0 314 visningar

17 svar

Karl-Johan Magnum!

Anders Hbg

14 okt 2008 kl. 18:25

Naturligtvis angripen och oätlig - men vilken syn! Hur stora kan de bli och var går gränsen för när den är för gammal/stor?

0

GretheF Skåne

14 okt 2008 kl. 18:29

Du kännar på den om den är fast och fin

0

ÖJÅ

14 okt 2008 kl. 18:30

Den till höger på bild är väl en skäggriska?

0

Anders Hbg

14 okt 2008 kl. 18:42

Tack för den ÖJA, den var go:-) ... trodde själv på stinksvamp:-)

0

ÖJÅ

14 okt 2008 kl. 18:47

Men jag håller med GretheF Skåne.
Är den bara fast i köttet så fullt ätbar.

0

Anders Hbg

14 okt 2008 kl. 18:58

Ja, tack Grethe o ÖJA…nästa gång ska jag plocka en som inte är angripen!!

0

Sehr Bien

15 okt 2008 kl. 08:51

Enligt mina källor är den för gammal och alltför stor då den liksom är litet lurvig på toppen - alltså den till vänster. V h - Sehr Bien

0

Bo E

15 okt 2008 kl. 13:12

Jag ser bara en bild på skärmen, och bara en svamp på bilden.

Men nog är den stor!

Synd bara att du inte hann före maskarna!

Stora K-J är alldeles utmärkta att hyvla ned och torka om bara köttet är vitt och fast och masken inte hunnit perforera den.

0

ÖJÅ

15 okt 2008 kl. 13:55

Kul att du tog det med humor Anders Hbg

0

Birgitta F

15 okt 2008 kl. 21:00

bara jag som tycker det ser ut som en rödbrun stensopp ?

0

svampstaff

15 okt 2008 kl. 21:06

Håller med Birgitta.Mina kalle johan ser inte ut så...sen är dom väl borta i skogen sen ca.2månader tillbaka lr?

0

svampiz

16 okt 2008 kl. 12:33

Jag måste nog säga att jag håller med Dig, Birgitta! Det måste vara en SKRUBBIS! kramiz

0

Bo E

16 okt 2008 kl. 13:42

Är det inte så enkelt som att rödbrun stensopp växer i barrskog och den blekare varianten i löv- och blandskog?

Skulle nästan föreslå att det finns en tredje variant av blek stensopp som växer med ek och andra större lövträd.

Men STENSOPP är väl samlingsnamnet och Karl-Johan är väl lika med STENSOPP!??

Annars blir det väldigt förvirrande tycker jag!

Nä...enligt databasen är det bara en variant som får bära det kungliga namnet, fast jag hade rätt i att det finns 3 stensoppar!
Bör vara den finludna som jag sett vid gamla trädalléer, fast de var rätt gamla och inte mycket “ludd” kvar på hattarna. Men utsökta matsvampar, fasta och fina trots sin framskridna utvuxenhet, och inte en mask!
Har torkat mängder av den i höst!

0

Anette

16 okt 2008 kl. 13:47

snygg KJ! önskar nästan att jag kunnat vara mde dig där i skogen så att jag hadde kunnar springa ikapp dig och få tag i den där snyggingen! Tillagat den än, isf vad blev det, och delade du den med någon?

0

buffy

16 okt 2008 kl. 14:27

Jag höll på att strunta i en samling KJ/stensopp med ljus, strimmig hatthud i somras, jag trodde det var gallsoppar. Strimmigheten såg ut ung. som om det runnit vatten över tyg som inte tål vattentvätt och som sedan torkat. De växte i lövskog, väl synliga invid en gångstig i ett välbesökt strövområde måndagen efter en vacker helg, så det var mkt märkligt att ingen hunnit före mig.
Vilken sorts stensopp/KJ det var kunde jag ej reda ut mha min svampbok, jag kände igen dem mha det vita ådernätet på foten.

ljusare irl

0

Bo E

16 okt 2008 kl. 14:33

Gissar på yngre ex. av den finludna stensoppen.

Plockade som sagt mycket av den i en välbesökt trädallé och tyckte det var märkligt att de fått växa orört. Kanske är det så att många tar dem för gallsopp, fastän de inte i mina ögon är speciellt lika.

0

buffy

16 okt 2008 kl. 16:03

De var inte eg särskilt lika gallsopp, men det verkade alldeles för bra för att vara sant att där skulle stå en så stor klunga orörda stensoppar. Glad blev jag i af!

0

Bo E

16 okt 2008 kl. 16:13

Nej de är inte lika för oss som kan gallsopp och har några år bakom oss i svampskogen.
Jag menar att de förmodligen får stå orörda därför att många mer ovana plockare förväntar sig att stensoppen ska vara mörkare och kanske växa i djupare skogar…typ…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone