0 448 visningar

22 svar

Äntligen har jag hittat .....

anithau

15 okt 2008 kl. 07:59

den omtalade och förskräckliga gifthättingen.

0

Eva K

15 okt 2008 kl. 08:08

Å som du “offrat” dig för bra bilder!!! Bild 2 är urläcker :)

Grattis till skräckfyndet!

Fråga, foten på den svampen är lik många andra giftiga svampars. Är foten ett viktigt igenkännigstecken?

0

anithau

15 okt 2008 kl. 08:28

Ja, speciellt när man ska jämföra den med föränderlig tofsskivling.
Jan A, Uppsala är jätteduktig på att beskriva skillnaderna.

0

BirgittaD

15 okt 2008 kl. 08:30

Antingen letar man jättemycket som vi förra hösten. I år finns den överallt. Saknar bara mycelluddet kring foten på din bild.

0

anithau

15 okt 2008 kl. 08:32

BirgittaD, det kan jag förstå att du gör, men jag hade inte tagit loss den från sitt underlag.

0

Brenko

15 okt 2008 kl. 08:39

Hur beskriver du smaken då?

0

anithau

15 okt 2008 kl. 08:55

Brenko!
Skulle aldrig falla mig in att smaka på en giftig svamp.

0

gunhild i Kåddis

15 okt 2008 kl. 09:24

Grattis Anitha till fyndet och dina fantastiska bilder! Sökte lite på gifthätting och hittade denna sida av klas.
http://www.jaederfeldt.com/klas/mormor.htm

0

Anita U

B

15 okt 2008 kl. 09:33

Så vitt jag förstår måste man äta många hattar för att dö, så om du tuggar på en liten bit och spottar ut (och sköljer munnen om du är orolig) så lär du ju klara dig till nästa svampsäsong i alla fall.

0

anithau

15 okt 2008 kl. 09:43

Hej Gunhild!
Vill bolla tillbaka till dig och säga att dina bilder är också fantastiska.
Tack för länken, den var bra.

0

Anita U

anithau

15 okt 2008 kl. 09:44

B
Eftersom jag vill klara mig i många säsonger så avstår jag. Har inte behovet att smaka. Det räcker för mig att veta att den är giftig. Varför ska jag smaka?

0

Anita U

Brenko

15 okt 2008 kl. 10:18

Om du är tveksam vid identifieringen i framtiden kan det vara bra att veta hur den smakar. Och sen så är det kul.

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2008 kl. 10:47

Fina bilder på vackra svampar, Anitha. Såna åt man bl. a. på 50-talet. Tur att det inte var så mycket mat på dom!

0

Bo E

15 okt 2008 kl. 12:41

Tack för infon och de fina bilderna!

Nej, jag har inte varit orolig att förväxla med föränderlig tofsskivling eftersom jag alltid funnit dem p¨å björk och dessa gifthättingar ska växa med tall.

Däremot var jag osäker länge innan jag lärde mig rökslöjskivlingen.

Nu kan jag den.

Tack i alla fall för lite mer kunskap om de där små otäckingarna.

Trodde faktiskt jag hittade ett par i somras men ser nu att det inte var de, eftersom fot och hatt hade samma gulbruna färg och på dina bilder ser man ju tydligt att det är skillnad. De verkar oxå ha en karaktäristisk rynkad / strimmig hattkant.

0

anithau

15 okt 2008 kl. 14:25

Tack för all respons!
Jan, att du har klarat dig när du har ätit dem beror nog på att du är en seg en.

0

Äntligen ..... (anitau)

Svampe

15 okt 2008 kl. 16:29

Har roat mig att plocka bort lite grenar på bild 2. Om det blev bättre eller inte är en annan sak.
Tänk på vad som är i förgrund och bakgrund. En före och en efter.

0

Äntligen ..... (anitau)

anithau

15 okt 2008 kl. 17:09

Hej Svampe!
Bra att du roar dig. Du har helt rätt. Men hur gör man sånt? Jag var så ivrig att jag inte tänkte.
Men det får väl bli ytterligare ett steg i mitt fotoliv.
Det är bra att du håller koll.

0

Äntligen ..... (anitau)

Svampe

15 okt 2008 kl. 17:57

“Men hur gör man sånt?”
Lämpligt är att med handen plockar bort kvistar och grässtrån innan man fotograferar.  :-)

0

Äntligen ..... (anitau)

anithau

15 okt 2008 kl. 18:57

Svampe!
Nu var du rolig. MEn det var inte så jag menade. Du förstår nog. Härligt med humor.

0

Äntligen ..... (anitau)

Jan A, Uppsala

15 okt 2008 kl. 19:04

Bo E är i dett fall lätt förvirrande! Iofs en intressant egenskap, men…
Gifthättingen bor nämligen på gran i åtminstone 97,9%? av fallen och jag har ännu aldrig sett den på tall!

0

Äntligen ..... (anitau)

Irene A

15 okt 2008 kl. 19:12

Instämmer med Jan (delvis). Jag hittar gifthättingen mest på gran, men nästan lika ofta på björk.

0

Äntligen ..... (anitau)

Jan A, Uppsala

15 okt 2008 kl. 19:53

Absolut inte i s. landet Irene. Här är det verkligen bara i superundantagsfall den visar sig på björk. Faktiskt så tvivlar jag på din uppgift!

0

Sofia, Skåne

15 okt 2008 kl. 23:25

Gifthättingen den förskräcklige!!!
Grattis Anitha! Underbara bilder!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone