Hej!
Jag har bara mycket ytliga kunskaper om svamp. Efter lite sökande hittade jag hit.
Jag läste i det senaste numret av Allt om mat (nr 6) om en japansk svamp som är en delikatess. Den heter goliatmusseron.
Kan någon vänlig själ ge mig lite mer kött på benen kring denna svamp?
Det har skrivits rätt mycket om goliatmusseron i detta forum.
Du kan ju alltid börja med databasens presentation av arten:
http://svampguiden.com/art/visa/Tricholoma_nauseosum
sedan gå igenom så mycket du orkar av gamla inlägg:
http://svampguiden.com/forum_lista.asp?fnr=1&Start=0&Offset=50&sok=goliatmusseron
Det är lite svårt att veta exakt vad det är du vill ha hjälp med, så återkom gärna sedan om du har några speciella frågor.
Störst chans att hitta goliatmusseroner är på torr och sandig lavhed med gammal tallskog i Norrland. Det finns ströförekomster i Svealand också, men det är inte där man ska räkna med att hitta dem.
Jag använder goliatmusseronen i välstekta bitar tillsammans med grillat kött och vitlökssmör.
Så enkla rätter som möjligt, då tycker jag att svamp kommer till sin rätt allra bäst.
Fler tips finns här under fliken “recept”.
Och får du inte tag i goliatmusseroner, finns det som synes mycket annat att prova…
Tony: Stort tack för ditt tips! Det lär väldigt smaskigt.
Kunde man möjligen få tips på i vilken kinaaffär du köp din svamp och i vilken stad den ligger?
Själv så bor jag i Örebro och har inte lyckats hitta goliatmusseronen i någon affär här. Men jag reser mycket i jobbet så kanske kan jag få möjlighet att besöka din butik.
Tony: Jag ville bara kolla att det verkligen var matsutake (goliatmusseron) du köpte. Matsutake sammanblandas ju ofta med shiitake.
Så vitt jag förstått det så är det nästan uteslutande i Japan som matsutaken äts, shiitaken däremot äts även i Kina.
Jag bor själv i Göteborg och har här sökt intensivt efter goliatmusseron i alla lämpliga butiker. Trots ihärdigt letande så har jag ännu inte hittat någon affär som säljer den i Göteborg.
Därför verkar det lite underligt för mig att du hittat den i Perstorp. Den växer ju i Norrland och Pertorp ligger ju väldigt långt från Norrland. Om du hittat den i norra Sverieg så hade det varit lättare att förstå.
Ja, turligt nog finns det, liksom gammal granskog, blandskog och betade ängar. I ärlighetens namn skall jag säga, att jag har inte tittat efter svamp på tallhedar, ängar särskilt ofta.
Men nu skall det bli ändring på det !
Marken häromkring skall vara kalkrik, kanske kan jag finna något
spännande.
Fortsätter att studera flera släkten, så jag återkommer säkerligen. Lena
Du kan väl kontakta Svamp i norr om du har intresse av att sälja goliatmusseron. Det är en ekonomisk förening i Västerbotten som handlar med goliatmusseron.
Titta gärna mer på deras hemsida: http://www.svampinorr.se
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.