Håller på att gå igenom mina bilder på datorn, otroligt vad jag lärt mej mycket nytt i höst, massor tack vare alla ni kunniga här i forumet! Jag har några som jag faktiskt inte vet vad det är, eller så har jag helt glömt! ( typiskt fredagskvällssyndrom…)
Trean har en lustig färgkombination
Det visade sej att jag har fotat rökslöjor och föränderlig tofs 37 gånger, på 9 olika platser, och det var först i söndags jag var säker nog att plocka… Tänk vad man går miste om pga okunskap! Tur att intresset att lära ständigt finns med mej… Och tur att Svampguiden finns med alla underbara heltokiga kunniga människor!
och bild ett i ditt tredje inlägg är väl olivvaxing??
http://svampguiden.com/art/visa/Hygrophorus_olivaceoalbus
Jag har lärt mig massor på bara några månader med hjälp av det här forumet! Jag trodde de pluggskivlingar jag hittade var förväxta trattkantareller (eller åtminstone någon slags kantarellsläktingar) för två månader sedan. :P
Nu har jag en massa riktiga trattkantareller i frysen istället.
Violfotskremla… vilket vackert namn! Jag trodde också att det var olivvaxingar, men snälla kolla in den större klockade svampen nere till vänster på samma bild, är det samma sort? Kan någon namnet på den lilla färgglada kremlan i första serien? Ganska liten, blålila matt hatt, rosaröd fot, växte i utkanten av granskog.
Jodå, den klockade kan mycket väl vara samma svamp. Men det är jättesvårt att avgöra på den bilden. Tycker du att foten ser likadan ut? Dela den på mitten och kolla hur skivorna växer osv.
Om du efter studerande fortfarande är osäker, låt den vara.
Men om du inte redan gjort det, käka dom andra =) (olivvaxingarna)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.