0 1714 visningar

18 svar

vitaminer och mineraler i svamp

baobab

15 okt 2008 kl. 18:47

undrar om det är någon som vet var man kan hitta bra fakta om innehållet av vitaminer och mineraler i olika matsvampar??

alla tips är välkomna!

tack!

0

Dieter Endom

15 okt 2008 kl. 19:25

Nya svampboken P.Holmberg/H. Marklund

0

"JEF"

15 okt 2008 kl. 19:34

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=368&lang=sv Här kanske du kan hitta nåt…

0

baobab

15 okt 2008 kl. 19:42

tack! vad snabba ni var på att svara!

mer tips mottages gärna…

kanske vet någon en superbra artikel om D-vitamin i svamp?

0

buffy

15 okt 2008 kl. 19:42

På engelska http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez

sök på mushrooms och t ex nutrition, nutritional value,  vitamines o likn.

0

Mattias Andersson

15 okt 2008 kl. 20:51

Om det är någon artikel du ska läsa om D-vitamin och svamp är det denna: http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2007_3_Svamp%20och%20D_vitamin.pdf

Där finns alla de senaste rönen. Artikeln rekommenderas varmt av författaren ;-)

0

Boman

15 okt 2008 kl. 21:41

Svampar i skog och mark, av Bo Nylen ISBN 91-1-883842-1
På sidan 16 finns en tabell där man jämför näringsvärdet i svamp och andra livsmedel.

0

Brenko

15 okt 2008 kl. 22:38

Otroligt intressant artikel, Mattias. Men jag undrar hur stabilt är D2? Jag tänker på att man ofta lagrar torkad svamp länge.

0

Mattias Andersson

16 okt 2008 kl. 10:00

D-vitamin formen i svamp, D2 har sämre stabilitet än D3. Men många berikade livsmedel och kosttillskott innehåller just D2, så i torkad svamp borde stabiliteten av vitamin D2 vara likartad. Att förvara torrt och svalt är en generell regel som förlänger hållbarheten.

0

baobab

16 okt 2008 kl. 11:04

mattias!

tack för tipset!
Det är nämligen så att jag läser svampkunskap I på umeå universitet och ska skriva ett arbete i detta ämne!

0

Jan A, Uppsala

16 okt 2008 kl. 12:37

2005 fanns den här lilla artikeln i AB.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article324056.ab

0

baobab

16 okt 2008 kl. 19:57

fler tips någon??

0

Mattias

Sofia, Skåne

16 okt 2008 kl. 20:47

Så utomordentligt intressant, Mattias! Dock ställer jag mig lite tveksam till resonemanget att höstsolen skulle vara så värdelös, dels för svampens D2 produktion och dels för människans D3 produktion. Man blir ju solbränd även på hösten och enligt tabell 3 innehåller just trattkantarell som växer på hösten mest D2 av all svamp som man har tittat på. Det måste uppenbarligen ske en D2 produktion i svampen trots att UV-B strålningen på hösten filtreras.

0

Mattias

MDN

16 okt 2008 kl. 21:37

Ja, Mattias artikel är utomordentlig intressant. Jag hörde nyligen om D-vitamin på ett möte med Laboratoriemedicinska Rådet. Halveringstiden för D-vitamin är 2-3 veckor, det går alltså inte att spara sommaren D-vitamin till vinteren. Om man är i solen 6 minuter vid midsommar får man tillräckligt med D-vitamin men vid jul kan man sitta i solen hela dagen, man får inte till räckligt D-vitamin ändå. Jag hörde att kantareller innehåller mycket D2 men ser på Mattias artikel, att trattkantareller innehåller mer. Jag har många trattkantareller i frysen.
:-)

0

baobab

17 okt 2008 kl. 07:57

vill bara putta upp tråden lite…

0

Mattias

buffy

17 okt 2008 kl. 15:53

Tack för att du länkade till din väldigt intressanta artikel! Jag undrar också över det som Sofia skriver, förutom att trattkantarellsäsongongen är på senhösten så växer de ju gärna på rätt mörka ställen, i granskog t ex. Kan det vara ngt i trattkantarellens “vävnadskemi” som gör att den är särskilt bra på att omvandla och lagra in den lilla UV-strålning som finns till D2?

Dessutom undrar jag om man skulle kunna D2-berika sina plockade trattkantareller genom att i efterhand utsätta dem för solljus, så som man förr D-vitaminberikade ägg och mjölk gm UV-bestrålning?

0

Mattias

Mattias Andersson

17 okt 2008 kl. 20:40

Uppenbarligen har trattkantareller en ovanligt bra förmåga att omvandla ergosterol till vitamin D2. Som jag beskriver i artikeln är det fullt möjligt att genom att utsätta svampskörden för solljus -upp till en dag om det är riktigt soligt -räcker förmodligen till att öka D-vitamininnehållet väsentligt

0

Sofia, Skåne

17 okt 2008 kl. 21:39

Som exempel, står det i en av referenserna (Stamets et al) att D2 mängden ökade 160 ggr i soltorkad shiitake jmf med shiitake torkad inomhus. Nu var det visserligen på sommaren och i Japan, men eftersom det handlar om så höga tal, borde det även bli påtaglig effekt på hösten i Sverige. Det blir nya rutiner vad gäller svamptorkning. Det är soligt varannan dag här i Skåne :)

0

BirgittaD

17 okt 2008 kl. 21:58

Kommer att omvärdera min svamptork och kolla vädret i stället.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone