Jag tycker det ser ut som
uppe tv: vet ej, men möjligen frostvaxing då
uppe th: ängsvaxskivling fast kanske för mörk ovanifrån
nere th: olivvaxing
nere tv: scharlakansröd vaxskivling, alt. praktvaxingen som vi lärt oss nyligen här på guiden
Jag bara gissar jag oxå, vänta på någon med asterisk!
De uppe till vänster och nere till höger är utan tvekan vaxskivlingar, men det finns säkert många arter som jag inte kan skilja frost- och oliv- från på såpass otydliga bilder.
Vänta på ett expertutlåtande!
Har märkt att det finns många för mig okända förväxlingsarter inom de flesta släktena när -perterna kommenterar, så man får ligga lite lågt och gissa.
Tack för alla bra svar.
De två översta skulle kunna vara samma svamp, båda har lite gul ton i skivorna ch är lite rödlätta högst upp på foten. Den stora däremot (nere till vänster) har en tydligt röd ton på hatten och mörkt röda prickar på. Hatthuden går lätt att ta av. Skivorna är mer rödgula. Jag ska ut i helgen igen, hoppas på att hitta fler. Då ska jag fota i dagsljus :-)
Tack Krikorev och akka andra för att ni finns och vill hjälpa oss annars hjälplösa :-).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.