jagar fortfarande trattisar helt maniskt!springer runt i älgjaktsfria skogar som en drogad laboratorieråtta med hängande tunga.nej skämt åsido.tillgången på trattisar är fortfarande god här i östergötland.där jag bor har vi inte haft någon frost ännu.jag hoppas kunna plocka ett tag till.hur är det hos er andra?.har frosten tagit svampen?
2 omgångar frost med mycket regn direkt efter tar kål på en hel del här i västra värmland.
Vädret är sadistiskt, för det kan vara 1-2 veckor riktigt varmt och fint då man bygger upp en förväntan om god tillväxt. Sen slår det till blixtsnabbt och fryser - bara för att ta knäcken på en totalt…
Jag har just i dagarna ätit upp mina torkade trattkantareller.
Jag bedömer att de snarare hade en mer koncentrerad nästan lite sötaktig smak än de färska!
Mycket gott blev det!
Än finns väl chans att hitta fler om klimatet inte blir alltför bistert.
Har plockat dem in i november tidgare år.
De är t o m ok att plocka nr de frusit till, de blir bra i stekpannan ändå.
Tidigare år har jag plockat trattar några dagar in i december, men även om vintern blir mild och luddig brukar det komma några rejäla frostknäppar i november, nästan alltid i samband med allhelgonahelgen… Men nu har jag ju lärt mej fler sorter som klarar frosten bättre, och hoppas på skörd även om det varit minusgrader!
Plockade igår morse en korg med stora fina…frusna trattisar. La ut som på tidningspapper så dom fick tina och vattna av sig lite. Sen åkte dom i torkstället och i dag är dom superfina och helt torkade. Helt fantastiskt!! att det går så bra att plocka dom frusna. Jag är så glad för det :-)
På den här länken finns några recept på syltad trattis.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=123698&fnr=1&sok=sylta&Start=0&Offset=50&27
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.