0 487 visningar

11 svar

Gulkremla

Lena M

18 mar 2006 kl. 19:10

Har tittat lite på kremlor och som rubriken klargör är det denna svamp jag nu blivit osäker på.
Hittar den varje år i en gammelskog med gran / björk och på fuktig mark.
Läser, att i samma miljö finns “senapskremla” som är oätlig och växer i lövskogar, även med gran och bok. Kan jag tagit fel, finns den sistnämda även i Gästrikland?
Kremlor- verkar svåra tycker jag. Lena

0

Irene A

18 mar 2006 kl. 22:40

Senapskremlan (tidigare kallad skarp gulkremla) finns säkert på lite rikare mark i Gästrikland, men gulkremlan är mycket vanligare.

0

Lena M

19 mar 2006 kl. 09:55

Ja, då är det med stor sannorlikhet gulkremlan jag plockar ibland. Grönkremlan då, finns det flera arter i denna färg ? Och sillkremlans fot, tonar den alltid i rött ? Det verkar finnas många kremlor som går i röda / blekröda / rödbruna nyanser. Är det smakprovet som gäller för att avgöra ätlig eller ej ?  Lena

0

Irene A

19 mar 2006 kl. 10:26

Det finns massor av kremlearter med olika mycket grönt i sig. Det finns även olivgröna sillkremlor.
En sillkremla i tallskog med matt, mörkt röd hatt och i regel helt röd fot, kallas rödfotad sillkremla. De övriga kan ha en svag, men speciell rosa färgnyans på foten. Kännetecknen på unga sillkremlor är att de får gulbruna fläckar på fot och skivor en stund efter att de har blivit tummade. Inuti foten finns en märg med marshmallow-liknande konsistens som också blir brun. Senare kommer sillukten. Smakprov kan vara bra om man känner sig osäker på arten, men har man väl råkat smaka på en skarp kremla, är det lika bra att sluta med provsmakning under den svampturen.
De flesta kremlor med klara röda/blekröda hattfärger och vita fötter med eller utan klarröda stråk är skarpa. Är de vattniga, porösa och sköra i konsistensen, behöver de inte provsmakas. Sådana är ändå inga användbara matsvampar.

0

Lena M

19 mar 2006 kl. 10:44

Tack Irene, Är det inte också så, att färgen lakas ur vid regnväder. Godaste kremlan då, mandel-, sill eller guldkremla?
Den sistnämda finns kannske mera söderut ?  lena

0

Irene A

19 mar 2006 kl. 11:06

Mandelkremlor är inte så vanliga och inte alltid så lätta att identifiera heller.
Guldkremlor är sällsynta, och vill framför allt ha kalkrik mark. Vad jag minns, har jag bara sett dem på Gotland och i Medelpad.
De goda kremlor som du har bäst chans att hitta, är ett par arter av sillkremlor i granskog (en art som är mörkbrun och en som är gulbrun till gulgrön på hatten), och kantkremla som går i violettrosa. Den har fast kött och luktar också sillake.
(dessa används bäst separat, stuvade med dill).
Bra som blandsvampar med bra konsistens, är de tre grånande och mycket vanliga arterna gulkremla, tegelkremla och vinkremla.

0

Lena M

19 mar 2006 kl. 11:57

Det blir inte lätt att hitta rätt. Gul-tegel och kantkremla känner jag igen , sedan får jag leta mig fram.
Om denna vinter tar slut ? På morgonen en vild snöby drog fram, nu skiner solen men rejält blåsigt. Lena

0

Tony S

19 mar 2006 kl. 21:01

För egen del låter jag mest brokkremla och kantkremla följa med som matsvamp. Båda har bra konsistens, och är ganska vanliga här i norra Skåne. Gulkremlan hittar man här främst i myrkanter eller andra fuktiga partier med björk, men jag tycker nog att den ofta är för mjuk och bräcklig, dessutom ofta larvangripen.
Du nämnde guldkremla Lena, och precis som Irene skiver så är den ovanlig även här. Jag har bara sett den vid ett tillfälle, då i Söderåsens nationalpark.

0

Lena M

20 mar 2006 kl. 18:55

Vad som nu förbryllar mig är, att mandel- och guldkremlan skall kunna ätas som råkost. Svamp är ju hårdsmält. Kanske bara en lite smula i en sallad ?
Likadant står det om unga exenplar av smörsopp och stolt fjällskivling.
Fel eller rätt ?
Lena

0

Bo E

20 mar 2006 kl. 19:36

Beror på din mage.
Själv tycker jag att milda kremlor, ung Karl-Johan och snöbollschampinjoner är goda råa.
Har dock läst inlägg på detta forum om folk som är överkänsliga mot rå svamp, så var försiktig!

0

Lena M

21 mar 2006 kl. 07:00

Det enda jag provat att äta råa är snöbollchampinjoner. Mycket gott, skivade i en sallad.Inga protester ifrån magen ! lena

0

Bo E

22 mar 2006 kl. 15:52

Bör kanske tillägga att jag inte använder rå svamp i matlagning utan bara som lite läckert mums medans man går i skogen och letar efter mer!
Kan tänka mig att de som får ont i magen äter större mängder t ex i sallader o s v.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone