0 386 visningar

11 svar

vilka är svamparna?

Lena i Luleå

16 okt 2008 kl. 14:01

Ja, vilka svampar har jag hittat… jag var ute efter olivvaxing och frostvaxing, men kom hem med detta. Vad tror ni?

0

Helena i Lund

16 okt 2008 kl. 14:12

Jag tycker det ser ut som
uppe tv: frostvaxing
uppe th: citronslemskivling
nere th: olivvaxing
nere tv: vet inte
Jag bara gissar, vänta på någon med asterisk!

0

Lena i Luleå

16 okt 2008 kl. 14:16

Hoppas du har rätt och att inte jag styrde dig med mina gissningar… hur vet jag säkert?

0

Bo E

16 okt 2008 kl. 14:18

Jag tycker det ser ut som
uppe tv: vet ej, men möjligen frostvaxing då
uppe th: ängsvaxskivling fast kanske för mörk ovanifrån
nere th: olivvaxing
nere tv: scharlakansröd vaxskivling, alt. praktvaxingen som vi lärt oss nyligen här på guiden
Jag bara gissar jag oxå, vänta på någon med asterisk!

0

Helena i Lund

16 okt 2008 kl. 14:20

Jag har kollat bilder här i forumet i flera veckor nu, och vill väldigt gärna hitta frost- och olivvaxing själv, men jag är faktiskt inte helt säker på vad deras specifika kännetecken är. Hoppas någon annan kan hjälpa dej!

0

Bo E

16 okt 2008 kl. 14:24

De uppe till vänster och nere till höger är utan tvekan vaxskivlingar, men det finns säkert många arter som jag inte kan skilja frost- och oliv- från på såpass otydliga bilder.

Vänta på ett expertutlåtande!
Har märkt att det finns många för mig okända förväxlingsarter inom de flesta släktena när -perterna kommenterar, så man får ligga lite lågt och gissa.

0

Lena i Luleå

16 okt 2008 kl. 14:56

det låter bra att jag mest troligt hade rätt angående olivvaxing och frostvaxingen, men det verkar dessutom rätt riskfritt att plocka dessa svampar. Eller? Är de dessutom lämpade som blandsvampar?

0

Nils

16 okt 2008 kl. 15:01

Hej!
Jag kan inte se någon på din bild som jag skulle kunna säja var olivvaxing. Bilden är för otydlig för att säker bestämning.

0

Helena i Lund

16 okt 2008 kl. 15:01

Du ska inte äta svamparna än, både Bo och jag har sagt att vi gissar, och att du ska vänta till en stjärna hjälper dej. ÄR det frost- och olivvaxing är det goda svampar har jag förstått.

0

Michael Krikorev

16 okt 2008 kl. 16:35

Ser ut som möjliga frostvaxingar allihopa utom den kraftiga nedre till vänster. Men jag är inte alls säker. Bilderna är för små och man ser inte alla detaljer. Det är bättre att fota i dagsljus än inomhus eftersom de naturliga färgerna är svåra att fånga.

0

Hans Myhre

16 okt 2008 kl. 17:11

Det er nok frostingar hele gjenget..

0

Lena i Luleå

16 okt 2008 kl. 19:18

Tack för alla bra svar.

De två översta skulle kunna vara samma svamp, båda har lite gul ton i skivorna ch är lite rödlätta högst upp på foten. Den stora däremot (nere till vänster) har en tydligt röd ton på hatten och mörkt röda prickar på. Hatthuden går lätt att ta av. Skivorna är mer rödgula. Jag ska ut i helgen igen, hoppas på att hitta fler. Då ska jag fota i dagsljus :-)

Tack Krikorev och akka andra för att ni finns och vill hjälpa oss annars hjälplösa :-).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone