0 505 visningar

11 svar

Glömsk eller?

Helena i Lund

14 okt 2008 kl. 16:25

Håller på att gå igenom mina bilder på datorn, otroligt vad jag lärt mej mycket nytt i höst, massor tack vare alla ni kunniga här i forumet! Jag har några som jag faktiskt inte vet vad det är, eller så har jag helt glömt! ( typiskt fredagskvällssyndrom…)

Trean har en lustig färgkombination

0

Helena i Lund

14 okt 2008 kl. 16:37

Fler jag glömt att komma ihåg….

Är trean någon vaxing?

0

Irene A

14 okt 2008 kl. 16:42

De båda första är hjortskölding, Pluteus cervinus.
Den tredje - en kremla…?

0

Helena i Lund

14 okt 2008 kl. 16:45

Rensar lite till… Det kommer mera Irene!

Ettan är olivvaxingar, men den mer klockade större till höger?

0

Irene A

14 okt 2008 kl. 17:01

Den större är stor kragskivling.
Det har visats rätt många bilder av såna här på sistone.

0

Helena i Lund

14 okt 2008 kl. 17:02

Det visade sej att jag har fotat rökslöjor och föränderlig tofs 37 gånger, på 9 olika platser, och det var först i söndags jag var säker nog att plocka… Tänk vad man går miste om pga okunskap! Tur att intresset att lära ständigt finns med mej… Och tur att Svampguiden finns med alla underbara heltokiga kunniga människor!

0

Eva K

14 okt 2008 kl. 19:06

och bild ett i ditt tredje inlägg är väl olivvaxing??
http://svampguiden.com/art/visa/Hygrophorus_olivaceoalbus

0

Michael Krikorev

14 okt 2008 kl. 20:08

Ja, olivvaxing eller vitgrå vaxing.. eller både och.. svårt att säkert avgöra på bilden tycker jag.

Violfotskremla och kanske någon av de vita vaxingarna.. de är svåra.

0

Viktoria, Finland

14 okt 2008 kl. 20:43

Jag har lärt mig massor på bara några månader med hjälp av det här forumet! Jag trodde de pluggskivlingar jag hittade var förväxta trattkantareller (eller åtminstone någon slags kantarellsläktingar) för två månader sedan. :P

Nu har jag en massa riktiga trattkantareller i frysen istället.

0

Helena i Lund

15 okt 2008 kl. 06:06

Violfotskremla… vilket vackert namn! Jag trodde också att det var olivvaxingar, men snälla kolla in den större klockade svampen nere till vänster på samma bild, är det samma sort? Kan någon namnet på den lilla färgglada kremlan i första serien? Ganska liten, blålila matt hatt, rosaröd fot, växte i utkanten av granskog.

0

Eva K

15 okt 2008 kl. 08:04

Jodå, den klockade kan mycket väl vara samma svamp. Men det är jättesvårt att avgöra på den bilden. Tycker du att foten ser likadan ut? Dela den på mitten och kolla hur skivorna växer osv.
Om du efter studerande fortfarande är osäker, låt den vara.

Men om du inte redan gjort det, käka dom andra =) (olivvaxingarna)

0

Helena i Lund

15 okt 2008 kl. 13:11

Tack alla! Jag tog bilderna i början på september, så svamparna är long gone by now… Men som sagt, efter 9 utflykter och 37 bilder kanske jag blir modig nog att testa! Även om jag får hjälp här måste jag ju själv vara helt övertygad om vad jag stoppar i mej!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone