Är det inte så enkelt som att rödbrun stensopp växer i barrskog och den blekare varianten i löv- och blandskog?
Skulle nästan föreslå att det finns en tredje variant av blek stensopp som växer med ek och andra större lövträd.
Men STENSOPP är väl samlingsnamnet och Karl-Johan är väl lika med STENSOPP!??
Annars blir det väldigt förvirrande tycker jag!
Nä...enligt databasen är det bara en variant som får bära det kungliga namnet, fast jag hade rätt i att det finns 3 stensoppar!
Bör vara den finludna som jag sett vid gamla trädalléer, fast de var rätt gamla och inte mycket “ludd” kvar på hattarna. Men utsökta matsvampar, fasta och fina trots sin framskridna utvuxenhet, och inte en mask!
Har torkat mängder av den i höst!
Jag höll på att strunta i en samling KJ/stensopp med ljus, strimmig hatthud i somras, jag trodde det var gallsoppar. Strimmigheten såg ut ung. som om det runnit vatten över tyg som inte tål vattentvätt och som sedan torkat. De växte i lövskog, väl synliga invid en gångstig i ett välbesökt strövområde måndagen efter en vacker helg, så det var mkt märkligt att ingen hunnit före mig.
Vilken sorts stensopp/KJ det var kunde jag ej reda ut mha min svampbok, jag kände igen dem mha det vita ådernätet på foten.
ljusare irl
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.