;-) Han har morgonhumör!
Nä, inte bär man en massa böcker i skogen. Men om man läser på, tittar på bilder där man kommer åt, plockar hem för bestämning några gånger, luktar, känner och lyssnar på svampen. Petar och pillar på svampen i skogen, fotar den kanske från alla håll, lägger in här…för att få expertutlåtande och andras åsikter Då kan man lära sig nya sorter rätt snabbt.
Jag har Nya svampboken i handskfacket i bilen, då kan man kolla strax innan man går ut på ngn ny sort man hoppas hitta, och göra en snabbexaminering innan man åker hem. Hemma tycker jag att Internet är oslagbart för bestämning, först och främst Svampguiden, såklart, men sedan alla de bilder man kan googla fram och jämföra, som Hans Myhre skriver, det räcker sällan med bilderna ur en enda svampbok.
Honungsskivlingen är sedan länge uppdelad i flera arter. Dessa är svåra att lära sig och det har till följd att man på artlistor från svampinventeringar måste skriva Armillaria mellea s.l. (= sensu latu = i vid mening). Det är mycket frustrerande. Samma gäller “Gul fingersvamp”.
Jag kallar Majas svamp klubbhonungsskivling - Armillaria bulbosa vilket är synonymt med A. gallica.
Sen är det väl oxå så att bara de allra spädaste honungsskivlingarna är “honungsgula” och att de blir tämligen bruna med åldern.
Plus då att släktet honungsskivling är stort.
Tycker att klubbhonungsskivlingen ser precis ut som de honungsskivlingar jag minns från min barndoms trädgård.
De växte på rötter av ask i gräsmattan kom rätt sent om hösten och var tämligen bittra i smaken vill jag minnas. Kan det stämma?
Roligt att läsa alla inlägg om honungsskivling och svampböcker. Nu har jag hittat svampguidens bild och så såg de ju ut-mina alltså! Nu drar jag från Sthlm och mälaröskogarna,slut för i år….men undrar ju lite om det finns svampar kvar i Bysketrakten?...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.