0 458 visningar

21 svar

Tomt i skogarna

Lena M

15 okt 2008 kl. 15:43

Det fanns inte mycket som var i bra skick efter nattens frost. Fjällig tofsskivling, prickmusseron och två gigantiska biskopsmössor var i stort sett allt jag såg.

0

GretheF Skåne

15 okt 2008 kl. 16:53

Va tråkigt för dig hur långt ner i Landet har frosten tagit svampen?????????  men du hittar ju svamp efter frost också ,jag går varje dag och spanar efter den rökslöjdskivling som jag vet jag inte vågar att ta

0

Lena M

15 okt 2008 kl. 16:56

Ingen aning hur långt söderut det varit frost.
Jo rökslöjskivling och frostvaxing finns det förståss, säkert trattkantareller också men jag tror inte jag plockar mera.

0

GretheF Skåne

15 okt 2008 kl. 17:03

Ska du inte ha mere svamp i år????????????

0

Helena A

15 okt 2008 kl. 17:05

Vi hade flera frostnätter i förra veckan här i Sörmland.
Trots dessa så finns det fortfarande väldigt gott om svamp i fint skick.

0

GretheF Skåne

15 okt 2008 kl. 17:06

Ja men va roligt då har inte frosten hunnit ner i botnen av skogen än

0

Bo E

15 okt 2008 kl. 17:22

Nu var det s¨åpass länge sen det var frost här i Örebrto så det bör ha hunnit upp en del nytt.

Regnat har det oxå och det är ganska fuktig luft överlag.

0

Lena M

15 okt 2008 kl. 17:37

Jag behöver inte en endaste svamp till men ändå så går man och kollar, så sent som i söndags fann jag rödgul trumpet b.l.a.
Nu får jag titta på andras fynd,  inte lika jobbigt som att trava runt själv. :o)

0

GretheF Skåne

15 okt 2008 kl. 18:25

Ja men det är travandet som jag gillar så myckett också

0

buffy

15 okt 2008 kl. 19:53

Jag älskar “travandet”, det är min tröst i år när det inte alls funnits så mkt svamp här som de två senaste åren. Det är så makalöst vackert i skogen.

0

GretheF Skåne

15 okt 2008 kl. 20:15

Ja och så mycket man ser och hör i dag hörde jag vingslaget från många vildgäs som flög rakt över huvudet på mig vilkett ljud, var bor du inte myckett svamp säger du här i Skåne har det varit lite också

0

svenne

15 okt 2008 kl. 22:25

här hemma i min skog i skåne är det massor av trattisar plockade 30L i går.Lämnade massor av blek
taggsvamp kvar hade inte plats i korgen även en stor blomkålssvamp
som jag har tittat på i en månad får stå kvar.

0

Inte tomt i skogarna

Jan A, Uppsala

15 okt 2008 kl. 22:48

Här i mellersta Uppland, strax väster om Uppsala, har det varit några frostnätter, lägst -3.1, men iss ingen svamp i skogen har frusit och vi har mera blek tagg, trattis och (gula skogs-)kantareller än ngn gång tidigare i år. Blå- och silkesmussar också helt opåverkade av frosten. Det ser MYCKET bra ut!

0

Inte tomt i skogarna

svampstaff

15 okt 2008 kl. 23:09

Märkligt att det finns så mkt svamp kvar 30mil norr om östergötland??
Här är nästan soprent i skogarna…
Kan ju iofs. bero på jag varit där..:)

0

Inte tomt i skogarna

Jan A, Uppsala

15 okt 2008 kl. 23:25

HÖRRÖ Svampstaff, jag är ofta i Östergötland (Lkpg) och det är då inte 30 mil dit! Eller är det det? Ok, ska man längst ner i goliatmarkerna i Ydre, så blir det ju en bit!

0

Inte tomt i skogarna

svampstaff

15 okt 2008 kl. 23:34

Har faktiskt kikat lite efter den där goliaten här oxå på kala tallberg med vitmossa…men icke sa nicke…undrar om det kan finnas nån i mina regioner?

0

Inte tomt i skogarna

Jan A, Uppsala

15 okt 2008 kl. 23:38

Aja baja, inte vitmossa utan renlavar; Cladonia och Cladina. Kolla så får du se!

0

Inte tomt i skogarna

svampstaff

15 okt 2008 kl. 23:41

Renlav?? hur ser den ut då? får Googla…

0

Inte tomt i skogarna

Brenko

15 okt 2008 kl. 23:42

Varför kallar du det för goliatmarker? Hittat där? Är själv både i Linköping och Ydrehållet (Tidersrum) ofta..

0

Inte tomt i skogarna

BirgittaD

16 okt 2008 kl. 20:17

Här finns det fortfarande tratttisar, blek tagg, blå,höstmusseroner, fårticka. Nog för att fylla någrakorgar på någon timme. Dessvärre bara enstaka fruktkroppar av streckmusseroner.

0

Svenne

GretheF Skåne

16 okt 2008 kl. 21:20

I vilken del av Skåne går du

0

GretheF Skåne

svenne

16 okt 2008 kl. 22:24

i nordvästra en bit upp efter E:an

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone