Jakttider: de svenska vildsvinen får jagas mellan den 16 april och den 15 februari, årsunge får jagas året runt, dock är kultingförande suggor fredade oavsett årstid.
Vildsvin anses vara skadedjur och har inte funnits naturligt i Sverige. Har man jakträtt så är det så gott som fri jakt m ao.
Här kan du se olika jakttider för olika djur och län.
http://www.jagareforbundet.se/jakttider/
Fel Zingo, vildsvinet är en svensk djurart som utrotades på 16- och 1700-talen. Läs bl.a. http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/artpresentation/vildsvinlitemer.asp
Okej jag hade visst fel om tidigare förekomst men den anses fortfarande vara ett skadedjur, därav de generösa jakttiderna - 1988 beslutade Sveriges Riksdag att vildsvinet tillhör den svenska faunan - trots detta går som oftast åsikterna isär om arten verkligen ska tillhöra faunan eller inte.
Markägare, jägarkåren och regering är sällan överens.
Varför utrotades den??
Var den ett eftertraktat byte eller sågs den redan då som skadegörare??
De vildsvin vi nu har i skogarna ÄR inte vildsvin på riktigt. De är rymlingar från farmer, korsade med tamsvin för att ge mera kött vid slakt. Nu är det nog länge sedan de rymde några nya, för de klarar sig alldeles för bra i det vilda. Men varje år ser vi här grisar med mycket ljusa fläckar, en del är närapå vita. De skjuts av i den mån som är möjligt men generna finns ändå kvar i stammen. I Botkyrka /Salem förekommer jakt lite då och då, dessutom tjuvjagas det en hel del, bla. från bil(kadaver från snabbslakt har hittats, de tar bara de bästa bitarna). Det gör att grisarna inte syns lika ofta som tidigare år men är ännu fler. (Enligt mig närstående källa med insyn hos markägaren).
Det var intressant.
Det är i Botkyrka/Salemskogarna som vi mest lufsar….och det var där som vi dom.
Jag blir lite nervös när du skriver att det jagas där lite då och då.....
Jag har aldrig sett jakttorn i dom skogarna, fast det kanske inte går till på samma sätt som i älg/rådjursjakt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.