0 382 visningar

9 svar

Inomhussvamp

Joachim Krumlinde

8 mar 2006 kl. 15:50

Jag bifogar en bild på sydlig plattticka (Ganoderma adspersum eller australe), som växer inne på Gleerups bokhandel i Lund. Fruktkropparna utsänder tusen millioner sporer som gör personalen allergisk, men så fort man tar bort fruktkropparna, så kommer nya fram. Jag går dit då och då och samlar belägg.

0

Lena M

8 mar 2006 kl. 16:22

Jag blir glad åt alla livstecken här på forumet men jag tycker det ser ut som bilden är tagen utomhus?
Ser att många är ute och kollar, har ni ingenting att berätta ifrån svampskogen, fråga om? Snart kan vi förhoppningsvis få färska rapporter ifrån södra Sverge, men det är segt med vintern just nu. Lena

0

cobran

8 mar 2006 kl. 16:23

Ja, vad väntar de sig om de har stora träd växande inne i bokhandeln?

0

Affe

8 mar 2006 kl. 16:25

Det här är nog den segaste vintern jag kan minnas….
Låt sk*ten ta slut nu, makalöst trött på eländet.

0

Irene A

8 mar 2006 kl. 16:32

Att spreja lite fixativ på tickorna borde göra susen. Har inte bokhandlarna sånt numera?

0

Joachim Krumlinde

8 mar 2006 kl. 17:38

Bilden är tagen inomhus. Både parkettgolv och bokhandelsdisk skymtar i bakgrunden.

För cirka 10 år sedan expanderade bokhandeln in på bakgården och då byggde man in linden i stället för att fälla den. Då syntes ännu inga tickor.

Jag ska tipsa bokhandeln om fixativ. Hittills har de trott att de kan trötta ut svampen genom att plocka av fruktkropparna. Sedan blir de liggande på parketten tills jag (eller någon) kommer och tar dem.

0

Bo Reyer

8 mar 2006 kl. 17:55

En liten fråga till Irene A. Du nämnde fixativ i svaret. Kan man använda detta för att fixera/spara sporbilder på papper? Om så är möjligt, var får man tag på det? Är det någon speciell sort man ska leta efter?

0

Irene A

8 mar 2006 kl. 19:45

Fixativet ska vara av samma typ som används att skydda krit- och kolteckningar med. Det fungerar bra till sporbilder också.
Säkrast hittar man detta i specialbutiker som säljer konstnärsmaterial, alternativt i en välsorterad hobby-, färg-, pappers- eller bokhandel.

0

Lena Strömstad

8 mar 2006 kl. 21:16

Vad häftigt med ett träd inomhus!
Jag har aldrig funderat över hur man får bort svamp. Funkar något ogräsmedel tro, typ Roundup?
Det är naturligtvis inte något bra sätt för just den här svampen. Det kan väl om inte fälla så kanske försvaga linden. Men rent hypotetiskt, funkar ogräsmedel på svamp?

0

Lena M

9 mar 2006 kl. 07:38

Bo, du undrade om fixativet fungerade på sporbilder och om, vore det bra. De få gånger jag gjort sportest har jag facinerats av det vackra mönster som bildas. Detta måste jag också prova ! Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone