1 196 visningar

4 svar

Dagens frågetecken

Irene A

12 mar 2006 kl. 12:07

Har haft ett par bilder liggande med arter som jag inte lyckats med, bl.a. beroende på att jag inte har några kollekter kvar..

Den första är en rödskivling, en nopping som dök upp i gräsmattan för några år sen, men som inte har synts till igen. Den största hatten är ca 3 cm bred.

Den andra är en hätta som växte på marken i barrförna under tall, liten (jämför med tallbarren) och mörkgrå med ganska tydlig nitrös lukt.
Sannolikt en art i den stora gruppen Fragilipedes, men jag hittar inte bilder av alla. Den närmast liknande arten som jag har kunnat jämföra med, heter Mycena parca. Några synpunkter?

0

Bo E

13 mar 2006 kl. 17:01

Aldrig sett dessa, men det slog mig att de verkar ganska lika till utseendet fast med olika terrängtyper som växtplats.
Är de lika även i verkligheten eller luras man av blåtoning i någon av bilderna?

0

Irene A

14 mar 2006 kl. 10:49

Bo, det föll mig aldrig in att de två arterna skulle likna varandra, men när man ser dem i verkligheten är det nog lättare att se skillnaderna. Man har möjlighet att känna konsistensen och lukten bl.a.
Den första bilden har ett rödstick som inte ögat uppfattar när man ser svampen i verkligheten.
Den andra har en aning blåstick, men ger samma färgintryck av svampen som jag fick när jag hittade den.

0

Ingemar

14 mar 2006 kl. 12:51

Bild 2. De ser väldigt små ut jämfört med tallbarren. Läser om parca på
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/parca.htm
(håll musmarkören över de blå orden för fler bilder) om att de bl a eggen ska vara vit, fast dina svampar ser lite äldre ut. Är inte skivorna lite bredare också? Det är inte lätta svampar du har Irene så jag vet inte, men det blir väl så ibland. Du får försöka hitta dem till hösten och mikroskopera dem också.
Har du sett nyckeln om Fragilipedes?
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/fragilipedes_sect.htm
vet inte om den kan vara bra att ha.
Det finns en bild till på
http://fungi.fvlmedia.dk/index.htm
Man får klicka på “List M-O” till vänster och sedan leta upp Mycena och parca. Lite dumt att det inte går att länka direkt.

0

Irene A

14 mar 2006 kl. 22:39

Jag har ganska gott hopp om att hitta hättan igen (den växte där jag brukar parkera när jag ska ut och leta goliatmusseroner) - och nu har jag tillgång till mikroskop, så det ska bli spännande att se om det går att artbestämma den med hjälp av Aronsens bestämningsnycklar och beskrivningar.

Det är en fantastiskt generös information om släktet Mycena som han har skapat - en av de bästa hemsidorna jag har sett.
Arne Aronsen är förresten den svampkännare som har gjort störst intryck på mig av alla jag har träffat - en person som har så stor fälterfarenhet att han med nästan 100% träffsäkerhet kan artbestämma en hätta *utan* mikroskopering…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone