0 458 visningar

20 svar

Skivor och andra kännetecken??

zingo

16 okt 2008 kl. 14:37

Det var visst ingen som såg min fråga långt ned i den gamla tråden så jag lyfter ut den här för jag vill gärna veta..

Detta ska visst vara rökslöjskivling.
På de jag tittat på så verkar nästan alla ha
1. liknande en tunn “söm” på hattkanten.
2. En svag ring under hatten.
= Är det detta som är typiskt rökslöjskivlingen?

Tog ett litet smakprov och kan man inte att likna smaken vid något annat än ärtor/metall så får väl det duga som referens.
De var som sagt inte otäcka i smaken.
Enligt en av svampböckerna jag läser så ska de ha vidväxta skivor.
3:  = Men är det verkligen denna typ av skivor som kallas vidväxta?? = 
Jag har inte vågat äta än!!

0

Helena i Lund

16 okt 2008 kl. 14:48

Har du någon bild på en som är lite mer utslagen? Då syns “sömmen” jättetydligt, och skivorna får sin “rätta” färg. Jag tycker dina är väldigt lika rökslöjor, men är inte säker på så unga ex.
Kollade “vidväxta skivor”, och det verkar väl stämma….

0

zingo

16 okt 2008 kl. 15:04

Tyvärr -jag har ingen bättre bild för dagen. Men de större exen hade som en tunn söm på hattkantens utsida.

Ang. skivorna så tyckte jag att detta liknade urnupna skivor.
Jag trodde att vidväxta skivor tydligt sitter fast på foten.
På bilden verkar skivorna vika ifrån foten..
Det är precis detta som gör mig så osäker - vad är vad??

0

Bo E

16 okt 2008 kl. 15:17

Tja…vad är det för skivlingar du hittat?

I mina ögon är din bild stor och tydlig och föreställer rökslöjskivling.

Om smaken inte är bitter så bör det vara den, det finns andra slöjskivlingar, med vidrigt bitter smak.

Är det gifthättingen du är skraj för så var det ett bra inlägg igår om den rackaren.

Kolla det.

Jag tror du kan äta dina rökslöjskivlingar sen, om de inte legat och unknat till.

Men jag förstår din försiktigjhet, var själv livrädd för gifthätting innan jag lärt mig rökslöjskivlingen ordentligt.

0

Hans v E

16 okt 2008 kl. 16:42

“Sömmen” och “ringen” är rester av den hinna (slöja) som täcker skivorna hos den unga svampen. Den heter velum partiale och finns hos många svampsläkten. Slöjskivlingarna har mörka sporer som färgar slöjresterna så de syns. Det är alltså inte alls typiskt bara för rökslöjingen.

Skivorna har ofta en violett ton innan sporerna mognar.

0

svampstaff

16 okt 2008 kl. 19:36

Jämför med mina rökslöjingar då...  http://svampguiden.com/forum/visa/124031

0

Birgitta D

16 okt 2008 kl. 19:51

Skivorna på dina svampar verkar vara fria och inte vidväxta för övrigtstämmer färgen så långt man nu kan vara säker via foto med rökslöl. Svavelgulslöjskivling har neongul färg på foten närmast hatten.

0

Sofia, Skåne

16 okt 2008 kl. 21:16

Jag har tittat igenom alla mina bilder på rökslöj och jag tycker att skivorna ibland är vidväxta och ibland urnupna. Mycket förvirrande.

De skivorna som här ser urnupna ut är snedsnittade. Detta exemplar har alltså enligt mig vidväxa skivor.

0

zingo

16 okt 2008 kl. 21:30

Ja detta var märkligt!
Mina svampar liknar helt klart de på svampstaffs bilder, enligt beskrivningar o jämförelser så har jag Rökslöj..
Men skivorna….....
Antingen så står det fel i boken om att de ska ha vidväxta skivor
eller…
så har jag helt sonika plockat och fotat nåt helt annat som förvillar oss alla -för jag får inte skivorna på mina svampbilder till att vara vidväxta,
möjligen fria eller urnupna.
Det handlar egentligen inte om att jag måste äta dem, men jag gillar inte att ge upp innan jag vet vad det är..  ;-)

0

svampstaff

16 okt 2008 kl. 21:44

Hm? Tycker dina rökisar ser ut som gul flamskivling Zingo:) visst är det härligt med mysko svampar som man blir mer o mer osäker på hehe…

0

svampstaff

16 okt 2008 kl. 21:56

tror du har såna här zingo…lessen.men dom är ju vackra oxå:)

0

zingo

16 okt 2008 kl. 22:09

Nähä du - försöker du lägga ut
rök(!)ridåer för mig   ;-)
Nån gul flamskivling tror jag inte på, det var de alldeles för släta och blanka på foten för.
Som med en snygg silkesstrumpa du vet..inga noppiga tubsockor där inte.
Men spännande håller jag med om

0

svampstaff

16 okt 2008 kl. 22:10

Tycker dina är alldeles för gula under hatten….men jag har ju inte en tendens till blå stjärna heller:) bara en glad amatör

0

zingo

16 okt 2008 kl. 22:16

Ja du - då får vi ta varandra i hand.
Närmsta stjärnorna för mig är väl dem jag ser när jag råkar slå huvudet i nån gren i min iver att hitta nya mystiska sorter : D

0

Sofia, Skåne

16 okt 2008 kl. 22:44

Zingo, här är en bild till där jag tycker att skivorna ser ganska urnupna ut. Se t ex svampen längst till vänster.

0

svampstaff

16 okt 2008 kl. 22:49

Ja det där ser ju ut som mina rökslingar:) men inte zingos gula flamskivlingar:)

0

Bo E

17 okt 2008 kl. 11:47

Kollade gul flamskivling i databasen men ingen yrtterligare info fanns.

Är de inte artspecifika till smak eller doft så skulle även jag ta dem för rökslöjskivling.

Matvärde?

Tror i alla fall att det är gifthättingen som är den stora faran.

0

Jan A, Uppsala

17 okt 2008 kl. 12:00

Så här ser jag på röks(löjskiv)lingens skivor.
Skivorna är fastvuxna vid foten, men där syns bara en antydning till skiva/ås. Sen är det en liten urnypning innan skivorna blir s.a.s. hela.
Jag är nöjd med dina ex!

0

zingo

17 okt 2008 kl. 21:03

Sofia - inte så urnupna, mer urätna tycker jag om dina på bilden, - men klart mycket piggare än Svampstaffs rökskadlingar…  ; D   ; D

För att åter bli lite seriös så
tycker jag att Jan A har en beskrivning som stämmer mycket väl med de jag hade plockat,
så jag får väl se om jag ger mig på dem igen - skulle kanske vara kul att prova nåt annat än kantareller och taggsvamp nån gång..

0

Sofia, Skåne

17 okt 2008 kl. 22:20

LOL Zingo nu ser jag vad du menar! En snigel har nog varit framme. Men nog är de ändå lite urnupna?

0

zingo

17 okt 2008 kl. 22:38

ja, ok..lite då!!

; )

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone