Eftersom människan är ett vanedjur (även jag) vill jag även denna höst slå ett slag för det underskattade tranbäret, (vaccinium oxycoccus). Just nu är förekomsten riklig på våra mossar och de ligger utspridda på små tunna trådar och bara väntar på att bli plockade. Dessutom är det rena hälsokosten då de innehåller antioxidanter, flavonider samt polyfenoler, vilka är verksamma mot urinvägsinfektioner, magsår, vissa cancersjukdomar samt hjärt-kärlsjukdomar.
Måste fråga eftersom ni verkar ha koll på bären: hur har ni haft det med lingon i höst? Själv skulle jag ut och plocka på mitt eget gamla pålitliga hygge i norra östergötland, men tji…. blev en halv liter på två timmar, sen gick jag hem.
Har det varit lika illa hos er?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.