0 371 visningar

11 svar

Vad är det??

zingo

14 okt 2008 kl. 23:26

Plockade dessa i tron att det var rökslöjskivling. Tyckte mig läsa i någon bok att de har vidväxta skivor. Stämmer det?
1. Vad är i så fall detta??
2. En svagt grå/svartfärgning på foten under hatten - ska de ha det??
3. På hattkantens utsida tycks det vara vanligt med en tunn “söm” i grått/svart. Rätt /fel??

Dessa var rödbrunare längre ned på foten och släta lite blanka.
Tog en bit - och om det nu ska smaka ärtor eller metall så kanske smaken kan liknas vid det, inte bittert eller skarpt i alla fall.

0

Några andra

zingo

14 okt 2008 kl. 23:28

Är det ostronmussling jag hittat??

0

bilder

zingo

14 okt 2008 kl. 23:29

ostronmussling??

0

lite till

zingo

14 okt 2008 kl. 23:42

1,2.
Citronslemskivling??
Växte där ensam på en bränd fläck med lite kolrester.
3 ?? På en murken stubbe -kanske tall? Där växer små tunna tall små magra björkar, gräs, ganska stenigt och mossa + mycket kantareller tidigare på sommaren.

0

Helena i Lund

15 okt 2008 kl. 05:50

Jag gissar vilt!
1 Frostvaxing
2 Det ser ut som ostronmussling
3a Det ser absolut ut som en knubbig citrongul slemskivling, men är det inte sent för den? Det går inte att se på bilden om det är gult i fotbasen
3b Någon sorts fingersvamp som sprängt sej

0

Irene A

15 okt 2008 kl. 09:32

Instämmer med Helena.

0

Fel bild igen!!!

zingo

15 okt 2008 kl. 10:31

Efter min vedervärdiga röra i går så ser jag att det är fel bild igen till översta frågan i tråden.
Det blev en frostvaxing men det skulle förstås vara vad jag tror är rökslöjskivling.
Här kommer ytterligare ett nytt försök:

0

Ensam citron

zingo

15 okt 2008 kl. 10:42

Beträffande citronslemskivlingen så tycker jag ändå det syns på översta bilden att det är gult i fotbasen.
Jag fann en ensam förra veckan.
På bild 2 tog jag bort lite hatthud.

Den sammansatta bild tre är samma svamp med 2 olika färgtoner. Svårt att avgöra vilken som stämmer bäst med verkligheten.

0

Sofia, Skåne

15 okt 2008 kl. 13:16

Jag tror att det mycket väl kan vara rökslöj på den sista bilden. Men den är så ung att skivorna ännu inte hunnit bli gråviolettfärgade. Har du smakat på den? Det är smaken som är avgörande.

0

Fel bild igen!!!

Bo E

15 okt 2008 kl. 13:19

Instämmer om rökslöjskivlingen på sista bilden.
Unga fina ex!

0

Fel bild igen!!!

Brenko

15 okt 2008 kl. 13:44

Tycker också det är rökslöj, i den storleken när den är delikat. De stora jag ätit har varit goda, men inte delikata som de små.

Håller någon med mig, eller var det en slump att det blev på det här sättet? Har bara ätit dem några gånger.

0

zingo

15 okt 2008 kl. 15:19

Okej - då tar jag dessa för rökslöjskivling.
Går det inte att likna smaken vid något annat än ärtor/metall så får väl det duga som referens.
De var som sagt inte otäcka i smaken.
Men är det verkligen denna typ av skivor som kallas vidväxta?? (Enligt en av svampböckerna ska de ha det)
Har inte tillagat än!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone