0 869 visningar

11 svar

vintersvamp

Helena i Lund

17 okt 2008 kl. 10:04

Har redan i en annan tråd frågat om frostvaxing i Skåne, och jag undrar även hur det står till med vinternagelskivling? Är det lönt att leta så här långt söderut? Det står att den är allmän, men det har jag hört förr, haha! Dessutom att den ofta förekommer på alm, det finns en almskog inte långt från min sommarstuga, kanske värt ett besök?

0

Bo E

17 okt 2008 kl. 11:11

Jag tror det är tidigt för den, men visst finns den i Skåne.

Det var bilder från Skåne på guiden som lärde mig den arten.

Tack för det, jag gillar den!
Har hittat den mest på alm, men även på ask och andra lövträd, stubbar etc.

0

anithau = Umeå

17 okt 2008 kl. 11:18

Jag hittade massor i förra veckan.
Stod bara och gapade, hade endast sett en enda tidigare i min svampkarriär.

0

Joachim Krumlinde

17 okt 2008 kl. 11:26

Det finns massor med vinternagelskivling i Skåne men det är för tidigt än.

0

Helena i Lund

17 okt 2008 kl. 11:50

Tack ska ni ha! Nu ska jag råplugga vinternagelskivling, så att jag inte behöver tveka väl på plats! Joakim,(eller någon annan) hur är det med frostvaxingen? Den ska jju också vara allmän… Växer den bara med tall?

0

Jan A, Uppsala

17 okt 2008 kl. 12:39

Ja, den bildar mykorrhiza med tall, men det gör inget om det finns också andra trädslag i beståndet!;))

0

BirgittaD

17 okt 2008 kl. 12:57

Jag hittade vinterskivling i Linköping för 6 veckor sedan.

0

Helena i Lund

17 okt 2008 kl. 13:09

Tack Jan! Jag är också väldigt nyfiken på om den växer alls i skånska skogar?

0

Helena i Lund

18 okt 2008 kl. 13:18

Puffar upp denna, för jag vill verkligen veta om det brukar finnas frostvaxing i skånska skogar!

0

Sofia, Skåne

18 okt 2008 kl. 17:15

Jag har för mig att Micke skrev i fjor att han plockat frostvaxing i västra Skåne. Men jag kan ha fel.

0

Joachim Krumlinde

18 okt 2008 kl. 17:51

Jadå, det finns frostvaxskivling i Skåne, ganska mycket i Vombs fure. Har redan hittat de första idag i Yngsjö (och en massa tallblodriskor, stor kragskivling och riddarmusseron)

0

Helena i Lund

18 okt 2008 kl. 20:11

Jippi Joakim, Vomb är min “hemmaskog”! Måste det vara en rejäl frostknäpp eller räcker det med -0,2 grader? Så himla häftigt att lära sej svampsorter här, man har ju redig nytta av sina nya kunskaper!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone