Nu skall ni få reda ut två saker. Jag har tittat på spindelskivlingar och på de flest arterna står det 1.” oätlig “.Innebär det, att man insjuknar, dör, eller vad ? Och på vissa, 2. “saknar matvärde ” ? P.g.a vadå, avsaknad av smak eller vad?Mångkransad spindelskivling skulle däremot vara en utmärkt matsvamp ?
Detta släkte är ingenting jag tänker stoppa i munnen men det vore roligt att höra vad ni säger om mina frågor, som
även berör andra svampar. Lena
Tack Erik!
Men smakupplevelsen ¨är ju så olika från persson till persson.
Det som jag upplever starkt, beskt, kan för en annan persson vara helt annorledes.
Ang. oaptitlig konsistens föstår jag vad du menar. Plockar inte gul fingersvamp, för jag tycker inte om den slemmigt/ hala känslan
jag får när jag tar på den. Lena
“Oätliga” svampar betyder inte att man blir sjuk eller dör av dem, men bör ändå betraktas som - ja just det: oätliga.
Om en svamp innehåller något känt giftämne betecknas den som “giftig”.
Har den gett enstaka fall av förgiftningssymptom utan att man har kunnat identifiera något giftämne, kallas den “misstänkt giftig”.
Om en svamp har provsmakats av någon och bara konstaterats smaka illa, eller varit oaptitlig i största allmänhet, är det inte så sannolikt att tillräckligt stora mängder har förtärts för att ge förgiftningssymptom även om den kan vara giftig.
Illasmakande ämnen i svampar brukar ofta göra magen upprörd också.
Jag tycker att smakprov och doft ofta är ett bra sätt att examinera en osäker svampart.
Såvida jag inte misstänker att det kan vara en vit eller lömsk flugsvamp, för då får den hellre stå kvar.
Även i normala fall ätliga arter kan uppträda med oätliga exemplar som då förmodligen inte är dödligt giftiga, men som smakar och luktar illa på grund av nån yttre påverkan eller ålder.
Nej, man gör ju inte det, men ibland kan doft- och smakprov ute i skogen avgöra om exemplaret är värt att bära hem.
En unken svamp kan ibland ge dålig smak åt en hel gryta hemma iköket!
Därför tycker jag att det är viktigt att sålla bort de unkna redan innan de hamnar bland de ätliga.
Hej irene och ni andra också ! Du nämner att ” mångkransad spindelskivling ” är en utmärkt matsvamp och jag tror dig till 100 %.
Men SE UPP för förväxling med ” toppig spindelskivling ” som är dödligt giftig, står det sedan. När jag ser på bilderna av de båda svamparna tycker jag att både fot och hatt skiljer sig åt. Blir det mycket vilseledande att se på bilder, undrar jag ? Lena
Nej, Lena, jag tror inte att det är bilderna som är vilseledande.
Det som är vilseledande är det faktum att den mångkransade har blivit klassificerad som en spindelskivling. Om den hade råkat bli placerad i ett annat släkte, hade jämförelsen med toppig giftspindling aldrig kommit på tal.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.