0 1233 visningar

7 svar

Svampens färg

Östgöten

16 okt 2008 kl. 16:12

Vet man något om varför svampen har den färg den har?

Alla vackra svampar i sina kraftfulla signalfärger, vill de bli sedda, och i så fall av vem och varför?

Eller är det av “växttekniska” skäl?

0

Hans v E

16 okt 2008 kl. 16:45

Bra fråga!

0

Mattias Andersson

16 okt 2008 kl. 16:53

Det blir mest spekulationer.
Kantarellens gula färg, är en karotenoid och skyddar kanske mot skadliga ultravioletta strålar. Kanelspindlingar kan eventuellt skyddas från larvangrepp genom för larverna giftiga färgämnen. Kremlornas färgämnen utgörs av ett slags B-vitamin. Men kan kan undra varför lystickan innehåller 20% av sin torrvikt av ett färgämne?

0

BirgittaD

16 okt 2008 kl. 17:50

Hej
Synd du inte var på naturcentrum i Linköping i går då Anders Dahlberg från ArtDatabanken var där och höll en trevig föreläsning. För övrigt Mattias tackar jag för din trevliga artikel om svamp och D - vitamin. Min man har just köpt The Chemistry of fungi av James R Hansson och den tänker jag inte läsa. Din begrep jag dock.

0

Östgöten

16 okt 2008 kl. 21:36

Tack för svaren, ja, det hade säkerligen varit intressant att få ta del av Anders Dahlbergs rön.

Spännande det Mattias skrev om de olika funktioner som svampens färgämnen kan ha.

Så nu kan jag kanske byta ut morötterna mot kantareller :-)

0

Kantarellens färg

zingo

16 okt 2008 kl. 21:39

På tal om färg så fann jag 3 gula kantareller som växte lite under mossan och som i dagsljus hade en tydligt rosa ton. Inomhus var de märkbart mer oranga än de övriga.
Jag har även vid flera tillfällen reagerat över att kantareller jag hittat har en lila anstrykning.
(Tror därmed inte att det är ametistkantarell - de ska väl dessutom vara fjälliga?)

0

Trollsländan

17 okt 2008 kl. 01:14

De färger en människa ser är just vad en människa ser. Därför kan man bara spekulera kring detta och inte veta hur svamparnas färger upplevs av övriga väsen i naturen. Fåglarna ser helt andra färger än vi, tex.

Så, frågan är varför vi ser de färger vi ser hos tex svampar? För att VI ska kunna se skillnad på olika arter, kanske?
Frågan “Varför har svampen den färg den har?” går inte att ens ställa eftersom vi inte vet vilken FÄRG svampen har!

0

svampstaff

17 okt 2008 kl. 01:28

Finns garanterat en logisk förklaring till svampars färger,som dessvärre står utanför männsklighetens klena hjärnor.Är som att undra vad som finns bortom universum typ…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone