0 323 visningar

21 svar

Tack och adjö

Ragnhild, Vällingby

18 okt 2008 kl. 13:41

Svampsäsongen har varit fantastisk och bl a tack var svampforums deltagare har jag lärt mig några nya svampar och även lärt mig kännetecknen på några som jag varit osäker på tidigare. Men nu sätter jag undan svampkorgen tills vårmusseronerna kommer. Bifogar en sista bild på dagens skörd som inte var så stor men ganska vacker, tycker jag.
Hej då.

0

Fia A

18 okt 2008 kl. 13:44

Men Ragnhild, nu blev jag nästan gråtfärdig! Det är väl inte dags att lägga ned ännu!? Själv har jag optimistiska planer på att fortsätta plocka trattis i norra Sthlm en bra bit in i november ;-)

0

Ragnhild, Vällingby

18 okt 2008 kl. 13:54

Säg inte så, jag kanske ändrar mig då. Men mitt hem faller ihop , umgänget med barn, barnbarn och vänner måste underhållas, tvätt och strykning ska vi bara inte tala om…....
Det går säkert att plocka ett tag än men du får ta dom.

0

Robban O-hamn

18 okt 2008 kl. 14:18

Känner igen mig Ragnhild, Var tvungen att gulla med bilen i dag. Besiktning på Måndag. Hjälpte en kompis med lite ved ochså, har lovat och lovat så vi tog ett tag i dag. Hittade ett litet Brunkrös där så något med svamp blev det ju!
Men Träd och buskar skall fortfarande klippas m.m. Tror ändå jag ska försöka åka en sväng i morgon. Skickar med en bild på kröset. (dålig tagen med mobilen).

0

anithau

18 okt 2008 kl. 15:24

Mitt hem har redan förfallit för länge sedan.Drivorna på köksbordet växer för varje dag.Men jag blundar. Så jag ska försöka att gå ut i skogen minst en månad till, det blir inte lika ofta.
Kommer snön då är det kört.

0

Ragnhild, Vällingby

18 okt 2008 kl. 17:01

Då får vi hoppas att snön kommer såpass i tid att du hinner få upp en adventsstjärna i alla fall. Om du tycker att det är trevligt alltså.

0

Robban O-hamn

18 okt 2008 kl. 17:41

NÄÄÄJ INTE ÄN. Inte advent än säg inte så Ragnihild, inte än vänta ett par veckor till snälla!

0

Ragnhild, Vällingby

18 okt 2008 kl. 17:50

Ok Robban, glöm advent. Låt oss istället glädjas åt en lång skön november när vi får vila ut efter höstens svampjakter (kanske).

0

Lena i Luleå

18 okt 2008 kl. 18:02

Jag håller med!
Helgen blir sista rycket. Var idag ute och plockade färdigfrusen frostvaxing… Kallt om tassarna är det också... Brrrr

0

Ragnhild, Vällingby

18 okt 2008 kl. 18:40

Lena, jag tycker att tjocka handledsvärmare funkar bra i svampskogen där man behöver ha fingrarna fria.

0

GretheF Skåne

18 okt 2008 kl. 19:10

Du kan väl hoppa in och skriva här i sälv om du inte går i skogen

0

nils

18 okt 2008 kl. 19:23

Lägg inte av, det finns ju perenna svampar, eller varför inte köpa en ordentlig svampbok och använda vintern till studier.

0

Ragnhild, Vällingby

18 okt 2008 kl. 19:30

Jag måste lägga av ett tag. När jag håller på med något blir jag helt manisk och kan inte tänka på något annat. Nu vill jag bli manisk över andra saker till nästa säsong.

0

Helena i Lund

18 okt 2008 kl. 19:35

Att lägga av cold turkey är inte bra har jag hört, det kan ge men för livet! Ta en kombiresa Skåne/Köpenhamn i november, plocka svamp och handla billig pilsner!

0

Ragnhild, Vällingby

18 okt 2008 kl. 19:40

Det låter lockande, jag kanske gör ett avsteg om svampabstinensen blir för svår.

0

Geraldine Vällingby

18 okt 2008 kl. 20:56

Då kanske vi träffas vid vårmusseronerna här på “min” gård i vår!:))

0

Ragnhild, Vällingby

19 okt 2008 kl. 09:29

Eller på Fornkullen. Det gäller bara att hinna dit innan dom klipper gräset i musseronringen.

0

Lotta

19 okt 2008 kl. 10:07

Kan man få veta vad det är för svamp på bilden högst upp till vänster? Den stora bruna..
Lotta

0

Ragnhild, Vällingby

19 okt 2008 kl. 10:28

Det är en blåmusseron. Jag har aldrig förr sett så stora såna så bara därför fick den vara med på bild. Alla blåmusseronerna var maskangripna så det var bara att slänga.

0

lotta

Lisa G

19 okt 2008 kl. 10:30

jag tror att det är en blåmusseron,

0

lotta

BirgittaD

19 okt 2008 kl. 18:22

Snälla Geraldin.
Kan inte jag få komma när ni skall plocka vår musseroner. De enda jag har sett är de som Pelle H hade med sig till bokhandeln i Vällingby den 4 oktober.

0

Birgitta F

19 okt 2008 kl. 18:46

även jag tackar för mig…..skogarna är tomma ..möjligen Flammulina velutipes gör ett snabbt beök ,vi ses nästa höst tack för all hjälp och information…..vi får slåss om svart trumpet nästa år Ras….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone