Jag har många gånger undrat vad för slags svamp jag ser många av på senhösten. Den växer i samma miljö som rödgul trumpetsvamp och trattkantareller, fuktig mark i granskog. Stor, (upptill 15- 20 cm ) mörkare brun med skivor. Har inte hittat den i någon bok, liknar mest en pluggskivling , men tycker inte att miljön stämmer. Vad är det ?
Enligt databasen på guiden finns det två arter av pluggskivling. En alpluggskivling som växer med al och en som jag tror förr kallades “allmän pluggskivling” som växer i trädgårds- och parkmiljö, men som det påpekas “förekommer också i skogsmiljö”.
Det troligaste är väl att du sett den allmänna pluggskivlingen.
Se upp bara för gamla svampböcker där den anges som ätlig!
Den har ju på senare år konstaterats vara giftig!
Jag har tittat på de arter ni nämt, men ingendera stämmer tycker jag.
Eftersom jag inte varit speciellt intresserad av dessa svampar, så har jag inte studerat dem närmare. Men vad jag minns, stora, trattformade och tror jag, brun fot. Växer i gammal, relativt mörk granskog i fuktig mark. Jag förstår, att det är knepigt att artbestämma dem på så vaga kännetecken, men till hösten skall jag ha ” bättre på fötterna “. Lena
Om du hittar både trattkantareller och rödgul trumpetsvamp i samma område, måste växtmiljön vara ganska varierad och det finns säkert mer näringsrika partier där också. Jag tänkte också att pluggskivling var fullt möjlig i ett sådant område, men den brukar inte vara påfallande mörkt brun. En annan art som trivs i samma miljö som pluggskivling, och som den ibland förväxlas med, är svartriska, så det kanske är den du har sett?
Den kan gå i olika mörka nyanser av grönt och brunt till nästan helsvart och blir trattformad som äldre.
Här är ett par bildexempel:
http://sienet.luontonetti.com/en/sivut/lactarius_necator2.htm
http://grzyby.strefa.pl/Mleczaj_paskudnik.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.