0 1012 visningar

22 svar

En rejäl omvärdering.

Salasias

20 okt 2008 kl. 19:19

Jag har inte på många år plockat blek taggsvamp.  Förr plockade jag rödgul och blek ihop och tyckte de smakade tvättmedel. I år har jag, i brist på annat, plockat blek taggsvamp, men undvikit den rödgula, och blivit helt såld. Minst lika god som kantareller. Yippee!!
Bara en fråga i sammanhanget: Kan den, med fördel, användas annat än stekt?

0

GretheF Skåne

20 okt 2008 kl. 19:28

Panered då är den också mycket god

0

svampstaff

20 okt 2008 kl. 19:39

Som jag oxå sagt..blek taggis är helt klart än av dom bästa…stekt med lite curry,rödlök och grädde!

0

Bo Reyer

20 okt 2008 kl. 19:45

Den rödgula kan verka svagt laxerande, men den bleka är en av våra läckraste arter! Grethe har så rätt. Även hattar av larvfri fårticka blir väldigt goda stekta och panerade.

0

GretheF Skåne

20 okt 2008 kl. 19:48

Fårticka kan jag inte hitta här nere

0

Birgitta D

20 okt 2008 kl. 19:50

Jag stekte panerade i parmesanost som Piccata med tomatsås förra veckan. Det har ju funnits så mycket fina bleka i år.

0

Salasias

20 okt 2008 kl. 20:13

Men om man panerar den måste det bli väldigt blött, kletigt och geggigt av paneringen… eller steker man den först? Den släpper ju väldigt mycket vatten….

0

svampstaff

20 okt 2008 kl. 20:15

Gör en potatisgratäng annars, som jag gjorde med hälften potatis,hälften taggis varvat med bacon o lök.Bara att steka upp svampen först o bejkona…göörgött

0

ÖJÅ

20 okt 2008 kl. 20:55

Jag kan hålla med om lite rödlök. Men curry?

0

svampstaff

20 okt 2008 kl. 20:59

Mkt gott!men bara en tesked ungefär..try it!you like it!

0

ÖJÅ

21 okt 2008 kl. 19:00

Nä du svampstaff Svamp ska smaka svamp o inte curry.

0

Salasias

21 okt 2008 kl. 19:06

Någon curry blir det inte här heller, men passar på att fråga: Kan man göra typ kantarellsås, enkelt med grädde och inga konstigheter, av taggsvamp?

0

GretheF Skåne

21 okt 2008 kl. 19:35

Umöjligt att göra KANTARELLstuvning av taggsvamp men en stuvning med taggsvamp är god

0

Brenko

21 okt 2008 kl. 20:12

Att göra en svampsås på taggis med bara lite svamp i som ger smak är svårt, den är ju lite klen i smaken, så man måste ha mycket svamp om det ska bli någon smak. Men jag har personligen inget emot en svamsås som mest är svamp.. :)

0

Salasias

21 okt 2008 kl. 20:16

Men nu missuppfattade du nog Grethe.
Och, Brenko, jag har har hur mycket som helst i frysen. Måste testa…

0

Robban O-hamn

21 okt 2008 kl. 20:19

Provade några av mina taggisar från i dag Curry stuvade inte alls illa.
Men jag drog nog på lite för mycket Curry.

0

GretheF Skåne

21 okt 2008 kl. 21:07

“Ironi” sku det vara, lite sköj alltså inget alvarligt

0

Fortfarande....

Salasias

21 okt 2008 kl. 21:13

...är jag nyfiken på hur man panerar en taggsvamp, utan att det blir “brödsoppa”, kokt taggsvamp i brödås. Snälla, förklara….

0

Fortfarande....

GretheF Skåne

21 okt 2008 kl. 21:42

Jag gör som med Wienersnitsell vända i mjöl ,Ägg och sen ströbröd jag använder färska taggsvampar sen ner i frityrgrytan jag lovar dig dom är inte blöta när dom är färdiga fasta och friska unga ex,  ska det vara vi har det som tilltug eller i stället för kött

0

Fortfarande....

Robban O-hamn

21 okt 2008 kl. 21:47

Faan nu blev jag sugen på mer Taggsvamp:)

0

babsan

22 okt 2008 kl. 07:40

Men vitlöksstekta då....

0

Bo E

22 okt 2008 kl. 12:36

Vitlökstekta är gott!

Även curry, men det ska vara pyttelite curry så det smakar svamp inte långt in i indien…

Panerade hattar av stolt fjällskivling är jättegott.

Har inte testat sammalunda med taggsvamp, för jag har inte tänkt mig att det skulle bli bra, utan mer som “brödsoppa” eller den konstiga kletstuvning som blev resultatet när jag försökte fritera korallticka på samma sätt som blir så bra med blomkålsvamp. Tickan innehöll för mycket vatten.

0

Salasias

22 okt 2008 kl. 13:25

Panerad fjällskivling kan jag liksom förstå, för de är ju såpass torra och tunna, men panerad taggsvamp som släpper så mycket vatten, förstår jag ännu inte. Hur tunna skivor måste man ha?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone