Reishi, Ling zhi eller glänsande lackticka (Ganoderma lucidum)verkar vara en väldigt bra medicinalsvamp, men var kan man köpa svampen, eller går det att odla den?
Har hittills bara provat te med den, i en blandning med två andra ingredienser.
Man kan hitta den tex.
Jag lyckades hitta den i fjol, utan att leta den. Och väldigt nära hemmet i en ung lövskogsdunge där vi bla slänger trädgårdsavfall.
När jag så fick veta att den är rätt ovanlig så smög sig skammens rodnad på och jag tänkte att jag ska nog inte dra upp allt annorlunda jag hittar… Slängde de torra bitarna i somras.
Det kändes ännu värre och ändå värre nu :( Du hade ju kunnat få dem.
Det finns hur mycket som helst att läsa om Reishi, Ganoderma, på webben, man kan även köpa mycel att ympa i trästockar eller sågspånslimpor - men det är nog inte enkelt att göra det själv.
Ganoderma-industrin är stor i Asien, och den effektivaste “medicinen” utvinns tydligen av sporerna.
http://ambikarealhealth.com/cultivation.htm
Det är viktigt att tillreda och dricka Ganoderma-te på rätt sätt också:
Det ska vara fullmåne, och när den är på väg ned under natten, ska man koka upp vatten, doppa en bit av lacktickan i det några minuter, hälla upp i koppar och låta dem stå ute i månskenet till morgonen, sen kan man avnjuta sitt te. Ju beskare, desto bättre, sägs det.
Jag tycker inte om tanken på att sälja svamp. Jag kan tänka mig ett byte :)
Hittar jag den igen så ska jag försöka nå dig. Har du inget att byta med så får du den.
Skicka dina kontaktuppgifter till mig så ska jag försöka spara dem på nåt bra vis: dill.eva"snabel A” spray.se
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.