0 1889 visningar

3 svar

Svamp i frysen

Hans Ullerstam

17 okt 2008 kl. 19:15

Hej!

Kontaktade Livsmedelsverket för att kolla hur länge svampen håller i frysen. Svampen har omhändertagits och förkokats direkt efter skörden. I svampböcker anges ett par år. Själv har jag ätit mycket äldre svamp, som smakat utmärkt. Här svaret från Livsmedelsverket:

Hej Hans.
Det finns nog ingen som kan ge ett klart svar på exakt hur länge fryst förvälld svamp håller sig. Klart är i alla fall att den håller sig i många år. Det finns ju knappast något fett i den som kan härskna och är förpackningen bara hel så kan man nog räkna i åtskilliga år framåt. Själv har jag haft sådan svamp i åtminstone åtta år och den har varit hur bra som helst.
Med vänlig hälsning
Anders Larsson
Upplysningen

Med vänliga hälsningar!
/Hans

0

Elsy ske-å

17 okt 2008 kl. 19:50

Tack så mycket för upplysningen!
Jättebra!
Ha en skön helg!

0

BirgittaD

17 okt 2008 kl. 22:12

Jag har också haft svamp i alla fall 5 år som smakat bra i frysen. Skäms över dålig lagerhållning men så är det. Inte alltid att det stämmer med först in först ut. Först in = längst in.

0

Sofia, Skåne

17 okt 2008 kl. 22:43

Jag är lite förvånad över svaret från Livsmedelsverket. Även om ett livsmedel är utan fett, är grundregeln ett år i frysen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone