0 340 visningar

13 svar

Inte i mina svampböcker..

Maja

20 okt 2008 kl. 22:46

Vad är detta? Den största är 8cm över hatten och foten 10 cm.Fanns på avverkad mark där gräs börjar komma.Hoppas någon kan hjälpa mig!

0

Irene A

20 okt 2008 kl. 22:54

Honungsskivling, den borde finnas i alla svampböcker, åtminstone sådana som innehåller mer än 100 arter.

0

Maja

20 okt 2008 kl. 23:06

Jo, nog har jag honungsskivling i mina böcker men inte tycker jag mina ex liknar de bilderna!Trodde den var mycket ljusare.Men tack då har jag blivit lite klokare!

0

svampstaff //100dar i skogen

20 okt 2008 kl. 23:07

Host host! Ser väl alla med ett svampintresse att det är honungsskivlingar?? :)

0

Maja

20 okt 2008 kl. 23:13

Men vi som inte kan så mycket men HAR ett svampintresse måste ju få ställa dumma frågor så vi lär oss!

0

Lena i Luleå

20 okt 2008 kl. 23:29

Annars kan man göra som jag och när jag blir osäker säga (till mina vänner) med bestämd röst att, “det där måste vara en giftspindling eller något”. Hellre fälla än fria, eller hur?! :-)

0

svampstaff

20 okt 2008 kl. 23:34

Mitt inlägg var bara lite ironiskt maja:) trodde själv det var kungschampinjoner hehe…

0

Hei Maja

Hans Myhre

20 okt 2008 kl. 23:48

Hei Maja, ingen spørsmål er for dumme!Et tips til dere: Skaf dere flere bøker og smammenlign bildene. Mange bilder i bøkere gir helt feil farger!!!Derfor, heng dere ikke så mye opp i fargene men les beskrivningene også.

0

förstår inte riktigt

svampstaff

21 okt 2008 kl. 05:06

Men inte orkar jag bära med mig en massa böcker i skogen!! Ni i skåne har ju era BOKskogar, så det underlättar ju förståss.

0

förstår inte riktigt

Boman

21 okt 2008 kl. 06:29

;-) Han har morgonhumör!
Nä, inte bär man en massa böcker i skogen. Men om man läser på, tittar på bilder där man kommer åt, plockar hem för bestämning några gånger, luktar, känner och lyssnar på svampen. Petar och pillar på svampen i skogen, fotar den kanske från alla håll, lägger in här…för att få expertutlåtande och andras åsikter Då kan man lära sig nya sorter rätt snabbt.

0

förstår inte riktigt

buffy

21 okt 2008 kl. 09:21

Jag har Nya svampboken i handskfacket i bilen, då kan man kolla strax innan man går ut på ngn ny sort man hoppas hitta, och göra en snabbexaminering innan man åker hem. Hemma tycker jag att Internet är oslagbart för bestämning, först och främst Svampguiden, såklart, men sedan alla de bilder man kan googla fram och jämföra, som Hans Myhre skriver, det räcker sällan med bilderna ur en enda svampbok.

0

Klubbhonungsskivling?

Hans v E

21 okt 2008 kl. 12:25

Honungsskivlingen är sedan länge uppdelad i flera arter. Dessa är svåra att lära sig och det har till följd att man på artlistor från svampinventeringar måste skriva Armillaria mellea s.l. (= sensu latu = i vid mening). Det är mycket frustrerande. Samma gäller “Gul fingersvamp”.

Jag kallar Majas svamp klubbhonungsskivling - Armillaria bulbosa vilket är synonymt med A. gallica.

0

Klubbhonungsskivling?

Bo E

21 okt 2008 kl. 12:35

Sen är det väl oxå så att bara de allra spädaste honungsskivlingarna är “honungsgula” och att de blir tämligen bruna med åldern.

Plus då att släktet honungsskivling är stort.

Tycker att klubbhonungsskivlingen ser precis ut som de honungsskivlingar jag minns från min barndoms trädgård.
De växte på rötter av ask i gräsmattan kom rätt sent om hösten och var tämligen bittra i smaken vill jag minnas. Kan det stämma?

0

Klubbhonungsskivling?

Maja/ i Åbyn

21 okt 2008 kl. 14:33

Roligt att läsa alla inlägg om honungsskivling och svampböcker. Nu har jag hittat svampguidens bild och så såg de ju ut-mina alltså! Nu drar jag från Sthlm och mälaröskogarna,slut för i år….men undrar ju lite om det finns svampar kvar i Bysketrakten?...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone