0 324 visningar

9 svar

gastronomisk höjdare

stisse/mjölby

20 okt 2008 kl. 20:38

rotade i helgen fram en påse fryst svamp.tänkte stuva och lägga i krustader.jag hade glömt att jag hade en påse med enbart kungschampinjon.det var den jag fått tag i .herregud…... jag hade nästan glömt hur otroligt god kungschampinjonen är.ni som inte provat.gör det .det är en kulinarisk resa,stuvad med enbart lite salt.finns det fler kungschampinjonfrälsta på forumet?.jag kan väl knappast vara ensam om att älska den?

0

Boman

20 okt 2008 kl. 20:43

Nej, ensam är du nog inte. Jag tycker om den också.

0

svampstaff

20 okt 2008 kl. 20:46

Den är säkert god.Om man hade HITTAT nån:)

0

stisse/mjölby

20 okt 2008 kl. 20:54

ge dig inte svampstaff.den är supergod!.

0

svampstaff

20 okt 2008 kl. 20:58

Nejdå.Har hittat mkt champinjoner i år, men inte kungschampinjon tyvärr…eller oxå kryper jag på backen för dåligt:)

0

Bo E

21 okt 2008 kl. 13:11

I år har jag hittat ovanligt många, stora och fina kungschampinjoner.
Tyvärr oxå många maskangripna.

De verkar ha gått till bra i år i mina trakter, i och runt Örebro i Närke.

Tyvärr är ett av mina bästa fyndställen utanför det plockbaras gräns.
Två år i rad har en hel “familj” kungschampinjoner växt sig starka på en gräsplätt under stora almar och lönnar invid en bilparkering alldeles för centralt i Örebro för att vara aptitligt….men vacker syn för ögat!

0

Bo E

21 okt 2008 kl. 13:13

ja…favorit såklart…till och med läckrare än den stolta fjällskivlingen eller i vart fall dess främsta medtävlar i både storlek och matnytta….vilka baddare…fjällskivling kan ju med fördel torkas och pulvriseras hur ‘är det med champinjoner…nån som prövat att torka dem och vad blir det av dem då?

0

Eva K

21 okt 2008 kl. 15:42

Jag håller med dig Stisse.
Jag fann 3st för några veckor sedan i Järfälla, när jag var där som hastigast. Jag tog den minsta som fortfarande hade välvd hatt.
Den biten plus ett gäng svart trumpetsvamp blev en mycket god svampsås. Jag smakade naturligtvis av Kungschampinjonen separat och den är i sanning en delikatess.
Dessutom belv det mycket mat av den.

Och vilken härlig doft den har.

0

Boman

21 okt 2008 kl. 16:32

Jag torkade snöbollar. I tunna skivor rakt av från hatten ned. De blev jättefina, ljusa och torkade snabbt. Påminner om bacon i konsistens när man blötlägger och steker dem sedan. Smakade fint också. Åt dem på en macka med sallad och tomat, likt en BLT.

0

Bo E

22 okt 2008 kl. 12:52

Kan tänka mig det!
Ska lägga det på minnet o prova härnäst jag hittar fina champinjoner.

tack för tipset Boman!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone