Jag var idag ute för mest troligt sista gången för i år och hittade en massa fin svamp.
Jag tror att det mesta är frostvaxing, men jag behöver få fler omdömen. Eftersom ni hjälpt mig så många gånger tidigare så hoppas jag på er hjälp än en gång. Utan detta forum hade jag aldrig vågat mig ut i svampskogen. Så stort tack till er alla! Ingen nämnd ingen utesluten :-)
Ganska säkert Frostvaxing, eller?
Frostvaxingar utom på sista bilden, ser ut att vara fläckkantarell. Även den en mild god matsvamp. Det är mitt förslag.
Växte svamparna på samma ställe? Det brukar vara typiskt för frostvaxing och fläckkantarell. Om någon av “fläckkantarellerna” har vinrödaktiga fläckar på skivorna, så är det ett bra kännetecken för den svampen.
Hoppas att någon annan bekräftar.
Hejsan!
jag har haft lite svårt att inte tänka på denna tråd och så var jag precs på lunchpromenad och hittade Frostvaxingar. Men kolla vad de kan variera i färg, form och fasthet.
Jag har tänkt på denna länk, för jag ser inte en enda fläckkantarell på någon av bilderna Lena. I min skog är fläckkantarellrna grå/gråblå med brunröda fläckar under på skivorna - men inte alltid.
Kika på mina frostisar, jag tror du kan känna igen dig/dom.
hoppas det blev rätt nu…
Ja, den med den välvda hatten på Lenas 2:a bild är ju svår att avgöra när man inte ser den underifrån. Mina var alla frostisar, även de röd/gula. Och goda, i vanlig ordning. Vissa köttigare än de andra. Men man vill ju hinna före larverna.
Dom blir ju så knastriga när man steker dem :P´
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.