0 406 visningar

8 svar

Blomålssvamp

Maj-Len

18 okt 2008 kl. 17:56

Vad skall man göra med hela? Går det at t ex. frysa in delar av den?

0

Boman

18 okt 2008 kl. 18:02

Jag skivar den rätt tunt och torkar.Lättast att rensa den då. Tycker också konsistensen blir bra så, och så kan man lätt mosa ned det i såser och soppor. Den funkar att frysa också, om man kokar in vätskan lite först.

0

klas jaederfeldt

18 okt 2008 kl. 19:43

blomkålssvampen rensar du bäst under vatten i diskhon.låt vattnet rinna så att skräp flyter över till slaskhon, och stenar och tyngre mtr, sjunker till botten

0

klas jaederfeldt

18 okt 2008 kl. 19:44

sedan i en torr stekpanna utan fett, låt svampen vätska av och frys in svamp och vätska

0

Helena i Lund

18 okt 2008 kl. 19:50

Jag har aldrig hittat blomkålssvamp, eller jo en som var liten som ett plommon men den räknas knappast. Men jag tänkte på Bomans renstips… Smart att skiva o torka , för sen går det väl att skaka eller skölja bort skräpet? Jag gör så med svart trumpet, inte skivar naturligtvis, men torkar först o sköljer sen.

0

Robban O-hamn

18 okt 2008 kl. 19:54

Klas jag träffade ett par nu i somras, 
som sa att man skulle lägga ättika under eller liknande.

0

Robban!

Helena i Lund

18 okt 2008 kl. 20:07

Aii lägga i ättiksvatten är ett klassiskt knep när man rensar kålsorter, tex grönkål. Det tar död på ev. larver som då flyter upp och lätt kan plockas bort. Jag vet inte om det funkar på svampskräp, men det kanske det gör!

0

Maj-Len

18 okt 2008 kl. 20:19

Aha tack för alla era svar, skall göra det imorgon bitti :)

0

Boman

18 okt 2008 kl. 22:41

Jag rensar före torkning iofs. Men det går lätt i skivor och torkar snabbt sedan, trots att man oftast måste skölja ur visst skräp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone