Jag bifogar en bild på sydlig plattticka (Ganoderma adspersum eller australe), som växer inne på Gleerups bokhandel i Lund. Fruktkropparna utsänder tusen millioner sporer som gör personalen allergisk, men så fort man tar bort fruktkropparna, så kommer nya fram. Jag går dit då och då och samlar belägg.
Jag blir glad åt alla livstecken här på forumet men jag tycker det ser ut som bilden är tagen utomhus?
Ser att många är ute och kollar, har ni ingenting att berätta ifrån svampskogen, fråga om? Snart kan vi förhoppningsvis få färska rapporter ifrån södra Sverge, men det är segt med vintern just nu. Lena
Bilden är tagen inomhus. Både parkettgolv och bokhandelsdisk skymtar i bakgrunden.
För cirka 10 år sedan expanderade bokhandeln in på bakgården och då byggde man in linden i stället för att fälla den. Då syntes ännu inga tickor.
Jag ska tipsa bokhandeln om fixativ. Hittills har de trott att de kan trötta ut svampen genom att plocka av fruktkropparna. Sedan blir de liggande på parketten tills jag (eller någon) kommer och tar dem.
Vad häftigt med ett träd inomhus!
Jag har aldrig funderat över hur man får bort svamp. Funkar något ogräsmedel tro, typ Roundup?
Det är naturligtvis inte något bra sätt för just den här svampen. Det kan väl om inte fälla så kanske försvaga linden. Men rent hypotetiskt, funkar ogräsmedel på svamp?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.