Ni verkar alla vara på hugget att prova nya recept, här kommer två på svampchutney som jag hittade. Jag tänkte prova med trattkantareller som det finns så gott om men jag har inte hunnit ännu då jag gjorde slut på helgens trattkantareller till Brenkos recept på syltade trattisar ”GOTT”
Svampchutney
Ingredienser Beräknat för 4 portioner
500 g färsk svamp
1 msk olivolja
2 st röda lökar
1/2-1 st röd spansk peppar
1 dl balsamvinäger
1 msk honong
1 st kanelstång, (valfritt)
salt
peppar
Gör så här:
Stek svampen i olja och låt vätskan koka in. Tillsätt lök, pepparfrukt, vinäger, honung och kanel. Smaka av med salt och peppar. Koka upp och häll på burk. Håller minst två veckor i kylen.
Svampchutney
Cirka 3 dl
cirka 45 minuter
Ingredienser
1 liter färsk svamp (ca 300 g), t ex kantareller,ostronskivling, karljohan
1 msk smör
2 schalottenlökar, hackade
2 msk balsamvinäger
1/2 dl vitt matlagningsvin eller vatten
1/2 dl honung
2-3 krm salt
1/2 krm vit- eller svartpeppar
Tillagning
Skär svampen i ganska stora bitar. Stek den i smöret tills all vätska som bildats kokat in. Lägg i löken och stek någon minut till.
Tillsätt vinäger och vin eller vatten och koka ihop på svag värme tills nästan all vätska kokat in. Rör ner honungen och låt koka ytterligare cirka 15 minuter på svag värme. Smaka av med salt och peppar.
Häll upp på burk med lock och förvara i kylen. Servera kall som tillbehör till stekt kött eller fisk.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.