Den här tragiska händelsen skedde här i skogarna
för ett par år sedan.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=301313
Det visade sig att den ena jägaren hade av misstag
skjutit ihjäl sin kamrat och därefter sig själv.
Jag minns den händelsen, det var 2006, det var många jaktdödsolyckor det året =(
“Vanlig” slakt tycker jag är hemskare än jakt, viltet har i af fått leva i det fria, och de slipper fösas in i ett slakthus och få panik av blodlukten och dö i ångest. Men det är inte mkt till jakt när jägaren sitter kamouflerad i ett jakttorn 3 meter från ett utfodringsställe och skjuter halvtama hjortar som står o tuggar morötter =(
Det där med älgjakt eller älgslakt kan man tvista om till dödsdagar. Faktum är att här nere i Skåne har älgstammen inte hämtat sig än från all avskjutning - likaså rådjursstammen. Däremot norröver har älgstammen och rådjursstammen ökat lite. Jag anser att de småländska, blekingska och skånska jägarna kunde lugna sig ett par år till. De har fått alldeles för stor kvot innan - jämfört med antal vilt som finns i skogarna. Dessutom: avskaffa de s.k. “söndagsjägarna” som skjuter på allt rörligt och knappt klarat jägarexamen. Sen är det även så att man ska faktiskt skjuta av en viss del vilt varje år, men själv tycker jag att det gått överstyr för kvoterna är på ren svenska: åt fanders!! Detta trots att jag sjäv är uppvuxen med jakt, fiske och naturliv.
Nu är blåbärsvakterna på hugget igen!
Nu vill jägarna skjuta av våra fina lodjur också, pga att lodjuren slår “jägarnas” vilt.
Ta me fan det sjukaste jag har hört!
Är det inte hela meningen med mördandet, att det skall hållas nere med trafikolyckor.
De säger alltid emot sig själva!
Sanningen är att de är ena skjutglada idioter, som inget hellre vill döda levande varelser.
En mördarhobby alltså.
I en tidigare artikel gick att läsa att jägarna vill öka rådjurs- och älgstammen, med 150.000 individer, samtidigt som man säger att man skjuter av dem för att hålla nere olyckorna.
Vilken slutsats drar man av detta!?
Vad har ni att säga om detta, ni sk “jägare” ?
För inte kan det väl handla om social gemenskap, när ni sitter och trycker i era gömslen med darrande avtryckarfinger och väntar på rörelse i skogen.
Inte heller kan det handla om att få vara nära naturen, för det kan man vara utan att mörda dess invånare.
Detta fenomen med jägare, måste disskuteras flitigare än vad det görs idag. Vad gör de för nytta egentligen, och handlar det egentligen inte om annat än ren nöjesslakt, som Bo Reyer skriver.
Ut och skjut på varandra istället, om ni nu är så glada på avtryckaren.
Jag är lite kluven i frågan eftersom jag gillar viltkött och tror att det är nyttigare än mycket av det massproducerase boskapsköttet.
Naturbeteskött äter jag dock.
Men jag har svårt att förlika mig med tanken att det skulle vara kul och trevligt att jaga. Mer ett nödvändigt ont för att köttet är gott.
Lodjuren borde vara helt fredade, tycker jag och vargen bara jagas som ren skyddsjakt om inga andra åtgärder finns att ta till för att skydda fårhagarna och framför allt samernas renar.
Är det för övrigt så mycket fårhagar norröver som det kan låta i rovdjursdebatten??
Det finns ju alldeles för mycket älg i Sverige. Älgen är ju det djur som anfaller och dödar och skadar allra mest människor varje år. Älgen anfaller och dödar 10-15 personer/år, och mångdubbelt fler skadas ju för livet. Att den dessutom skadar skog och gröda för många 100-tals miljoner/år gör ju inte heller saken bättre. Allt för att den stora jägarkåren skall få lite nöje på hösten.
Viltkött är godare än kött från industiproducerat kött. Viltet få leva ett naturligt liv, och slipper åka i lastbil och utsättat för stress i slakthusen.
Så jaga för djurens bästa.
Jag tror inte alla som skrivit nedlåtande om jägare är vegitarianer. Ni som inte är de; Sluta moralisera över jägarna, eller bli vegitarianer först. Kanske är ni avundssjuka för att ni själva inte har tillgång till någon jaktmark eller har skaffat er jägarexamen?
Jag äter kött och kommer göra så länge jag lever. Kan jag kommer jag äta viltkött, för att det är gott och för djurens bästa.
Känner mig tvungen att försvara den hårt ansatta jägarkåren då jag kommer från en ländsände med lång jaktkultur. Jag förutsätter att de som är emot jakt inte heller äter kött. Det kött jag äter kommer ifrån djur som vandrat fritt i skogarna och levt ett lyckligt liv fram till ögonblicket de träffas av jägarens kula. Jag köper aldrig kött från djur som avlats fram i vidriga miljöer med hormoner och antibiotika enbart i syfte att förse människan med kött. Därmed har jag sagt mitt idenna fråga.
Jag är vegetarian sen snart 23 år tillbaka.
Att påstå att det är ok att mörda våra djur pga att det alltid varit så är så jäkla förlegat.
Lev ni på eran stenålder, så tittar vi andra mer upplysta människor med gott samvete framåt.
Varför inte lägga lite jägarkött i frysdiskarna på affären. Det skulle inte beröra mig för fem öre mot att se dessa oskyldiga djur med egna liv att leva ligga styckade i disken.
Tycker inte heller om jakt på djur.Men nu är det ju så att vi tröga människor ställt till det, så älgstammen inte stabiliserar sig automatiskt längre pga vårat skogsbruk med sly mm mm…bara vårat eget fel.Synd att djuren ska behöva lida för männsklighetens dumheter hela tiden.
Jakten är nödvändig eftersom människan utrotat, närapå, de rovdjur som annars skulle hållit älg och rådjurs stammarna på rimliga nivåer.I okontrollerade stammar får sjukdomar och genetiska fel lätt spridning, fästingen sprids kraftigt av den exploderande rådjursstammen, mm. Jag äter inte kött, varken av vilda eller tama djur, men lagar det till familjen och de vänner som väljer att äta sånt. Jag ser inte med vilken rätt jag skulle moralisera över andras val av mat.
Jag gör mina val, de sina. Mitt val att sluta äta kötthar sin grund i djurhanteringen i stordrift. Jakt är betydligt humanare än slakt. Till och med slakt kan skötas på ett etiskt godtagbart sätt, om man vill.
Varför måste man vara vegetarian för att få vara kritisk mot jakt?
Jägarna sprider giftig tungmetall i naturen. De gör djur skygga för människor och svårare att träffa på och studera för dem som är naturintresserade. De gallrar inte ut de genetiskt svagaste utan mer slumpmässigt (eller kanske t.o.m. de genetiskt bästa med åtråvärda horn) och är alltså en dålig ersättning för rovdjuren. De gör det farligare för folk att vistas ute i naturen. De har en ofta njugg inställning till rovdjur (jag såg en skjuten räv som bara hade lämnats på en väg).
Tamboskap är inte per definition dåligt. Nötdjur och får gör en oersättlig insats för biologisk mångfald och landskaps- och kulturvård om de får gå och beta i naturbeteshagar. Om de avlivas enligt svenska djurskyddsregler (d.v.s. ej halal eller liknande) så lider de mindre än en skadskjuten älg i skogen.
Själv äter jag iofs mest fisk.
Det finns olika typer av jägare, Köttjägare som bara jagar för köttet och inte ser till att det ska finnas balans på tillgång av djur!
Så finns det trofejägare de som ska ha något att skryta om och sätta upp på väggen och betalar dyra pengar för att jaga!
Så finns det vanliga jägaren en friluftsmänniska som värnar om naturen där jakten har varit en naturlig del av livet i flera generationer,en småbonde eller markägare!
Min kluvenhet består.
Sammanfattningsvis vill jag i alla fall tacka för att det finns kloka människor i alla läger som
Boman, Erik Ekholm och svampstaff m.fl. vettiga inlägg.
Det handlar inte om att dela in sig i läger utan om att visa hänsyn och respekt mot allt levande i naturen oavsett om man ämnar äta upp det eller inte!
Har svårt att kalla det respekt, när man tror sig ha rätten till att skjuta (mörda) andra individer, bara för att man har gjort så i generationer tillbaka.
Anledningen till att jag berättade att jag var vegetarian, var att det sas något om att “ni som är antijägare ofta inte är annat än avundsjuka, och inte alls är vegetarianer”.
Ofta återkommande knäppgökskommentarer, så som:
-Men om du trampar på en myra då...? eller
_Om du råkar svälja en fluga när du är ute och cyklar?
Dessa kommentarer visar bara hur smarta dessa jägarvänner är.
Det här med jakt lämnar nog ingen oberörd. Inte ens alla jägare kan komma överens. En del vill verkligen skjuta sin kvot oavsett hur många djur det finns, andra vill bara skjuta så de får kött.
Om det nu är så att jägare är så mordiska som en del tror så hade vi nog haft mindre vildsvin också. På en mindre ort utanför Växjö har vildsvinen blivit en plåga så nu ska flera jaktlag gå ihop och jaga en hel lördag. Börjar vid gryning och håller på till skymning. De går med 20m avstånd och skrämmer upp djuren. Vid ett sånt tillfälle kan alla jägare få chans att träffa ngt iaf. Så om alla jägare hade varit skjutglada coh mordiska hade vi nog sett detta lite oftare.
Att jakt med vapen finns är ett bevis på att människan är det intelligentaste djuret på vår planet, inte tror jag att räv,björn eller lejon hade bitit sina offer i halsen om de visste hur en bössa funkade. Vi är på toppen av näringskedjan helt enkelt.(för det mesta iallafall.). Att sen jakt och slakt kan skötas på olika sätt är en annan sak.
För att nyansera mitt tidigare inlägg här, vill jag säga följande:
Naturligtvis hoppas jag att ingen dödas eller vådaskjuts i samband med årets älgjakt!
Naturligtvis tycker jag också det är “trevligare” med jakt i naturen än när djur hålls och slaktas inom processindustrin, men att komma och påstå att det skulle “bli fel”, om människan kunde låta bli att hålla på att “ändra” i naturen, det köper iallafall inte jag! Det skulle dessutom kunna betraktas som rent vidrigt om man sköt varg och lo för att “spara” älg åt jägarn!
Tänk på att den som gräver en grop åt andra, använder oftast spade. ;)
Vad det gäller slakt och andra “vidrigheter”, så kanske dom som känner stark avsky inför detta, skulle börja att föra ett eller flera samtal med bönder slakterier och våra butiker. Då man slänger
kött motsvarande 30.000 nöt kreatur
eller 100.000 Grisar om året. Detta bara i Sverige.
Vem är skogens konung? Är det älgen eler den självutnämnda skogens konung carl XVI Gustaf? Det sista exemplet är klart utrotnigshotat! Vi har i vårt land ca 4-5 tusen älgar och det skjuts av ca 100 000 per år. Vi har knappt 200 vargar i vårt avlånga land. Varför uttalar sig Knugen på detta sätt? Inte ett enda ord om vildsvinsstammen som nu är uppe i ca 100 000 D.V.S. Mångdubbelt jämfört med vargarna. Vildsvinsstek förekommer säkert på den kungliga matsedeln!
Det är väl ändå inte böndernas fel att det slängs en massa kött i affärerna?!
Ta ett snack med handlarn ist..
Btw, bonden kan inte skicka fler djur till slakt än vad slakteriet bestämmer o behöver. Kan upplysa om att det, tidvis, kan vara flera veckors väntetid för att få skicka djur.
Det är lustigt hur det är. Jag var vegan i 2år, och bortsett från de 2 åren, köttätare hela livet. Uppvuxen på älgkött och fisk. Och husmanskost. Jag klarar mig bra utan kött, men ibland känns det som kroppen kräver det?!
Detta med vegankost var ett experiment för att se om mina allergier kunde bli bättre utan kött, mejeriprodukter, mjöl osv. Det blev jag.
Jag respekterar politiska vegetarianer som med motiveringar avseende den fruktansvärda djurhanteringen, miljöpåverkan osv avstår från att äta kött.
Men jag blir lite vass i ögonen när man ger sig på jägare och drar alla över/under en kam.
Låt bli det.
Själv försöker jag leva så miljövänligt jag kan, det känns bra för mig.
Och något som känns bra är att ta fram en fin älgstek ur frysen, lyckas med kryddning och sås. En god svampsås från egenhändigt plockade svampar och gelé som jag gjort själv, eller rårörda lingon om man hellre vill. Och speciellt i slutet av månaden då man ibland knappt haft råd med toapapper.
Det känns bättre än när jag tänker på hur cornfiléerna, linserna och tom frusna grönsaker skickas och packas kors och tvärs. För att inte tala om fisk och skaldjur.
Jag sitter här med ett häfte som min farfar författat för ca 10 år sedan. Han gick bort nu i somras men blev 92 år. I detta 13 sidiga häfte berättas om älgjaktens vedermödor. Det är ingen lätt sak med älgjakt. Men det har räddat många från svält. En gång i tiden.
Det blev långt detta och jag säger eg ingenting men jag tycker det är en bra diskussion. Om man är påläst i de frågor man brinner för så är det lätt och skönt att fatta egna beslut. Det viktigaste är att vara medveten, tycker jag.
Vi är jägare och samlare och det kommer vi alltid att vara (tror jag). Jag VET att jag är samlare då jag kikar i skafferiet och frysen på all förvarad svamp :)
Det är mer humant att skjuta en Älg som har fått gått och betat i det fria än att äta massproducerad köttboskap. Tyvärr har jag inte råd att äta ekologiskt uppfödda djur. Vad gäller jakt på Varg och Lodjur så är jag helt emot det. Dock bör man skjuta dessa om ett djur har drabbats av t.ex. rävskabb. Tyvärr finns det tjuvskyttar som hatar rovdjur p.g.a. att de har rivit tamboskapen. Apropå dumma uttalanden: Jag hörde om en idiot som tyckte att hela vargstammen borde utrotas eftersom de ska ha dödat jakthundar. Har man jakthund och bor och jagar i ett “vargtätt” område så får man ta i beräkning att hunden kan bli dödad av varg eftersom vargen ser hunden som en inkräktare på deras revir.
M.v.h//
Jag bor i DALARNA - hur nyanserad tror ni debatten är här??? Det är bara varghatande jägare som kommer till tals i media, folk som jobbar med t.ex vargspårning får bildäck sönderskurna osv.. Man törs knappt tala om att man tycker att det ska finnas en rovdjursstam för då blir man påhoppad med en massa otroligt korkade påståenden! Vilken jägare talar t.ex om att det faktiskt är många fler jakthundar som dödas av vådaskott från jägarna eller i trafiken än av varg..? Och säger man nåt här i länet om att man tycker om rovdjur får man höra att man är idiotisk stadsbo (jag bor i en by i skogen med 25 invånare..) eller nåt liknande.
Hoppsan, jag blev lite engagerad här :-) Jag är INTE alls emot jakt eller jägare, men HALLÅ - hur många vargar finns det i Sverige?? Lite nyans i debatten behövs!
Likadant i Dalsland. Hörde följande konversation vid den lokala affären häromdagen.
- Nu e dom här!
- Vicka då?
- Vargarna
- Var då?
- Olle såg 3 styckna borta vid skogsbrynet till Erikssons.
- Vad fn säger du?
- Fn, snart vågar en sig inte utanför dörra
....
....
Rovdjursfrågan väcker många primitiva instinkter! När jag för ca 8 år sedan värnade om våra rovdjur i lokaltidningen fick jag mottaga flera fega anonyma telefonsamtal där jag hotades till livet av personer som utgav sig att vara jägare, plus att de visste exakt var jag tog mina morgonpromenader.
Det är väl närmast mig han bemöter i detta inlägg så jag kanske bör förtydliga mig lite.
Jakt för överlevnad / mat / kött är en gammal företeelse i människans historia och om den bedrivs under etiska former med respekt för djuren och med målet att åsamka så lite lidande som möjligt (därför att vi människor till skillnad mot ex. vargen har en uppfattning om lidande hos andsra varelser) så kan jag tycka det är ok att i mån av överfölöd på vilt nyttja en liten del till människoföda.
