Det var visst ingen som såg min fråga långt ned i den gamla tråden så jag lyfter ut den här för jag vill gärna veta..
Detta ska visst vara rökslöjskivling.
På de jag tittat på så verkar nästan alla ha
1. liknande en tunn “söm” på hattkanten.
2. En svag ring under hatten.
= Är det detta som är typiskt rökslöjskivlingen?
Tog ett litet smakprov och kan man inte att likna smaken vid något annat än ärtor/metall så får väl det duga som referens.
De var som sagt inte otäcka i smaken.
Enligt en av svampböckerna jag läser så ska de ha vidväxta skivor.
3: = Men är det verkligen denna typ av skivor som kallas vidväxta?? =
Jag har inte vågat äta än!!
Tyvärr -jag har ingen bättre bild för dagen. Men de större exen hade som en tunn söm på hattkantens utsida.
Ang. skivorna så tyckte jag att detta liknade urnupna skivor.
Jag trodde att vidväxta skivor tydligt sitter fast på foten.
På bilden verkar skivorna vika ifrån foten..
Det är precis detta som gör mig så osäker - vad är vad??
Tja…vad är det för skivlingar du hittat?
I mina ögon är din bild stor och tydlig och föreställer rökslöjskivling.
Om smaken inte är bitter så bör det vara den, det finns andra slöjskivlingar, med vidrigt bitter smak.
Är det gifthättingen du är skraj för så var det ett bra inlägg igår om den rackaren.
Kolla det.
Jag tror du kan äta dina rökslöjskivlingar sen, om de inte legat och unknat till.
Men jag förstår din försiktigjhet, var själv livrädd för gifthätting innan jag lärt mig rökslöjskivlingen ordentligt.
“Sömmen” och “ringen” är rester av den hinna (slöja) som täcker skivorna hos den unga svampen. Den heter velum partiale och finns hos många svampsläkten. Slöjskivlingarna har mörka sporer som färgar slöjresterna så de syns. Det är alltså inte alls typiskt bara för rökslöjingen.
Skivorna har ofta en violett ton innan sporerna mognar.
Jämför med mina rökslöjingar då... http://svampguiden.com/forum/visa/124031
Ja detta var märkligt!
Mina svampar liknar helt klart de på svampstaffs bilder, enligt beskrivningar o jämförelser så har jag Rökslöj..
Men skivorna….....
Antingen så står det fel i boken om att de ska ha vidväxta skivor
eller…
så har jag helt sonika plockat och fotat nåt helt annat som förvillar oss alla -för jag får inte skivorna på mina svampbilder till att vara vidväxta,
möjligen fria eller urnupna.
Det handlar egentligen inte om att jag måste äta dem, men jag gillar inte att ge upp innan jag vet vad det är.. ;-)
Sofia - inte så urnupna, mer urätna tycker jag om dina på bilden, - men klart mycket piggare än Svampstaffs rökskadlingar… ; D ; D
För att åter bli lite seriös så
tycker jag att Jan A har en beskrivning som stämmer mycket väl med de jag hade plockat,
så jag får väl se om jag ger mig på dem igen - skulle kanske vara kul att prova nåt annat än kantareller och taggsvamp nån gång..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.