0 19172 visningar

19 svar

torkade trattkantareller

Helena

19 okt 2008 kl. 18:15

Har torkat trattisar men dem blev väldigt svarta och det luktade lite illa även när dem var helt torra och låg i glasburken.Hade dem i ugnen ca ½ timme i 50 grader. Tills jag läste att det inte var bra att torka i ugnen. Går dem att äta ändå? Nästa ggn så låg dem på ett tidningspapper och torkade och blev bruna och luktade ej illa alls.  Hur vet man när man har misslyckats med torkningen. Det är första gången som jag både plockar och torkar svamp. Tacksam för svar.

0

Brenko

19 okt 2008 kl. 18:29

Vad ska man säga.. En hög med fina trattar som torkats rätt luktar inte direkt gott heller. Men de ska ju inte vara svarta och lukta direkt illa, då har de ruttnat.

0

Totte Gbg

19 okt 2008 kl. 18:35

Torka i ugn går bra i 40 grader tror jag det är, eller i svamptork eller på nät…finns många sätt att torka trattkantareller på.
Men blir dom svarta o luktar illa är de ruttna och då ska du slänga dom.
Fick själv slänga ca 1 L av min senaste skörd. En del hade jag på tork i en svamptork o en del liggande på pappskiva på golvet i ett varmt rum.

0

Totte Gbg

19 okt 2008 kl. 18:43

Helena det finns en sökfunktion där man kan söka efter inlägg som varit, här kan du botanisera om vad som sagt om att torka svamp.. :)
http://svampguiden.com/forum_lista.asp?sok=torka+&fnr=1

Lycka till

0

Boman

19 okt 2008 kl. 21:51

Sorry Helena, de svarta illa luktande får du kasta. Antagligen vätskade de ur sig i värmen och ruttnade. Luften måste hela tiden cirkulera om man torkar i ugn, varmluftsugn verkar bli bra. Värmen på max 40 grader. Bäst blir de på nät eller tunt tyg, över något så luften kommer åt runt om, med en fläkt på i närheten. Tur att det finns nya i skogen.

0

ISABELLE

20 sep 2009 kl. 15:16

sorry det är inte särkilt bra att äta dom svarta man får ont i magen och smakar jäst i munnen på dig så VARNING

0

lotta

20 sep 2009 kl. 19:42

Under torkningen ska man lukta på svamparna, luktar de illa är de bakterieangripna och plockas bort.Jag brukar lägga dem på tidningspapper som jag byter 1-2 ggr. De torkade som du lägger sen på burk ska dofta gott, det behövs tyvärr bara en enda dålig svamp så förstörs hela burkens innehåll.

0

Helena i Klippan

20 sep 2009 kl. 19:47

Jag har tillverkat en egen tork som består av finmaskigt när som jag i princip bara bockat till kanterna på så att inte svampen ramlar av. Sen så har jag ställt detta uppe på oljepannan och efter två dygn är svampen perfekt torkad. Har också skakat om svampen ett par gånger under dessa två dygn.

0

Helena i Klippan

20 sep 2009 kl. 19:51

Hmmm…jag stavar som en kråka ser jag. Ska vara finmaskigt NÄT och inte NÄR:)

0

Viktigt om torkning i ugn

Nina H, Sthlm norr

20 sep 2009 kl. 22:11

Det skall vara varmluftsugn, 40-45 grader, luckan skall stå på glänt och max två plåtar åt gången! Annars kokar svampen.

0

Arctic

21 sep 2009 kl. 00:53

jag körde mina enbart i ugn förut och det gick bra tills en gång då jag såg att alla trattisar blivit svarta och simmade i vatten och luktade pyton…

jag listade ut att om svamparna är för fuktiga när dom går in i ugnen så snabbas förruttnelseprocessen på avsevärt. numera torkar jag svampen under natten på köksbordet med hushållspapper under, med en vanlig fläkt blåsande på dom och sen färdig torkar dom i ugnen ca 35-40 grader med luckan på glänt och det har inte slagit fel en enda gång nu

0

MariaW

21 sep 2009 kl. 06:18

Jag har provat att torka trattkantareller i ugn en gång och jag fick kasta varenda svamp, efter det är det torkning i rumstemperatur som gäller.

Har man inte en torkställning så fungerar det bra att sprida ut svampen på papper, man får då hålla koll på hur mycket fukt papperet drar åt sig för det kan behöva bytas ut ett par gpnger under tiden svampen torkar.

0

Per

5 okt 2009 kl. 20:44

Hej!

Jag har skrivit en guide på sidana href=“www.torkasvamp.se” Target=“_BLANK"http://www.torkasvamp.se/a
om hur du torkar just trattkantareller. Torka på en träram med tyg eller myggnät istället. Och blanda ofta. Blir några svampar mörka så plockar du bort dem!  Hälsningar
Per

0

Malin

12 okt 2009 kl. 23:21

Kan varmt rekommendera en ordentlig svamptork!! Kolla på http://www.svampfoten.nu o läs om Stöckli-torken. Den kan ju även användas för torkning av örter, frukt&grönsaker, blommor mm.

0

SvampN

13 okt 2009 kl. 10:03

Att trä svampen på en tråd och hänga upp dem är lite pilligt men de torkar betydligt fortare än om de ligger på papper. Bra om man har ont om plats. Om de är stora och/eller blöta svampar måste man hänga som en tvättlina men får de torka lite först kan bara hänga dem rakt ner från t.ex gardinstången. Lättare också att trä upp dem på tråd om de inte är för blöta.

0

Boman

13 okt 2009 kl. 10:40

Jag fördrar att hänga ett tunnare tyg, högt upp om det är ont om plats, och torka svampen på det. En gammal gardin eller ett lakan duger bra. Annars har jag ramar som gubben snickrat ihop, med ett myggnät spänt över. Bara att sprida ut i början och sedan stapla ihop i en hög när svampen torkat lite. ramarna har korta “tassar” så luften kommer åt överallt.

0

Svamptork!

Kerstin

13 okt 2009 kl. 11:12

Köp en svamptork! Jag gjorde det förra året, min bästa investering. Det torkar över natten. OBH Nordica har hos El-Giganten

0

Svamptork!

SvampN

13 okt 2009 kl. 12:49

Till Kerstin:
Jag tycker den ser väl liten ut för 600:-. 5 galler med 36cm diameter. Antar att man inte får packa för tätt. Låter ungefär som en uppslagen DN täckt med ett tunt lager. Eller har jag fel?

0

Svamptork!

Kerstin

14 okt 2009 kl. 14:01

Hej SvampN
Jodå, man kan packa tätt. Jag torkade lätt ca 200 liter trattisar förra året

0

Svamptork!

Cecilia

14 okt 2009 kl. 16:23

Hej!

Jag har också den där billigare svamptorken och den fungerar jättebra. Torkar på några timmar. Använder den också till äppelringar som blir krispigt torra på fyra timmar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone