0 486 visningar

12 svar

Informationsbrist

Missad golfrunda

19 okt 2008 kl. 17:23

Just hemkommen med två korgar fulla med svamp. Hittade mycket trattisar, några fina exemplar gula kantareller, ett par stora svarta trumpetsvampar samt en hoper med blekgul trattsvamp. Amatörer som vi är var vi lite osäkra på taggsvampens kvalitet som matsvamp. Blev snabbt besvikna när vi i Svampguiden blev upplysta om att taggsvamparna är det visserligen inte finns någon känd giftsvamp bland taggsvamparna men de flesta är oätliga. Klickade vidare till just blek taggsvamp och plötsligt var taggsvampen- “En av våra bästa matsvampar”. Så bra vilket verifieras av andra siter. Är det inte läge att modifiera informationen under rubriken taggsvampar.

0

BirgittaD

19 okt 2008 kl. 18:15

Var har du fått den informationen att taggsvamp inte är någon matsvamp. Både den bleka och den rödgula är utmärkta vilket du nog kan se på Mickes länk till matsvampar. Däremot finns det andra fjällig tex som inte så många plockar (går visst att göra sillinläggning på dom.

0

Totte Gbg

19 okt 2008 kl. 18:31

Jag tror det är denna sidan som pratas om http://svampguiden.com/taggsvampar.asp
Dit kommer man via förstasidan en bit ner med överskriften För dig som vill veta mer….Taggsvamp…

0

BirgittaD

19 okt 2008 kl. 19:52

Ok där står ju klart och tydligt vilka som är ätliga. Det finns massor med oätliga.

0

Brenko

19 okt 2008 kl. 19:58

Blekgul trattsvamp låter ju väldigt gott i alla fall.. :)

0

Förväxlade namn?

Boman

19 okt 2008 kl. 21:46

Pratar ni inte om Blektaggsvamp + Rödgultaggsvamp som är en utmärkt och en ok(?) svamp i matsammanhang och FINGERSVAMPAR? Fingersvampar är svåra att identifiera, flera är giftiga varför de inte rekommenderas.
Eller fattar jag helt fel i denna röra?

0

Förväxlade namn?

missad golfrunda

20 okt 2008 kl. 09:09

Sorry jag menade blekgul taggsvamp och inget annat. Sign Totte G hänvisar till den sida jag avsåg. Visserligen står det ätliga svampar över listan och när man klickar vidare under blekgul taggsvamp är den inte bara ätlig utan en av våra bästa matsvampar. Tycker annonseringen av gruppen taggsvampar är lite orättvis men säkert helt korrekt. Från flesta oätliga till ätliga till en av våra bästa matsvampar. Tack för snabba kommentarer och en bra site.

0

Förväxlade namn?

b

20 okt 2008 kl. 10:01

Jag vill inte vara petig, men det heter faktiskt blek taggsvamp.

0

Förväxlade namn?

birgitta l

20 okt 2008 kl. 10:14

Jag vill vara petig, och påpeka att jag har hört talas om att det eventuellt skulle finnas en mellanart mellan rödgul och blek taggsvamp - (kanske kan den kallas blekgul)? Vet någon om det är riktigt att en sådan existerar?

0

Förväxlade namn?

svampstaff

20 okt 2008 kl. 20:33

Enligt min mening så borde den ju heta blek/gul eftersom den sällan bara är blek,utan lite gulaktig:)//svampstaff 50L blek-08.

0

Förväxlade namn?

Bo E

21 okt 2008 kl. 13:47

Kan tyvärr inte verifiera birgittas påstående, det lämnar jag till de blå stjärnorna!

Men….jag kan intyga att jag hittat taggsvampar som SETT UT att vara en mellanform.

Men det kan ju finnas rätt stora variationer ändå inom de flesta arter kanske p g a växtplats, fuktighet, temperatur vid växandet, exemplarens ålder mm mm.

0

Förväxlade namn?

Stefan

21 okt 2008 kl. 17:54

Det finns inte bara en mellanart, det finns åtminstone två, troligen tre. De är Hydnum ellipsosporum, Hydnum umbilicatum och en troligen namnlös Hydnum sp.

0

Förväxlade namn?

RasBohlin

22 okt 2008 kl. 11:08

Jag tittar knappt på färgen längre, utan på om taggarna är nedlöpande eller ej… Det är väl så de bäst skiljs åt?

http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2007_2_Rodgul_taggsvamp.pdf
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2005_2_Svampar%20i%20Natura2000.pdf

Här har jag hittat en kul variant av rödgul!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone