Har tittat lite på kremlor och som rubriken klargör är det denna svamp jag nu blivit osäker på.
Hittar den varje år i en gammelskog med gran / björk och på fuktig mark.
Läser, att i samma miljö finns “senapskremla” som är oätlig och växer i lövskogar, även med gran och bok. Kan jag tagit fel, finns den sistnämda även i Gästrikland?
Kremlor- verkar svåra tycker jag. Lena
Ja, då är det med stor sannorlikhet gulkremlan jag plockar ibland. Grönkremlan då, finns det flera arter i denna färg ? Och sillkremlans fot, tonar den alltid i rött ? Det verkar finnas många kremlor som går i röda / blekröda / rödbruna nyanser. Är det smakprovet som gäller för att avgöra ätlig eller ej ? Lena
Det finns massor av kremlearter med olika mycket grönt i sig. Det finns även olivgröna sillkremlor.
En sillkremla i tallskog med matt, mörkt röd hatt och i regel helt röd fot, kallas rödfotad sillkremla. De övriga kan ha en svag, men speciell rosa färgnyans på foten. Kännetecknen på unga sillkremlor är att de får gulbruna fläckar på fot och skivor en stund efter att de har blivit tummade. Inuti foten finns en märg med marshmallow-liknande konsistens som också blir brun. Senare kommer sillukten. Smakprov kan vara bra om man känner sig osäker på arten, men har man väl råkat smaka på en skarp kremla, är det lika bra att sluta med provsmakning under den svampturen.
De flesta kremlor med klara röda/blekröda hattfärger och vita fötter med eller utan klarröda stråk är skarpa. Är de vattniga, porösa och sköra i konsistensen, behöver de inte provsmakas. Sådana är ändå inga användbara matsvampar.
Mandelkremlor är inte så vanliga och inte alltid så lätta att identifiera heller.
Guldkremlor är sällsynta, och vill framför allt ha kalkrik mark. Vad jag minns, har jag bara sett dem på Gotland och i Medelpad.
De goda kremlor som du har bäst chans att hitta, är ett par arter av sillkremlor i granskog (en art som är mörkbrun och en som är gulbrun till gulgrön på hatten), och kantkremla som går i violettrosa. Den har fast kött och luktar också sillake.
(dessa används bäst separat, stuvade med dill).
Bra som blandsvampar med bra konsistens, är de tre grånande och mycket vanliga arterna gulkremla, tegelkremla och vinkremla.
För egen del låter jag mest brokkremla och kantkremla följa med som matsvamp. Båda har bra konsistens, och är ganska vanliga här i norra Skåne. Gulkremlan hittar man här främst i myrkanter eller andra fuktiga partier med björk, men jag tycker nog att den ofta är för mjuk och bräcklig, dessutom ofta larvangripen.
Du nämnde guldkremla Lena, och precis som Irene skiver så är den ovanlig även här. Jag har bara sett den vid ett tillfälle, då i Söderåsens nationalpark.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.