0 1773 visningar

27 svar

Syltade trattkantarell

GretheF Skåne

14 okt 2008 kl. 17:01

Läste om ett recept med kanelstängar men hittar det inte????????  kan någon hjälpa mig

0

Lena M

14 okt 2008 kl. 17:55

Har du hittat trattisar Grethe ?

0

GretheF Skåne

14 okt 2008 kl. 17:59

ja några fina, dom börjar att dyka up igen många torkade och ruttnade här nere för ett tag sen

0

Lena M

14 okt 2008 kl. 18:00

Håller tummarna att du hittar mera men receptet kan jag inte hjälpa dig med.

0

GretheF Skåne

14 okt 2008 kl. 18:03

Jag läste något om det i en tråd här men hittar inte tillbaks jag hoppas på att den som skrev läsar detta

0

Detta recept hittade jag igår

Maria W

14 okt 2008 kl. 19:20

0

GretheF Skåne

14 okt 2008 kl. 20:15

Tack ska du ha men jag sökar ett utan ingefäre och som blir mere som sylt man har på en bit rostat bröd

0

Totte Gbg

14 okt 2008 kl. 20:19

Grethe du kan kanske utesluta ingefäran o låta det koka lite längre så blir de gott att ha på mackan. Eller är det ett helt annat recept du är ute efter?
http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=17

I morgon ska jag koka mer syltade trattkantareller.

0

GretheF Skåne

14 okt 2008 kl. 20:25

Jag läste ett med kanel och någon annan krydda som jag har glömt men inte ingefäre så som jag kommer ihåg annars tack,

0

Grethe - Är det denna du letar efter?

zingo

14 okt 2008 kl. 20:27

Länk till grundreceptet finns i tråden nedan.
Tydligen var vi två ( Brenko också) som bytte kryddningen mot kanel, stj-anis och ingefära. = Supergott!
Igår gjorde jag en ny med mindre nejlika, mindre kanel och kardemumma istället. = Lika supergott! Lycka till!

0

Oj oj - miss av mig

zingo

14 okt 2008 kl. 20:36

0

Oj oj - miss av mig

Brenko

14 okt 2008 kl. 20:41

Idag hade jag syltad trattis istället för lingonsylt till kött, potatis och sås.. Slurrrrrrrrrp

0

Tror det var...

Totte Gbg

14 okt 2008 kl. 20:42

0

Oj oj - miss av mig

zingo

14 okt 2008 kl. 20:44

:-)
...och jag till nygjord kålpudding med riktig gräddsås osv..
Gôtt!

0

Oj oj - miss av mig

Totte Gbg

14 okt 2008 kl. 20:54

Mums håller med:D jag har det till många olika maträtter & till ost o kex :)

0

Oj oj - miss av mig

GretheF Skåne

14 okt 2008 kl. 22:16

Ja det är den men jag var inte klar över att ni ändrade på ingrediensen det får jag prova men jag vill inte als ha ingefäre i jag tål inte den smak tackar så mycket

0

2:a missen av mig. :-(

zingo

14 okt 2008 kl. 22:38

Jag vet inte vad det är med mig idag, jag skriver fel och skickar fel och gör allt bakvänt.
Jag hade INTE i ingefära i första koket - det var just den jag uteslöt för jag tycker inte om jag heller.

Kanelstång, nejlika och stjärnanis ska det vara!
I andra koket bytte jag till kardemumma ist för stjärnanis.
Hoppas allt blev rätt nu.

0

Låter gott

Totte Gbg

14 okt 2008 kl. 22:56

Tack för alla goa tips om att byta ut kryddningen. Ska testa själv att hotta upp med färsk chilli :D Själv tycker jag mycket om ingefära.
Kanel o vaniljstång är god blandning som jag har i min flädersaft…kanel kommer därför hamna i min gryta i morgondagens trattkok :)

0

2:a missen av mig. :-(

GretheF Skåne

15 okt 2008 kl. 18:28

Ja jag ska prova det hur tyckte du om kardemumma i stället

0

Totte Gbg

16 okt 2008 kl. 10:34

Testade med kanel igår o nja det var inte riktigt vad jag tyckte om men jag kan alltid ge bort i present :)

0

nikke småland

16 okt 2008 kl. 11:58

Jag har ett recept till syltad gurka som jag testade till syltad svamp…

1 l vatten
1 kg socker
1/2 l ättikssprit
1 bit muskotblomma
2 hel kanelstång
2 bitar hel ingefära

det blir inte mycket smak av ingefäran så om man inte tycker om det behöver man inte vara orolig…

0

n

16 okt 2008 kl. 12:30

Tackar så myckett nu ska det bli spännade att prova dom ulika recepten

Totte vilkett recept tyckte du best om????????

0

GretheF Skåne

16 okt 2008 kl. 12:32

Där ska stå Grethe F

0

Zapata

16 okt 2008 kl. 13:39

Det behöver du inte säga, det är bara du som skriver på skånska! Det är kul.

0

Kardemumma

zingo

16 okt 2008 kl. 14:04

Jag tycker det var minst lika gott.
Kan tänka mig att jag kommer att använda mummasylten mer som sylt/marmelad o dyl.
- stjärnaníssylten mer som ett tillbehör till mat.

0

Grethe

Totte Gbg

16 okt 2008 kl. 15:55

Jag tycker än så länge bäst om med ingefära, riven muskot och kryddnejlika. Vet att du inte tycker om ingefära Grethe. Jag har inte gjort med kardemumma än och inte med chilli och stjärnanis heller men det kommer framöver i år eller nästa år.
Kan hända att jag hade för mycket kanelstång skulle nog bara haft en halv….det går att minska förstås lika så ingefäran om man bara vill ha lite smak.

0

Grethe

Totte Gbg

16 okt 2008 kl. 15:59

Detta receptet tycker jag allra bäst om fast jag river muskot :)
Menade nejlikor och inget annat i förra inlägget .
http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=17

0

Totte

GretheF Skåne

16 okt 2008 kl. 21:34

Jag ska prova det

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone