0 514 visningar

12 svar

Förgiftad?

Matilda

14 okt 2008 kl. 10:12

Kan någon hjälpa mig med vilken svamp detta är? Valpen käkade upp största delen i morse och har sedan kräkts och varit dålig i magen.

Svampen är ju lite medtagen och torkad, hoppas det syns vilken det är ändå.

0

stisse/mjölby

14 okt 2008 kl. 10:17

svårt att bedöma vilken svamp det är,men åk till veterinären för säkerhets skull!.

0

Boman

14 okt 2008 kl. 12:32

Mår inte valpen bättre så hoppas jag du åkt för en koll!

0

buffy

14 okt 2008 kl. 13:30

Man kan börja med att ringa djursjukhuset el vet. och fråga.

0

Matilda

14 okt 2008 kl. 14:37

Hej igen,
visst har jag ringt veterinärer, 3 st t.o.m! Även giftinformationen där vi uteslöt de farligaste svamparna som kan skada inre organ.

Hon mår bättre nu, det var med största sannolikhet en svamp som hennes mage inte tålde, inte nödvändigtvis super-giftig.

Är dock fortfarande nyfiken på vilken svamp det kan ha varit, den måste ha växt på gräsmattan eller i skogsdungen i vårt bostadsområde (Sthlm). Diameter ca 2-3 cm, färg ljusbeige, med något mörkare beige-färg på räfflorna på undersidan av hatten. Foten var lite långsmal.

Någon snitsig svampkännare där ute?

0

Irene A

14 okt 2008 kl. 15:06

Inte lätt, men om du vet hur den såg ut från början, kan du ju jämföra med sidentråding, Inocybe geophylla:
http://www.mykonet.ch/images/Lamellenpilze/inocybe_geophylla_var_geophylla1.JPG

0

Matilda

14 okt 2008 kl. 16:26

Känns snarlik i formen men denna var lite mer åt det ljusbeiga hållet än åt det vita.

0

Lilla My

15 okt 2008 kl. 10:18

Hur har det gått med hunden, mår den bättre?

0

Hans v E

15 okt 2008 kl. 10:33

Kan tänka mig nejlikbroskskivling (ätlig), brännagelskivling (oätlig) eller möjligen någon brunsporig hätting (Conocybe). Bland de senare kan det tänkas att det finns någon art som ännu ej provats beträffande giftighet).

0

Matilda

15 okt 2008 kl. 13:25

Hon mår finfint idag lilla My, redan igår eftermiddag var det full rulle.

Men jag är som sagt fortfarande nyfiken på vilken svamp det kunde ha varit, har kollat upp tipsen mot den diffusa bild jag har av svampen från igår, men inget kändes som en fullträff - beror dock troligtvis på mitt minne:-)

Ska ta en sväng i parken för att se vilka svampar som växer häromkring, förhoppningsvis ser jag någon som stämmer med den från igår, i sånt fall lägger jag upp ett foto.

0

Matilda

15 okt 2008 kl. 19:16

Har varit ute i bostadsområdet och kollat vilka svampar som växer häromkring, och som ungefär ser ut som den hunden åt. Bifogade foton visar den svamp som stämde bäst.

Svampen hon åt var vit (även om jag på fotot har med både en brun och en vit) och vad jag kan se så liknar den vita sidentråding som jag fick tips om här, stämmer det?

Diameter ca 2-3 cm

0

Irene A

15 okt 2008 kl. 19:51

Ja, den vita ser ut att vara sidentråding, och den andra är en annan trådskivlingsart.
Tur att dessa svampar är såpass små att det inte är fatalt att bara få i sig en bit av en sån.
Det är nog bäst att hålla ett öga på valpen under promenaderna när det är svampsäsong.

http://www.first-nature.com/fungi/id_guide/cortinariales/inocybe_geophylla.htm

0

Matilda

15 okt 2008 kl. 20:02

Tack för hjälpen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone