Vad kan detta vara för svamp?
Den fanns i mängder och såg väldigt matig ut, luktade inte särskilt gott, och när man skar itu den och tryckte på fotens kött, så kom det ut lite färglös vätska (vet dock inte om det har att göra med att det hade regnat).
Otroligt svår att identifiera från böcker.
ängsvaxskivling?
http://svampguiden.com/art/visa/Hygrocybe_pratensis
Jag funderade också på den, men det lustiga är att skivorna inte riktigt ser ut som bilderna på ängsvaxskivlingens, har ljusare färg och foten är smalare också.
Funderade också på gifttrattskivlingen, men kan det vara den? Det ser så olika ut i verkligheten och i böcker, så jag hoppas inte den är giftig, då den fanns i stora mängder.
Underbart i sådana fall. Min flickvän plockade alla och trodde att det var ängsvaxskivling, men sedan när vi jämförde med böckernas bilder, så tyckte vi inte att det stämde. Främst p.g.a. att skivorna ser ganska täta och mer nedlöpande ut än på bilderna; att hattarna är klibbiga; att en del av svamparna luktar lite illa; möjligen att färgen på svampen är mycket blekare än böckernas bilder, men samtidigt står det att svampen med tiden blir mer sämskskinnsfärgad.
Men hur ska ängsvaxskivlingen lukta? Ska hatten vara hygrofan och smått klibbig? Våra exemplar har klibbiga hattar, vilket i.f.s. kanske beror på att det har regnat.
Nu har det gått ett dygn utan att de hunnit rensas eller tillagas, men hoppas inte de hunnit bli dåliga ännu. 3-stjärnig matsvamp vill man helst inte kasta bort (vi har dessutom ganska mycket)! Tillagnings- och konserveringstips välkomnas varmt!
Men det är ju underbart om det är ängsvaxskivling.
Känns bara bra om man kunde få lite svar på ovanstående funderingar.
Finns det någon giftig eller oätlig som är lik den, som man kan förväxla den med?
Ska ängsvaxskivlingen luktar lite räkor då? När de torkat luktade de väldigt kraftigt räkor, kanske blandat med urin. Ska de verkligen lukta så?
Mängderna vi plockat var tvunget att slängas pga detta, vilket var synd, eftersom det lilla jag hann steka, var väldigt gott.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.