Dock tycker jag inte det är rätt att bryta upp hela naturens (ännu äldre) ordning och utrota vissa arter för att själv kunna få mer av deras bytesdjur, i detta fallet älg o rådjur.
Har även full respekt för vegetarianer och beundrar faktiskt deras karaktär att kunna ta avstånd från godsaker av etiska skäl.
Om man bor i stan eller i glesbygd ska inte behöva spela nån roll för hur man ser på naturen, dess ordning och sammanhang, kanske är hela idén med städer ett brott mot naturens ordning, i varje fall moderna tiders betongöknar!
Helt klart är stora delar av den moderna tekniken och den s.k. civilisationen ett hot mot naturen och i förlängningen mot oss själva!
Nu bortser jag från vegetarianer. Men jag vill säga att jag äter kött o de hämtar man bäst ur skogens vilt. Att uppföda egen boskap till slakt är betydligt svårare för mig, än att avliva en Älg. Men de djur jag skjuter så äter jag dem. Det kostade mej flera tusen att ta rätt på en liten kviga med för hög Bequrell.
Hon skulle ju kastas på soptippen.
Men de jag har dödat i skogen äter jag opp.
Om jag skulle vara tvungen att välja mellan att själv slakta en ko eller skjuta en älg så skulle jag hellre bli vegetarian.
Det är det jag menar med karaktärsfastehet hos dem, de behöver inte heller slakta själva men avstår ändå från kött.
Skulle vara svårt att döda ett djur även om man gör det med respekt och ber om ursäkt hundra gånger.
Men…jag är inte konsekvent.
Fisk har jag samvetslöst krokat och nackat, så jag blir väl “fiskvegan” då....?
Naturligtvis, och sen är det även så att icke-vegetarianer ofta har väldigt fördomsfull och begränsad uppfattning om vad vegetarianer äter!
Knappast gräs i alla fall…
Jag är allätare av allt som jag uppfattar som nyttigt o gott, försöker även hålla mig till de miljövänligaste alternativen….så långt har jag karaktär efter samvete, men helveg verkar svårt…just nu i alla fall…
Att käka laktovegetariskt eller vegetarisk mat ursäktar inte dig om du spyr ut avgaser från ditt fordon 20000 km om året! Här kan man prata om dubbelmoral. Du käkar inte kött, men ändå kan du ta död på både djur och människor med ditt fordon…. :-(
I-tal är rastafarigrej.. Kanske kan jämföras med judarnas kosher & muslimernas halal. Och i rastafallet innebär det vegetariskt.
Maten är ofta mycket god eftersom det är tillåtet att använda världens bästa smakförstärkande kryddört, men det konstiga är att det blir bäst att använda den någon timme innan maten. ;)
Är det inte samma sorts dubbelmoral om man gnäller på oss bilister samtidigt som man sitter och glufsar i sig genmanipulerade kor från Brasilien???
Vi kanske ska be tredje världens matbönder att pallra sig iväg någon annan stans när vi ändå håller på, så att Monsanto kan odla bränsle till våra så kallade miljöbilar där istället?
Jag tycker emellertid att det är bekvämt och praktiskt att åka buss/tåg, men om jag “sparar” 3-4 timmar på en kväll genom att ta bilen så är det värt en hundring extra tycker jag…
Vidare ber jag om ursäkt för “kapningen” av er älgjaktstråd, så den som önskar fortsätta gnälla på min (förhållandevis sparsamma) bilkörning kan ju göra det i ÖJOs miljötråd, där denna diskussion torde platsa! =)
den där Västerbotten är inte jag. Du fattade det hoppas jag??
Jag håller med, denna debatt håller på att gå i stöpet.
Det är inte lätt att göra rätt. Men bara man är tillfreds med sina egna beslut, tycker jag det är gott nog.
Man ska inte behöva vända ut-o-in på sig själv för att vara “bra”.
jaja
Det är väldigt lätt att göra rätt. Döda inte andra levande varelser i skog och mark!
Det borde vara en självklarhet för alla “mänskliga” individer.
Att homo sapiens har varit mordiska i alla tider rättfärdigar inte mördandet idag.
I dagens upplysningssamhälle, vet folk bättre. Människan behöver inte kött för att överleva. Det tillhör det förgångna.
Och därmed kommer djuren, i samma typ av tankebana då, invadera våra samhällen och tränga ut oss.
Inte bara det. Om alla vore vegetarianer skulle ju växter och övrigt såsmåningom sina. Jorden blir fort näringslös och obrukbar pga hård odling. (Hus)Djuren får dåligt att äta och självdör och vi.. tja vi tuggar sallad och käkar morötter och tittar på??? Mendans djuren följer sin överlevnadsinstinkt och kossorna utvecklar huggtänder och älgarna med. Björnen äter ju redan rov så dom kommer väl bara närmare oss. Öppnar dörren och kliver in och mättar sin hunger.
Jag VET att detta är löjligt, med det är ungefär lika löjligt som att tro att alla kan vara vegetarianer. Ta debatten till miljöfrågor istället - där kan vi närma oss varandras oro och önskan.
Sedan kanske vi kan klä oss i plysch och bara myyyysa…
Sorry! Jag lämnar denna fråga nu tror jag :)~ får ju skägg snart!
Idag stod det en älgko och två kalvar i trädgården och käkade äpplen, och jag ringde förstås till min vän bonden som jagar nu för att tipsa.
Jaktlaget var samlat som det varit varje dag i veckan, och gubbarna som inte haft nån framgång i år åkte hit och lyckades knipa ena kalven.
