hade fikapaus, lyfter han på ena skinkan o drar iväg en brakskit som heter duga. Åt mitt håll då, givetvis…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.