0 522 visningar

11 svar

Vad är detta för svamp?

Tomas Forsberg

17 okt 2008 kl. 12:54

Svampen kommer sent på hösten och växer i massor på och intill en gammal ek-stubbe.
Vad är det för svamp och hur blir jag av med den.

0

Helena i Lund

17 okt 2008 kl. 13:12

Jag tycker bestämt det ser ut som rökslöjskivling! Bättre bilder, med mer detaljer, kan hjälpa till! OM det är rökslöjor, så är det absolut bästa sättet att bli av med den att äta upp den! ;) Jämför med bilder i databasen! Tänk om jag hade haft den gamla eken i min trädgård…..

0

Helena i Lund

17 okt 2008 kl. 13:13

Och innan du stoppar nåt i munnen, vänta på ett stjärnsvar!

0

Jan A, Uppsala

17 okt 2008 kl. 13:21

Det är tegelröd slöjskivling, oätlig, vanlig på ek!
Rökslöjskivlingen är en gransvamp, de övriga, tegelröd och svavelgul på löv.

0

Jan A, Uppsala

17 okt 2008 kl. 13:22

Bli av med den? Gräv upp ekstubben och alla rötterna!

0

Helena i Lund

17 okt 2008 kl. 13:29

Javisst ja… jag glömde att rökslöjan växer på gran! Tur att du svarade så snabbt Jan!

0

Hans v E

17 okt 2008 kl. 15:26

Och jag tror att det är den tredje: svavelgul slöjskivling. Det är den enda som brukar växa så där långt ut i gräset. Den har bitter smak jämfört med de två andra. Och varför vill du bli av med den? Den är väl vacker!

0

Irene A

17 okt 2008 kl. 17:09

Instämmer med Hans,det är för mycket gult i den för att vara något annat än svavelgul slöjskivling. Inte så svårt att avgöra om man provsmakar, för den har _mycket_ bitter smak.

0

Jan A, Uppsala

17 okt 2008 kl. 21:50

De ymniga hylleresterna på sista bilden föranledde mitt svar.

0

BirgittaD

17 okt 2008 kl. 21:55

Hade det där varit rökslöjing hade jag varit grön av avund nu.

0

Sofia, Skåne

17 okt 2008 kl. 22:39

Jag också. Men Tomas, kan du inte ta en bild på undersidan av hatten? På skivorna alltså.

0

Tomas Forsberg

23 okt 2008 kl. 07:35

Hej,
Tack för all respons på min fråga.
Svampen växer i gräsmattan där vi ofta går och är därför lite ivägen.
Tyvärr kan jag inte ta någon mer bild för nu har svampen skrumpnat ihop till en svart klet.
Jag får återkomma till nästa höst, om jag inte har lyckats få bort stubben och rötterna till dess.
Mvh. Tomas Forsberg

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone