0 627 visningar

12 svar

Håhåjaja...

SvampMaja

17 okt 2008 kl. 16:48

I dag sprängdes 800 liters gränsen med Trattisar för i år.Nu är det färdigplockat för nu har vi så det räcker.

Tjillevippen!!

SvampMaja

0

GretheF Skåne

17 okt 2008 kl. 17:34

800 liter hur många kilo är det

0

anithau

17 okt 2008 kl. 18:47

Ca 8 kg

0

Irene A

17 okt 2008 kl. 19:07

8 kg? Då är litermåttet väldigt litet ;-)

0

GretheF Skåne

17 okt 2008 kl. 19:07

Du skämtar!!!!!!!!!!!!!, inte mera

800 liter???????????

0

anithau

17 okt 2008 kl. 19:26

Jag bara höftade. Är intresserad av få veta mer exakt.
Hur många liter torkade trattisar kan man beräkna på ett kilo?
När Pelle H säger att 10 gr torkad svamp motsvarar ungefär 5 dl färsk.
Jag räknade nog fel när jag sade 8kg.

0

SvampMaja

17 okt 2008 kl. 19:52

Struntar egentligen helt i hur mycket svampen är i liter eller kilo eller whatever.Frysen är full allafall och kommer räcker vintern lång-DET är huvudsaken!!!!!!

0

zingo

17 okt 2008 kl. 21:07

Längre ned på sidan i länken finns en vikttabell - jag vet inte om den stämmer - de har lite mer torkad vikt/liter än jag lyckas att få till..
Men det är i alla fall på ett ungefär

http://www.svenskasvampskogen.se/butik/

0

"JEF"

17 okt 2008 kl. 21:08

Grattis SvampMaja! Jag vet precis hur det känns efter att ha rensat så mycket svamp, man känner sig ganska nöjd kan jag säga. Jag plockar i en korg som rymmer 15 liter (20 l packat) vilket motsvarar ca 5 kg. Dina 800 liter skulle enligt mig motsvara ca 228 liter men det kan ju diffa en hel del beroende på vattenmängd o. sv.
(Detta är beräknat på trattisar)
Till skillnad från många andra så förvarar jag aldrig svamp i frysen, jag torkar alla trattisar och är nöjd med det.

0

buffy

17 okt 2008 kl. 21:21

Förra året plockade jag min 12-literskorg full med trattkantareller, de vägdes sedan till 4 kg. Isf skulle 800 liter bli ca 270 kg!!! SvampMaja behöver i af inte oroa sig för D-vitaminbrist =) 100 g trattkantareller ger i snitt 8 g torkade.

0

Brenko

17 okt 2008 kl. 21:31

Grattis till en härlig skörd. Trattkantareller kan man inte få för mycket av. Den är så mångsidig, och det går ju alltid att ge bort. Själv både torkar jag och fryser ner.

Men ikväll blev det svampfritt - paella. Gode gud, det kan smaka sjukligt bra utan svamp också. Buljong på räkskalen och musselspad. Mycket vin också..hohoh. Skål!

0

zingo

17 okt 2008 kl. 21:35

Brenko: Blev det nån inlagd gurka??

0

"JEF"

17 okt 2008 kl. 21:43

Fredagkväll o dyngtrött! Dina 800 liter motsvarar enl. mig ca 228kg såklart, Jag skrev liter men menade kg! Sorry!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone