0 1912 visningar

6 svar

Reishi/Ling zhi

Svampsmurfen

20 okt 2008 kl. 23:46

Reishi, Ling zhi eller glänsande lackticka (Ganoderma lucidum)verkar vara en väldigt bra medicinalsvamp, men var kan man köpa svampen, eller går det att odla den?
Har hittills bara provat te med den, i en blandning med två andra ingredienser.

0

svampstaff //100dar i skogen

20 okt 2008 kl. 23:48

Närmaste jag kommer det där är riesling! Oxå medicinalt bra faktiskt.Kanske inte i te..

0

Reishi/Ling zhi - svampsmurfen

Eva K

21 okt 2008 kl. 09:39

Man kan hitta den tex.
Jag lyckades hitta den i fjol, utan att leta den. Och väldigt nära hemmet i en ung lövskogsdunge där vi bla slänger trädgårdsavfall.

När jag så fick veta att den är rätt ovanlig så smög sig skammens rodnad på och jag tänkte att jag ska nog inte dra upp allt annorlunda jag hittar… Slängde de torra bitarna i somras.
Det kändes ännu värre och ändå värre nu :(  Du hade ju kunnat få dem.

0

Irene A

21 okt 2008 kl. 10:26

Det finns hur mycket som helst att läsa om Reishi, Ganoderma, på webben, man kan även köpa mycel att ympa i trästockar eller sågspånslimpor - men det är nog inte enkelt att göra det själv.

Ganoderma-industrin är stor i Asien, och den effektivaste “medicinen” utvinns tydligen av sporerna.

http://ambikarealhealth.com/cultivation.htm

Det är viktigt att tillreda och dricka Ganoderma-te på rätt sätt också:
Det ska vara fullmåne, och när den är på väg ned under natten, ska man koka upp vatten, doppa en bit av lacktickan i det några minuter, hälla upp i koppar och låta dem stå ute i månskenet till morgonen, sen kan man avnjuta sitt te. Ju beskare, desto bättre, sägs det.

0

Robban O-hamn

21 okt 2008 kl. 11:08

Usch jag följer Svampstaff på Rieslingen!

0

Svampsmurfen

26 okt 2008 kl. 22:16

Eva K… om du ser de igen, kan du i så fall sälja någon till mig?

0

Eva K

27 okt 2008 kl. 09:32

Jag tycker inte om tanken på att sälja svamp. Jag kan tänka mig ett byte :)
Hittar jag den igen så ska jag försöka nå dig. Har du inget att byta med så får du den.

Skicka dina kontaktuppgifter till mig så ska jag försöka spara dem på nåt bra vis: dill.eva"snabel A” spray.se

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone