undrar om en svamp som fins på min sons gräsmatta,i år har han fått en massa svampar som inte fans där i fjor.Massor är det har tittat på svamparna här och i mina böcker och “tror” att det kanske kan vara föränderlig tofsskivling.Är det någon som har en bild.På bilden som fins här är den mycket ljusare än i värkligheten. Tack om ni vet. Carin
Växer de i ring? Kanske är det Nejlikbrosking? http://svampguiden.com/art/visa/Marasmius_oreades
Jag är 80% säker på att det är Föränderlig tofsskivling men det fins en förväxligssvamp som heter strimmig tofsskivlig som är mycket giftig.I det området som svampen växer på fällde min son en björk.Så det är kanske där av svampen kommit.Inte honungsskivling eller nejlike broskskivling.
Om man har god matsvamp i gräsmattan skja man väl snara vattna den!
Nejlikbroskskivling är en underskattad läckerhet.
Föränderlig tofsskivling växer såvitt jag vet inte i häxringar på gräsmattor, men kan förekomma på rötter av t ex. björk, men främst på stubbar av detsamma trädslaget.
Gifthätting växer väl med tall i helt annan typ av skog?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.