0 304 visningar

25 svar

trattisjakten fortgår

stisse/mjölby

16 okt 2008 kl. 10:14

jagar fortfarande trattisar helt maniskt!springer runt i älgjaktsfria skogar som en drogad laboratorieråtta med hängande tunga.nej skämt åsido.tillgången på trattisar är fortfarande god här i östergötland.där jag bor har vi inte haft någon frost ännu.jag hoppas kunna plocka ett tag till.hur är det hos er andra?.har frosten tagit svampen?

0

Helena i Lund

16 okt 2008 kl. 10:27

I Lund har jag skrapat rutan en gång bara, och det var inte riktigt fruset ens, så temperaturen har nog bara varit precis under nollan. Hoppas på en riktigt skånsk vinter, dimma och plusgrader!

0

MaritD

16 okt 2008 kl. 12:50

I Vingåkersskogarna, sörmland, har det frusit på sina ställen, på andra är de helt fantastiska, stora och krispiga.

0

zingo

16 okt 2008 kl. 14:11

2 omgångar frost med mycket regn direkt efter tar kål på en hel del här i västra värmland.

Vädret är sadistiskt, för det kan vara 1-2 veckor riktigt varmt och fint då man bygger upp en förväntan om god tillväxt. Sen slår det till blixtsnabbt och fryser - bara för att ta knäcken på en totalt…

0

stisse/mjölby

16 okt 2008 kl. 15:05

hur länge kan du plocka om det är en skåne-vinter?.

0

stisse/mjölby

16 okt 2008 kl. 15:07

håll modet uppe zingo!.

0

gunhild i Kåddis

16 okt 2008 kl. 15:16

Dom trattkantareller jag hittar nu är som bäst. Dom som lämnats kvar av älg och människor har växt till sig ordentligt. Det är inte längre nån trängsel i skogarna. I dag är dock inte vädret det bästa här i Umetrakten det regnar.

0

buffy

16 okt 2008 kl. 15:42

Det har varit ett uselt år för trattisar här i NV Skåne. Jag är glad att jag har en del torkade kvar från ifjol, jag vet ingen matlagningssvamp som är mer användarvänlig.

0

Bo E

16 okt 2008 kl. 15:50

Jag har just i dagarna ätit upp mina torkade trattkantareller.

Jag bedömer att de snarare hade en mer koncentrerad nästan lite sötaktig smak än de färska!
Mycket gott blev det!

Än finns väl chans att hitta fler om klimatet inte blir alltför bistert.
Har plockat dem in i november tidgare år.
De är t o m ok att plocka nr de frusit till, de blir bra i stekpannan ändå.

0

GretheF Skåne

16 okt 2008 kl. 21:37

Då är det inte jag som har fel för mig,  inte mycket at hura för här inte på ställen som där var mycket före året

0

Ulla Skeå

16 okt 2008 kl. 21:52

Här i Skellefteåtrakten kan man också hitta riktigt stora och fina trattisar, jättekul

Lite svåra att upptäcka bland alla löv

0

Boman

16 okt 2008 kl. 22:21

I Stockholms skogar finns de i alla möjliga varianter, svartnade, torra och superfina. Där det finns några alls vill säga. Det varierar väldigt från skog till skog.
Vi har haft flera nätter emd frost och idag hällande, ihållande regn.

0

Boman, tröttmössa

16 okt 2008 kl. 22:22

..med frost, heter det ju

0

Elsy ske-å

16 okt 2008 kl. 22:38

En god icke svampplockande vän frågade mig i afton “visst är svampsäsongen slut nu”? Och då berättade jag för honom att den har ju bara börjat!

0

anithau

16 okt 2008 kl. 23:08

Elsy!
Det var en läcker bild. Vilken vacker korg du har och den har du lyckats fylla med vackra svampar.
Härligt.
Lycka till med den fortsatta jakten.

0

Stisse

Helena i Lund

17 okt 2008 kl. 10:00

Tidigare år har jag plockat trattar några dagar in i december, men även om vintern blir mild och luddig brukar det komma några rejäla frostknäppar i november, nästan alltid i samband med allhelgonahelgen… Men nu har jag ju lärt mej fler sorter som klarar frosten bättre, och hoppas på skörd även om det varit minusgrader!

0

Elna i Skellefteå

17 okt 2008 kl. 10:16

Plockade igår morse en korg med stora fina…frusna trattisar. La ut som på tidningspapper så dom fick tina och vattna av sig lite. Sen åkte dom i torkstället och i dag är dom superfina och helt torkade. Helt fantastiskt!! att det går så bra att plocka dom frusna. Jag är så glad för det :-)

0

Anna L, Sthlm

17 okt 2008 kl. 10:34

Har noterat samma sak som Boman, trattisar finns men i olika varianter runt Stockholm. Hittade fantastiska stora och fina ex förra helgen, har också sett svarta och frostnupna. Visst blir det några vändor till i höst, kan inte sluta än…..

0

Marianne

18 okt 2008 kl. 16:47

Här i Skåne kan säsongen vara lång. Vi har plockat trettondag jul, mest som kuriosa förstås,fullt användbara även om de varit med om frost.

0

Lisa M.

18 okt 2008 kl. 18:51

Plockade en hel korg med trattisar förra veckan här i Jämtland, tänkte ut en sväng nästa vecka oxå.

0

Helena i Lund

18 okt 2008 kl. 19:45

Alltså detta har än så länge varit den mest trattfattiga hösten på flera år! MEN jag har lärt mej nytt, jag har fått bekanta som säjer bytt är bytt,( tex knäcke mot sotisar) och mitt skafferi är sprängfullt av sorter jag aldrig vågat se åt tidigare!

0

Brenko

19 okt 2008 kl. 18:48

Här vid kusten i Sörmland finns det gott om dem om man letar i rätt skog. Idag blev det 20 liter. Det finns dock många ställen där torkan satte stopp för det roliga.

0

Birgitta F

19 okt 2008 kl. 18:49

syltar du brenko ?

0

Brenko

19 okt 2008 kl. 18:51

Jag torkar, fryser och syltar. :) Jag vill inte för mitt liv vara utan syltade trattisar en dag till i mitt liv. :)

0

Anna L, Sthlm

19 okt 2008 kl. 19:31

Syltad trattis låter intressant, har du B nåt recept att rekommendera? Jag testar gärna.

0

Anna L

Madde Småland

19 okt 2008 kl. 19:44

På den här länken finns några recept på syltad trattis.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=123698&fnr=1&sok=sylta&Start=0&Offset=50&27

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone