Ja, jag gjorde min sista svamptur idag. Det kändes helt enkelt som att det var bra - det tog otroligt nog emot lite och då får man väl anse sig vara nöjd för i år.
Det är ändå inte mycket kvar i skogen.
Syltar de sista trattarna med ett vemodets tår i ögonvrån. Men vilket svampår det varit!!
= Jag har till och med bett mina nära att låta mig lukta på kantareller om jag nån gång skulle hamna i koma = :-D
Nu måste besattheten få lägga sig lite så jag kan ta itu med mitt andra liv, mina vänner börjar bli ledsna vid det här laget, mina kära instrument kärvar ihop, växthuset har changerat. Å snart är det jul…..
Så jag kan bara hålla med -
“Skönt att svampsäsongen är över”
kanske för dig Bo men inte för en skåning som hitintills inte haft samma tur som Ni andra uppåtlandet. Jag går mot vinter hungrig. Till helgen blir det sista chans att hitta anständigt mängd trattisar.Så där 15 l. Vi brukar hyra en stuga en gång om året, nära Hässleholm som annars brukar vara rätt träff, men hur blir det i år? Det har varit dåligt skörd i Skåne. Så snälla, håll tummarna. Jag lägger stora hopp på denna helg.
Jag kommer att fortsätta vandra, med korgen ännu ett tag, ifall att. Men turerna har som mål att finna lugn, frisk luft och rörelse i kroppen, istället för svamp.
Nu får jag tid att läsa på inför kommande säsong, planera in nya områden att utforska och bara vara.
Har nyss fått “Utflyktsguiden till 33 skyddade naturområden i Sthlms län”, utgiven av Länsstyrelsen. Bläddrade snabbt i den och kan rekommendera den för fler!
Det lär finnas liknande för andra områden, kolla med länsstyrelsen i ditt län.
Man vet aldrig riktigt när säsongen är slut.
Däremot är det ju vissa arter som man får ge upp nu.
Men trattkantareller brukar växa till snön kommer….och när det sen töar kommer vinterskivlingen…
Men visst är det glest med svamp i skogen nu…ocvh närmast omöjligt atyt se nåt under alla gulnande löv…
Hittade 4 st fina vanliga kantareller i fredags, men promenerade ca 3 timmar till utan att hitta en enda svamp, förutom gamla torra tickor på murken ved.
också haft sådan tur att träffa en likasinnad med samma begär till svampskogen!,jag har också träffat min soul mate som brinner för denna underbara rekreation i skogen!,hon bor i Dalby i skåne och där är underbar natur med mycket svamp!.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.