Plockade dessa i tron att det var rökslöjskivling. Tyckte mig läsa i någon bok att de har vidväxta skivor. Stämmer det?
1. Vad är i så fall detta??
2. En svagt grå/svartfärgning på foten under hatten - ska de ha det??
3. På hattkantens utsida tycks det vara vanligt med en tunn “söm” i grått/svart. Rätt /fel??
Dessa var rödbrunare längre ned på foten och släta lite blanka.
Tog en bit - och om det nu ska smaka ärtor eller metall så kanske smaken kan liknas vid det, inte bittert eller skarpt i alla fall.
Beträffande citronslemskivlingen så tycker jag ändå det syns på översta bilden att det är gult i fotbasen.
Jag fann en ensam förra veckan.
På bild 2 tog jag bort lite hatthud.
Den sammansatta bild tre är samma svamp med 2 olika färgtoner. Svårt att avgöra vilken som stämmer bäst med verkligheten.
Okej - då tar jag dessa för rökslöjskivling.
Går det inte att likna smaken vid något annat än ärtor/metall så får väl det duga som referens.
De var som sagt inte otäcka i smaken.
Men är det verkligen denna typ av skivor som kallas vidväxta?? (Enligt en av svampböckerna ska de ha det)
Har inte tillagat än!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.