Givetvis får jag en bit eftersom dagen blivit lottlös utan mitt tips.
Sug på den din kikärtsidisslare.
Efter några dagars frånvaro från forumet så har jag börjat läsa igenom en del trådar och!? Jösses, jag hoppas att ni inte är förvånade över att det existerar religionskrig och etniska utrensningar runt om i värden. Jag tycker att det faktiskt är lite patetiskt att ni inte kan acceptera att vi är olika med olika bakgrunder och värderingar, det vore hemskt om vi alla vore klonade såg likadana ut och hade samma åsikter det är väl detta med olikheter som förgyller tillvaron. Det är nog ganska självklart att en viss jakt måste bedrivas nu när vi har ställt till det som vi gjort. Jag äter inget kött som de flesta på forumet vet men jag har vid ett par fällen i livet varit den ende som har kunnat döda/avliva ett skadat djur och efteråt fått frågan, hur jag har kunnat döda jag som inte äter kött, enkelt jag står inte ut med att se mina medresenärer på farkosten jorden lida så om jag kan hjälpa, så gör jag det. Missförstå mig nu inte, jag går inte omkring och dödar och känner ingen lust i detta men ibland har nöden ingen lag, så är det. Att några avstår från kött och ser en moral i detta och att någon tycker att det är ok att jaga så är väl det ok också bara man kan ha lite förståelse för varandra och varandras åsikter utan att moralisera och spotta och göra på hopp. Ja det är inte underligt att det ser ut som det gör i vår närhet när bristen på respekt för varandra tenderar att lysa med sin frånvaro. Jag skall i alla fall ut och plocka svamp i helgen :) . Pust, så moraliserade jag ändå lite själv, ja ni får ta det som det är.
( Det påstås att viltolyckorna med älg har ökat katastrofalt i Skåne och ändå så har älgstammen minskat? Man skyller det på Gudrun och Per, tillgången på mat har ökat och framkomligheten i skogen/stormfällsområdena går lättare för älgen? Men va tusan har inte experterna varit och gått på/i sådan mark det är ett sjuhelsikes äventyr att ta sig över ett sådant område och har de kanske inte upptäckt att det nästan helt saknas viltstängsel vid vägarna i Skåne. Som en annan desperat orsak till ökningen av olyckorna hänvisade man till all ”svampplockare” som skrämmer älgarna till att ränna ut på vägarna?!)
Här måste jag bara protestera! Vad har detta med mig och debatten att göra?? Personligen äter jag bara svenskuppfödd boskap, samt viltkött. Alla har inte råd att köpa kött av ekologiskt uppfödd boskap. Ha inte förutfattade meningar om vi som tycker det är okej att man skjuter av en LITEN kvot vilt. Synd att tråden spårar ur…........ :-P
Oj oj oj, vilken diskussion det här har blivit. Alla har rätt att ha sin egna åsikt men jag tycker det är synd att många tror att alla jägare är lika. En granne kom körandes i våras när en älg sprang ut på vägen, hoppade över vindrutan, rullade över taket ner på vägen och sprang in i skogen. Självklart ringde hon sin man direkt som är jägare och han i sin tur ringde den jägare som bodde närmst olycksplatsen. Inom 10 min fanns han på plats. Han kunde snabbt hitta älgen som låg svårt skadad 20m in i skogen. Hade det inte varit för honom så hade älgen fått ligga länge och plågas i väntan på polis som inte alltid prioriterar viltolyckor där människor är ok.Och ni som undrar, min granne hade ingen chans att väja då älgen kom från tät skog och sprang ut från sidan.
Här ute där jag bor känner alla åtminstonde till varandra. Alla jägare vet vem jag är och vilken stor djurvän jag är. Om de ser att jag kommer ridandes och de håller på med en skjuten älg så säger de till och jag kan då välja annan ridväg. De respekterar min inställning och de är alla en bunt goa människor med humor.
Oftast är jägare precis som alla andra, de har arbeten, familj, vänner och husdjur. Även dom reagerar när de hör hur en del missköter sina djur och låter djuren svälta och ligga döda bland levande djur.
Visst, ibland kan man tycka att den kvot jägare har är för hög, men de har ansökt om den och fått det beviljat. Det betyder inte att de lyckas skjuta alla de djur de har tillåtelse till.
Nu blev det längre än jag tänkt skriva men jag tycker det är så trist att en del tror att alla jägare är hemska. I mkt annat är de precis som alla andra människor men med annan syn på jakt.
Visst kan man se det som lustmord om man vill det. För en del jägare kan det också vara så. Andra tycker det är ett bra sätt att skaffa kött. Det de vinner på jakt är kött och ngn gång en trofe. På vissa håll kanske älgstammen behöver få chans att återhämta sig några år och på andra håll kan den behöva hållas nere lite. Personligen tycker jag det är mindre hemskt med jakten än med massproduktion av kött för pengars skull. Nu får väl de flesta kött djur stå ute året runt men med begränsad rörelsefrihet. Skulle sen ngt rovdjur som björn eller varg komma så har många av dessa djur glömt bort hur de ska försvara sig. Titta sen på mjölkdjur som mesta tiden på året får stå i trånga små bås med kalvar som plockas bort direkt och sedan får stå ihopträngda i små boxar. Tjurkalvarna kastreras senare i väntan på att de ska bli tillräckligt stora för att skickas på slakt. Då buntas de ihop i lastbilar för ibland ganska lång transport till slakthus. Sen finns importerat kött och genmanipulerat. Listan kan göras lång.
Så i jämförelse med allt det så tycker jag inte att jakt på i övrigt fria och friska djur är lika hemsk. Älgjakten håller på en kortare period på hösten medan massproduktion av kött håller på året runt.
En del håller säkert på med rena älgslakten och det handlar bara om lustmord för dom, men det gäller inte alla. Det är fel att dra alla jägare över en kant när det finns olika åsikter om jakt även bland jägare.
I Sverige dödas årligen över en miljon djur under jakten, och därtill skadskjuts ett okänt antal. De djur som jagas mest i Sverige är rådjur, älgar och harar. Rovdjur som exempelvis vargar och rävar jagas också.
Jakten skadar och dödar också andra än de jagade djurindividerna. Även djur som utnyttjas som jaktredskap dödas. Dit räknas bland annat de hundar som faller offer för jägarnas kulor, skadas och dödas av andra djur eller som går trafikdöden till mötes. Jakt pågår även ute till havs, där sälar och i vissa länder valar och delfiner jagas. Det används många olika typer av vapen i jakten mot djuren. Vanligast är gevär med kulor eller hagel, men man använder även fällor, harpuner, andra djur och så vidare.
Ett vanligt argument för att jaga är att man tycker om att vara ute i naturen. Men det finns många sätt att njuta av naturen som inte innebär lidande och död. Detsamma gäller för kamratskap och avkoppling, två andra argument som ofta förs fram.
Begreppet viltvård hörs ofta i samband med jakt. Men jakt är inte en djurrättsligt acceptabel metod att minska antalet djur av en viss art, eftersom jakt orsakar lidande och död för djuren. Samhällsresurser måste avsättas för att utveckla andra former för populationsreglering. Den enda form av jakt som är acceptabel är sådan som sker för enskilda djurindividers skull. Dit skulle man kunna föra så kallad barmhärtighetsjakt, det vill säga jakt på en sjuk djurindivid som endast har ett svårt lidande framför sig.
Det enskilda djuret ska stå i centrum. Det ligger inte i dennes intresse att bli jagad för att sedan bli dödad eller skadad. Djur är kännande varelser, och bör betraktas som individer med egna intressen och behov. Inget av detta ryms inom begreppet jakt, som ser till arter och populationer istället för till individer. För den jagade är ett sådant resonemang oväsentligt.
Djur är inte måltavlor!
Jag tycker iaf att det är skönt att det finns människor som inte VÅGAR skriva sitt eget namn så man ser vem det är som står bakom sina ord!
Tycker att det är fegt att inte våga stå för vad man säger…
Jag PERSONLIGEN Älskar svamp men älskar även kött!
Hoppas på en riktigt bra jaktslakt iår så jag får mycket viltkött i frysen…
Hur vanligt är det att köttätande jägare går in på helt seriösa(?)vegansiter o försöker omvända dem till köttätare? Jag är, personligen, inte ett skit intresserad av att omvända dem.. Låt dem äta ihjäl sig på morötter.
Hörrudu veganen…! Ska vi göra samma som du gör här, på din hemmasite??
Eftersom denna tråden aldrig vill dö, så kan jag ju passa på att be dig Sussie om ursäkt, om du tog illa vid dig av mitt smått överdrivna inlägg (http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=123704&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=81). Vad jag lite väl metaforiskt försökte beskriva var att jag tycker det är klantigt av en köttätare att gnälla på en bilist, eftersom köttätaren förmodligen ger upphov till större utsläpp av CO2 än bilisten!
För min del får ni alla gärna fortsätta med edert köttätande, jag tror nämligen att Al Gore ljuger! Och återigen vill jag säga att jakt i naturen verkar vara många gånger mer respektfullt än den processindustri som tillverkar dagens kött!
PS. Jag är ingen djurrättsaktivist eller liknande, utan äter vegetariskt av helt andra skäl!
Jag respekterar verkligen ditt inlägg och tycker till viss del som du, men man kan ändå inte bortse från vilken skadeverkan alla fordon har på både människor och djur, dvs bilar, flygplan, lastbilar, m.fl. Vad gäller genmanipulerade kor från Brasilien (eller andra länder) så är jag hellre utan kött. Vad gäller bilkörning så kör jag och min make så lite bil som tänkas kan eftersom vi har en gammal en (Honda Accord - 93) för att både skona natur och spara pengar. Är ingen miljönisse, men tänker på att vi borde lämna kvar något till våra efterkommande. Vi är ju inte sista generationen på jorden om vi sköter det bra!! Allt handlar ju inte om pengar och profit.
http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,34230&_dad=portal&_schema=PORTAL
Tänk själv! Lev lite till och skaffa egna värderingar!
Jag tror inte NÅGON vill att djur ska lida..
Det är märkligt hur ofta någon tar sig rätten att försöka tvinga på andra sin åsikt, speciellt de som är fanatiker av olika slag. Fanatism av olika sorter är oftast en barnsjukdom som man växer ifrån.
Jag är veggis,av en massa skäl bla djurhanteringen i stordrift, men aldrig att jag skulle tvinga någon att inte äta vad sjutton de vill. Jakt har jag inget emot, då plågas inte djuren, de får ett bra liv och en snabb sorti. Lagar kött, närproducerat från välmående djur eller vilt, till familjen och vännerna och mår inte dåligt av det. Inte de heller.
Djuret människan är gjort för att äta blandkost, vi har inte fyra magar som kon, eller en enorm buk där maten hinner jäsa och cellulosan brytas ned, som vissa apor. Vi klarar oss inte enbart på morötter, sallad och vitt bröd(som vissa “fanatikerveggisar” jag har sett äter. Dessa grönsaker och vetet behöver massor av vatten och växtnäring(kemikalier) för att växa och ge bra skördar(annars svälter bonden/odlaren ihjäl)Många kravprodukter(frukt och grönsaker) som rekommenderas av fanatikerna, kommer från Brasilien och Sydamerika, till vilken miljökostnad? Transporten räknas inte in i miljöbelastningen, av någon skum anledning.Det finns massor av fina svenska äpplen nu men affärerna svämmar över av frukt från andra sidan jordklotet, varför? Varför köper man dessa hellre än äpplen från närmaste odlare. Mjölk kuskas med lastbil runt landet, från Gävle till Skåne för att packas, sedan vidare till affärer över landet. Var finns miljötänket? Miljöbilar har rabatter vid inköp etc, men de flesta tankar vanlig bensin, för att det är billigare. Säger de själva. Vadå miljövänligt?
Om man ska prata miljö ska man tänka igenom hela kedjan. Inte bara tugga på om “stackars djur” som blir mat.
Om man ska äta vegetariskt måste man ha kunskap om näringslära, annars blir man dum och trög pga näringsbrist.
Så där, duckar inför smällarna som lär komma.
Jag har också redan googlat på en fras ur Animal Liberations senaste inlägg och konstaterat hela inlägget är taget från djurens rätts hemsida.
Känns lagom ointressant att diskutera med någon som alternerar mellan att i princip säga “Du är dum för du tycker inte som jag” och ta färdiga stycken från hemsidor.
Jag undrar lite över det där med olika miljömärkningar oxå.
Idag såg jag t.ex. ekologiska lingon!?? Vafaa… då lingon, har dom inte alltid växt i skogen eller vadå.Nu sitter jag här med ett reklamblad det står ekologiska bananer?? Hur kan dom här märkningarna egentligen verifieras?? Litar inte alls på det där…
Det är väl klart att någon kan luras, men det förekommer nog inte i nån större utsträckning. Ekobananer är lite mindre och godare.
Just bananer har jag fått för mig är en riktigt bra sak att välja ekologiskt, eftersom det har använts fruktansvärda gifter som skadat arbetarnas hälsa allvarligt, bortsett från det övriga som är dåligt med konventionellt odlade produkter.
Och prisskillnaden har minskat dramatiskt de senaste åren!
Annars är det väl en jädra massa skit med dagligvaruhandeln i vanlig ordning, ibland har man mycket högre marginaler på ekologiska varor, bara därför att det går. Svenskt kött är också en sån där sak som egentligen inte behöver vara dyrare än utländskt, men man har märkt att folk är beredda att betala mer för det, och är inte sena att utnyttja det.
Jag har också fått för mig att de (godare), ekologiska bananerna är bättre för hälsan, eftersom jag inte får klåda i munnen av dem. Det får jag av de “vanliga”...
Vad det gäller kött, så kan jag rekommendera alla som äter det att se till att djuren inte fått äta spannmål, utan bara gräs och hö! Till och med jag som inte hanterat kött på tio år ser skillnad på sådant kött och “vanligt”! Det lär ha en helt annan, (bättre) fettsammansättning!
Titta vad som står där ute på internet!
“
Personer med låga halter av vitamin B12 har 6 gånger större risk att lida av krympt hjärna som i sin tur associeras med demens och Alzheimer. Man räknar med att ungefär 40% av befolkningen har för låga halter av B12. Problemet är större bland äldre.
En studie som genomfördes av Oxford University, undersäkte 107 personer mellan 61 och 87 års ålder.
Vitamin B12 är svårt att få via vegetariska livsmedel, men finns i riklig mängd i t ex skaldjur och lever.
“
Vad var det man blev dum av sa du?
Nu har tråden börjat handla om lite av varje. men vi borde kanske klargöra vissa begrepp = Laktovegetarian äter vegetariska produkter och mjölkprodukter, Ovo-vegetarianer äter vegetariska produkter och äggprodukter, Vegetarianer äter enbart vegetariska produkter. Det är också så med B12 att en frisk människa producerar själv sitt dagsbehov men med ökad ålder så får den det svårare att producera detta livsviktiga vitamin själv så ett tillskott blir nödvändigt men det finns att få så det är inget problem bara man är medveten om att B12 behövs och det verkan inte så i vissa fall. Och sluta hacka på varandra, ni skulle ha varit med på sjuttitalet när jag slutade äta kött, då gick det inte att sitta i samma lunchrum som köttätarna, de sammaldes runt mig och skulle absolut se vad jag hade i min unikabox och när den öppnades utbröt en kakofoni av gapskratt och nedriga kommentarer, snacka om mobbning. Så skärp er sluta att uppföras er inte som ointelligenta varelser vilket ni faktiskt (förhoppningsvis) inte är, för ni har väl ätit er svamp:)
Jag tolkar då så extrema åsikter som vissa har här att man är vegan.
Annars är man lite fejk - hålla på och yla om mord i högan sky, men samtidigt skulle det vara OK att hålla djur inspärrade?
Er alldeles egen brenko har för övrigt varit vegetarian i 5 år, till och med nosat på vegankost ett tag, men det var så fruktansvärt äckligt och krångligt. Men nu är jag en mordisk köttätare som tycker det är helt OK att döda djur bara för att det är gott. Ett djur är ett djur.
Bra att någon klargör att ägg och mjölk INTE ingår i en VEGETARISK kost. Jag tycker det är konstigt att man ska behöva säga att man är VEGAN för att få något VEGETARISKT att äta. Att vara VEGAN handlar väl mer om att elda lastbilar och släppa ut minkar eller har jag fel?
Figurerar man på Svampguidens forum förutsätter jag i alla fall att man äter just SVAMP, och det kan väl knappast betraktas som VEGETARISKT det heller egentligen?!? ;)
En vegetarian är en person som av etiska, religiösa, estetiska, miljö-, hälsoskäl, eller av andra anledningar inte intar VISSA eller alla animaliska produkter.
Så står det på wikipedia, och många människor använder ordet på det sättet, sen kan ju ni tycka vad ni vill om det. ;)
Skrivet av RasBohlin:
Bra att någon klargör att ägg och mjölk INTE ingår i en VEGETARISK kost. Jag tycker det är konstigt att man ska behöva säga att man är VEGAN för att få något VEGETARISKT att äta. Att vara VEGAN handlar väl mer om att elda lastbilar och släppa ut minkar eller har jag fel?
Figurerar man på Svampguidens forum förutsätter jag i alla fall att man äter just SVAMP, och det kan väl knappast betraktas som VEGETARISKT det heller egentligen?!? ;)
Är detta en lek?? Hitta fem fel eller??
Hade egentligen inte tänkt skriva mer på de här inlägget men då den inte vill självdö kan jag lika gärna överdriva.
Egentligen är väl att döda lika med att avsluta en arts möjlighet till fortsatt levende och utveckling så då ska man inte döda ngt levande. Men även växter, frukter, grönsaker mm växer och utvecklas..
Visst dom har inte hjärna och hjärta men de är ändå ngt som lever..
Det som jag tycker är det viktigaste är att de djur som ska bli till kött för oss människor ska få ha ett bra liv och ett bra avslut.
Själv väljer jag alltid svenskt kött och svenska grönsaker. Vill inte stödja alla onödiga importerade varor eller hemska djurhanteringar som finns i många andra länder.
Ekologisk lingonsylt innehåller inga konserveringsmedel och annat tjafs.
Den smakar som mammas sylt när jag var barn! Därför väljer jag den!
En sån delikatess som lingonsylt är väl inte livsnödvändig?
Finns ingen anledning att äta förgiftade produkter vare sig det gäller kött eller frukter.
Så enkelt ser jag på detta.
Utan moraliska utsvävningar, fast visst tycker jag att rättvisemärkt oxå är viktigt och det börjar mer o merr gå hand i hand.
Bananplantagerna är ett gott exempel.
Finns även kaffe, vindruvor d v s det mesta som odlas i vissa exotiska länder med obefintliga mänskliga rättigheter för dem som producerar livsmedlen.
Denna debatt är väl i of s viktig men har blivit för lång, innehåller för mycket lågvatten trampande och har framför allt väldigt lite med svamp att göra…
Usch vad träligt.. Och hur kan det vara försvarbart att inta syntetiska vitaminer? Ät då hellre ägg och drick din mjölk (jag anser f.ö. att mjölk är till för kor). Var rädd om dig människa. Djuren överlever nog oss alla ändå.
Jag tycker verkligen att det är starkt att stå upp för djurens rätt och beundrar nästan alla som står upp för och slåss för det de tror på. More power to you. Men, tvinga inte på er “tro” på andra. Vi är fria att göra våra egna val. Det är det fina med att vara människa. Utbilda gärna. Men låt var och en fatta egna beslut.
Och vad vore livet utan lite dubbelmoral?!
Puss å kram cykleram!
//Här i Danmark var det inte mycket svamp. Inte för att jag letat direkt, men väl sneglat.
Hmm
Jag menar förstås att lingonsylt är inte livsnödvändigt men ska jag överhuvudtaget köpa den så blir det ekologisk, för jag ser den enbart som en delikatess. Äcklig sylt med konserveringsmedel är jag då hellre utan.
Svamp är förståss inte heller livsnödvändigt, men gott och GRATIS!
När man hittar den i skogen vill säga, svindyr på ICA men folk verkar ju köpa…
“Och hur kan det vara försvarbart att inta syntetiska vitaminer?”
Ja om det står mellan att mörda oskyldiga individer och äta syntetiska tillskott, så är valet enkelt för min del.
“..tvinga inte på er “tro” på andra”
Det handlar inte om att tvinga, utan om rent sunt förnuft! Man dödar inte andra levande, kännande, oskyldiga och försvarslösa individer.
“Vi är fria att göra våra egna val. Det är det fina med att vara människa.”
Och det ger oss alltså friheten att ta andras frihet!?
Vet du. Vi kommer ingenvart.
Men jag diskuterar gärna vidare med dig, men helst inte här. Detta forum ska handla om svamp.
Om du vill kan du skicka email till mig på mango.love@spray.se. Jag läser den iofs inte ofta men ska göra det några dagar framöver.
Jag har inte för avsikt att hacka på dig eller överhuvudtaget döma vare sig dig eller andra. Jag är uppriktigt intresserad av ditt “tänk”. Gör som du vill. Jag lämnar denna tråd nu i alla fall.
Du som ondgör dig så över jägarkåren och älgens död och lidande vid jakt.Har du tänkt på hur mycket och länge en älg får lida när den jagas och tas av varg eller björn. Såg en amatörvideo där en björn åt av en levande älg den tagit, det tog 20 minuter innan älgen dog. Såg inget vidare ut, jag tror älgen föredragit en snabbt dödande kula från en jägare. OBS! jag sa “snabbt dödande kula”. En hypotetisk fråga. Ska vi ta bort vargen och björnen så att älgen slipper lida och kan leva tills den dör av ålderdom?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.