0 324 visningar

8 svar

kremla, men vilken?

Helena i Lund

16 okt 2008 kl. 09:23

För några veckor sedan hittade jag en kremla som luktade intensivt mandel/marsipan/björnklister. Den var ( om jag minns rätt) vit på fot och skivor, och ljust tobaksbrun på hatten. Den luktade riktigt gott faktiskt, men jag tog inte hem någon för närmare undersökning, och hade ingen kamera med mej. Någon som vet vad det var?

0

Irene A

16 okt 2008 kl. 09:28

Har du kollat på marsipankremla?

0

Helena i Lund

16 okt 2008 kl. 09:34

Jamen tack Irene! Den såg precis ut så! Googlade på Russula grata, och ser att den är rödlistad i Norge, är den lika ovanlig här? Det växte ganska många där jag var, snårig gyttjig ungbokskog strax norr om Ystad. Är den ätlig?

0

Bo E

16 okt 2008 kl. 13:56

Minns att jag visade en kremla för en kamrat i skogen och konstaterade att den luktade gott, lite mandel tyckte jag.

Björnklister, sa han och blev överförtjust.

De var lite för åldersdigna att ta med hem, tyckte jag och är numera rätt kräsen vad gäller kremlor, speciellt nu på höstkanten.
Tyckte den var närmast grå på hattens översida och i övrigt kritvit i kött, skivor och fot.

Dethär var strax norr om Örebro, terrängen var gammal övergiven sommarstugeträdgård med gräs, äldre björk och inträngande unggran, kan det vara marsipankremla här oxå?

0

Bo E

16 okt 2008 kl. 14:04

Googlade på den och hittade bild.

Jag tycker nog inte det stämmer med mitt fynd, då kremlan på google var gulaktig både på hatten och hade gulbleka skivor.

Min kremla var dessutom så utväxt att skivorna borde gulnat om det varit den.

Men doften var tydlig.
Finns det fler med björnklisterdoft?

0

Bo

Helena i Lund

16 okt 2008 kl. 14:05

De jag såg var ljust tobaksbruna, och när jag googlade såg jag nån som gick mer åt vinrött, det kanske finns en variant som är grå också? Vet du om den är ätlig? Jag är också lite kräsen när det kommer till kremlor, plockar dem oftast i brist på annat, och brist har det inte varit denna höst!

0

Bo

Bo E

16 okt 2008 kl. 14:13

Enligt gamla beprövade metoder ska man ju kunna äta alla kremlor som inte är skarpa vid smakprov.
Var den mild i smaken så är det väl mer en smaksak om man gillar björnklister.
Aptitlig doft tyckte jag i alla fall.

Irene eller nån annan med vet säkert mer om dess matvärde.

0

Bo

Helena i Lund

16 okt 2008 kl. 14:16

Jag har kollat i mina böcker, men den finns inte med på bild, den bara omnämns som förväxlingssvamp till… ja vad var det nu, mitt minne kommer ingen att fira… stinkkremla? Ja det tror jag faktiskt att det var. Och den är ju också brun på hatten ser jag nu. Undrar vad det är du har hittat?

0

Bo

Irene A

17 okt 2008 kl. 16:52

Bo, är du säker på att det inte var doftvaxing du hittade? Den passar med beskrivningen av färgerna i alla fall, och är den i särklass vanligaste björnklisterdoftande svampen i skogarna.

Ingen av stinkkremlorna är ätlig, och de har förresten mer eller mindre skarp smak, så det är inte så svårt att undgå dem.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone