Det blir mest spekulationer.
Kantarellens gula färg, är en karotenoid och skyddar kanske mot skadliga ultravioletta strålar. Kanelspindlingar kan eventuellt skyddas från larvangrepp genom för larverna giftiga färgämnen. Kremlornas färgämnen utgörs av ett slags B-vitamin. Men kan kan undra varför lystickan innehåller 20% av sin torrvikt av ett färgämne?
Hej
Synd du inte var på naturcentrum i Linköping i går då Anders Dahlberg från ArtDatabanken var där och höll en trevig föreläsning. För övrigt Mattias tackar jag för din trevliga artikel om svamp och D - vitamin. Min man har just köpt The Chemistry of fungi av James R Hansson och den tänker jag inte läsa. Din begrep jag dock.
På tal om färg så fann jag 3 gula kantareller som växte lite under mossan och som i dagsljus hade en tydligt rosa ton. Inomhus var de märkbart mer oranga än de övriga.
Jag har även vid flera tillfällen reagerat över att kantareller jag hittat har en lila anstrykning.
(Tror därmed inte att det är ametistkantarell - de ska väl dessutom vara fjälliga?)
De färger en människa ser är just vad en människa ser. Därför kan man bara spekulera kring detta och inte veta hur svamparnas färger upplevs av övriga väsen i naturen. Fåglarna ser helt andra färger än vi, tex.
Så, frågan är varför vi ser de färger vi ser hos tex svampar? För att VI ska kunna se skillnad på olika arter, kanske?
Frågan “Varför har svampen den färg den har?” går inte att ens ställa eftersom vi inte vet vilken FÄRG svampen har!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.