0 3666 visningar

10 svar

2 KG blomkålssvamp

Johnny

19 okt 2008 kl. 20:40

Hittade en riktigt fin blomkålssvamp under en joggingtur i anslutning till Ystads sandskog. Den växte intill en tall på en delvist översvämmad mark. Bild är på väg! Tog med mobilkameran men har inte överföringskabeln med mig.

Nu funderar jag kring vad jag ska göra med denna? Lär ju inte laga till hela innan den blir dålig. Den är inte heller lämplig att torka.

Mina frågor lyder:
Finns det alternativ konserveringsmetod?
Alternativt, är någon intresserad av att köpa den? Har inte vägt den men jag gissar på 2 KG och storleken är ungefär som hos 2st ihopsittande människohuvud…

0

Peter, Linköping

19 okt 2008 kl. 20:58

Gör dig inte av med den. Frys in i bitar eller ännu hellre konservera i burk. Tillvägagångssätt finns här på forumet, under recept.

0

Fritjof Gbg

19 okt 2008 kl. 21:05

Jag brukar rensa och frysa in den färsk,de är dock skrymmande men den tappar inte så mycket smak som den gör om man förväller den.

0

svampstaff

19 okt 2008 kl. 21:15

Friterade blomkålssvamp igår kväll.Och gud så besviken!!Smakade enligt min mening nada!förutom frityrsmet då...men hunden käkade upp den!!Han gillar frityrsmet:)

0

GretheF Skåne

19 okt 2008 kl. 21:19

Dom är dekorativa som torkade jag har flera stykken runt om i huset,jag tyvkar inte dom är så goda matsvampar

0

svampstaff

19 okt 2008 kl. 21:22

Mm vackra som sagt, men ingen smaksensation!Dessutom fick båda jag,sambon och jycken magkramper:(
tacka vetja blek taggis…

0

Lotta

19 okt 2008 kl. 21:32

Hittade oxå en igår, men när jag rensade var där en miljon vita nästan genomskinliga små mini maskar i den!!! Tvi blä va äckligt! vill aldrig mer ha blomkålssvamp:(

0

Fritjof Gbg

19 okt 2008 kl. 21:34

Jag tycker den är läcker!Imjölksås men lök och ost eller i paj blir den ofta delikat!

0

Johnny

19 okt 2008 kl. 21:53

En kompis hjälpte mig att göra i ordning en blomkålssvamp tidigare. Fräsa morötter, paprika och rödlök i smör. Slänga i svampen. Steka steka. I med cream fraiche, lite vatten och kryddor (oregano, peppar och salt). Pasta till detta med SMÖR. Mycket gott och enkelt..

0

BirgittaD

20 okt 2008 kl. 19:59

Jag vill inte heller fritera den smakar bara smet. Steker den i smör, det blir ganska gott. För övrigt lägger jag den i ättiksvatten för att ev småkryp skall krypa ut innan.

0

MaritD

21 okt 2008 kl. 08:32

Har haft en blomkålssvamp i kylen i ett par veckor, så är den inte angripen så håller den lääänge i kylen. I en grönsakswook är den jättegod men jag brukar börja att steka svampen så att den blir lite krispig och sedan i med grönsakerna och någon god krydda. MUMS

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone