0 916 visningar

8 svar

Trattkantarell

Lars Norrby

14 okt 2008 kl. 18:47

Har kommit igång ordentligt nu och hittat bra lokaler för trattkantarell. MEN är ännu nybörjare och är lite undrande till beskrivning av arten här på sidan.
Avvikelser förekommer väl alltid beroende på miljö och ålder. Enligt beskrivningen ska åsarna gå ned över foten, men mindre exemplar har nästan perfekt rundad hatt och jag tycker det saknas åsar över foten.

Förstår ändå att det kan ske förväxling. Men jag antar att giftspindlingen ej har ihålig stam och att skivorna är avgjort jämnt bruna. Eller?

0

Viktoria, Finland

14 okt 2008 kl. 20:50

Det har jag inte tänkt på. De där små brukar växa i täta knippen nära de större så det brukar inte vara så svårt att avgöra vilka som hör till. De variationer jag tänkt på är att vissa har lite mörkare stam. Giftspindelskivlingarna ser ju helt annorlunda ut.

Lägg in bilder på forumet om du är osäker på nåt :) Jag hade två svampguidenisters och en trattkantarellätande kompis ord på att det säkert var trattkantarell innan jag åt.

/också nybörjare med bra lokaler

0

buffy

14 okt 2008 kl. 22:26

Det är väldigt lätt att se skillnad på trattkantarell och toppig giftspindling. Här är en bild på de båda arterna ihop, jag visade den förut här på forumet och om detta inte är en toppig giftspindling så är det i af ngt mkt snarlikt:

0

buffy

14 okt 2008 kl. 22:37

Ett tips är att försöka hitta toppig giftspindling så att du kan kolla på den irl. Jag var orolig över förväxlingsrisken trattkantarell/toppig giftspindling tills jag en dag träffade på en samling t giftspindlingar i skogen. Sedan dess är jag väldigt förvånad över hur någon överhuvudtaget lyckats förväxla de 2 arterna.

lite annan vy

0

Boman

15 okt 2008 kl. 01:03

Lars, leta rätt på tråden “trattis skola” där finns bilder på trattkantarell i olika stadier och förväxlingssvamp.

0

Bo E

15 okt 2008 kl. 13:17

Jag tror inte buffys bilder visar spetstoppig spindelskivling, men den illustrerar ändå bra skillnaden mellan en skivling och en trattkantarell.

Jag tror att giftspindlingarna är spensligare, brunare och med en tydligare topp på hatten.

De växer ofta sida vid sida med trattarna och visst kan de frörefalla lika vid betraktande ovanifrån, men inte om man plockar upp och ser dem underifrån.
Sen är konsistensen helt olik oxå. Skivlingarna är sprödare och beter sig helt annorlunda om du mosar dem mellan fingrarna t ex.

0

Ove

15 okt 2008 kl. 13:41

En vanligare förväxling borde vara en Gullnavling. Se länk: http://svampguiden.com/art/visa/Omphalina_chrysophylla

0

Viktoria, Finland

15 okt 2008 kl. 21:49

De är ju helt galet lika.

http://www.mykoweb.com/CAF/species/Chrysomphalina_chrysophylla.html

Men de är inte vanliga står det i texten?

0

Irene A

15 okt 2008 kl. 22:15

Nej, gullnavlingar är inte vanliga, men framför allt är de inte farliga.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone