0 866 visningar

53 svar

Dagens klipp...

Stefan HBG

21 okt 2008 kl. 13:43

För oss svampfattiga skåningar som har plats över i frysen.
Citygross idag, köp 1kg valfri svamp för 29,90 och få en svampkniv på köpet.
Det blev 1kg Ostronskivling och 1kg Brun champinjon,tack för knivarna.
Sen slank Bo Nylens Svampar i skog och mark oxå ner i korgen(79kr)
Tack tack.

0

Tina Nordberg Kolsva

21 okt 2008 kl. 15:57

Det var inte illa, tog kanske 5 min att innhandla. En god affär, hoppas svampen var fin.

0

Stefan HBG

21 okt 2008 kl. 16:54

Jotack det var faktiskt riktigt fin kvalitet på dom. Tror jag går en runda till och köper Prtobello och shiitake, för knivarnas skull.
Förstår inte vad jag gör av dom hehe..

0

Helena i Lund

21 okt 2008 kl. 17:39

Jag läste ditt inlägg Stefan, slängde mej in i bilen och körde till City gross här i Lund…. och möttes av skyltar som sa att all svamp var restad hos grossisten! Så det blev bara svampboken, höstens tredje! Dom sa att svampen skulle komma i morgon, så jag kör förbi på väg från jobbet tänkte jag.

0

Helena i Lund

Stefan HBG

21 okt 2008 kl. 17:45

Ja sånt är ju typiskt Helena!
Du får väl “hua” dig till imorgon och läsa lite “gött” istället :)

0

GretheF Skåne

21 okt 2008 kl. 18:01

Hur ser svampkniven ut kan du skicka bild???????

0

Stefan HBG

21 okt 2008 kl. 18:13

Det är en vanlig enkel kniv, duger gott till mig för jag är en riktig slarver.
Här kommer bilden..

0

GretheF Skåne

21 okt 2008 kl. 18:22

Tackar så myckett ja den har jag provat nu för tiden sättar min mand en målarborsta på dom till mig dom hållar bra

0

Stefan HBG

21 okt 2008 kl. 18:30

Låter som en bra ide jue, ska det vara en moddlare eller en anstrykare??
:o)

0

GretheF Skåne

21 okt 2008 kl. 19:38

Vet inte men den är rund

0

Stefan HBG

21 okt 2008 kl. 19:47

Ok,en anstrykare då :)
Hitta du något regnställ GretheF och isåfall vad blev det??

0

Totte Gbg

21 okt 2008 kl. 20:45

Bra tips:)
Helt plötsligt ser jag nu på tv:n en reklamfilm från citygross med Tina Nordström göra svampsoppa i skogen.
http://www.citygross.se/

0

Regn på Stefan??

zingo

21 okt 2008 kl. 20:53

Får jag lov att tipsa om ett bra regnställ så tycker jag för egen del att ABEKOs är outstanding.
Jag kan gå många timmar i regn utan att bli det minsta fuktig.
Hittills det enda som verkligen håller tätt.(och andas)

0

GretheF Skåne

21 okt 2008 kl. 21:01

Nej jag får klara mig med det gamla lite till jag var mycket våt då jag kom hem i dag, men jag inbiller mig att jag inte har tid för affärer just nu har inte varit i en på 2 månader eller mere

0

Regn på Stefan??

GretheF Skåne

21 okt 2008 kl. 21:03

Var får man tag på det och hur är det med storleken ??????? ibland är dom stora små och omvänd

0

Regn på Stefan??

zingo

22 okt 2008 kl. 12:27

De brukar säljas i affärer med sport/fritidstema och är svensktillverkade, - i Årjäng.
Jag kan tyvärr inte säga någon specifik butik där de säljs - jag har 6 mil till deras outlet och har köpt där.
Men de är ganska stora på marknaden.
Jag tycker storlekarna är riktigt bra. Lediga och inte som många andra som är trånga i ärmar-rygg- osv. och de finns i stora storlekar också.
Kolla hemsidan /konsumentkontakt
ang återförsäljare.
Lycka till!

http://www.abeko.se/content?page=19

0

Regn på Stefan??

Helena i Lund

22 okt 2008 kl. 18:00

Haha, nu hade tom ta mej tusan svamp på City gross! Jag har tumme med en av kassörskorna, och fick köpa 4 kg, och jag fick 4 knivar också! Lycklig som ett barn står jag o skivar i köket, och undrar om någon har torkat ostronskivling? Den är ju så spröd och fin i konsistensen, så jag kan inte tänka mej annat än att resultatet ska bli bra… Det blir vitlöksgratinerad portabello till biffen ikväll… och ett glas rött tror jag! ;)

0

Regn på Stefan??

Stefan HBG

22 okt 2008 kl. 18:10

Hoppas du bjuder mig som tipsa dig :)Låter ju hemskanes gött.

0

Stefan HBG

22 okt 2008 kl. 18:21

Nä skämt åsido, skall själv brassa pannbiff med bruna “svampinjoner” mumma för en gammal svampnisse.

0

Regn på Stefan??

Helena i Lund

22 okt 2008 kl. 18:21

Jamen det hade nog varit trevligt, för som du så fint påpekar, jag är dej tipset skyldig! ;) Du får ha en regncheck till en annan dag, det funkar inte att maila gratinerad portabello, inte än iaf! Men har du torkat ostronskivlingen?

0

Totte Gbg

22 okt 2008 kl. 18:34

Nu blev jag avis…..varför har jag inte nån citygross nära :( hade varit kanon med ostronskivling eller portabello :)

0

Dagens klipp...Totte

Helena i Lund

22 okt 2008 kl. 18:57

Jag har funderat lite under tiden jag fixat med svampen, och kom underfund med att denna inköpta ska jag bjuda bekanta och annat löst folk på. Min egenhändigt plockade sparar jag till mej själv och dom som står mej nära! Jag håller med dej, livet är orättvist ibland, men se det som ett plåster på mina sår, jag har hittat 11 trattkantareller på hela hösten!

0

Helena i Lund

Stefan HBG

22 okt 2008 kl. 18:59

Har redan hittat ett recept på soppa till ostronskivlingarna. Vi kan byta omdöme hur det gick med torkning resp. sopprecept :)
Jag får klart vänta…

0

Dagens klipp...Helena

Totte Gbg

22 okt 2008 kl. 18:59

Äh inte hela världen egentligen ;)Ja det var bra plåster du fick:) gott ändå att få lite till bekanta o löst folk ;) det är du värd garanterat!

0

Stefan, Hbg

Helena i Lund

22 okt 2008 kl. 19:21

Ja nu ligger den skivad och klar på tork, tillsammans med ett kilo shiitake, och resten av portabellon! Så fort svampen torkat ska jag testa, och återkommer om detta. Vad är det för soppa du lagar? Jag har någonstans i mina gömmor ett recept på ostronskivlingsoppa med kokosmjölk, lite thaistuk. God som fasen vill jag minnas…

0

Stefan, Hbg

Dorota

22 okt 2008 kl. 20:24

Helena !
jag brukar titta på nakna kockens recept och han hade m. god sallad med glasnudlar, spenat, portabello och annat smått och gott med dressing av citron och chilipeppar. Din sopa verkar bekant. är det samma kock??

0

Stefan, Hbg

Helena i Lund

22 okt 2008 kl. 20:37

Jag minns faktiskt inte, men Jamie Oliver gillar jag, hans filosofi runt mat och råvaror stämmer väl med min! Ska se om jag hittar den i mina gömmor, har för mej att det var ett klipp ur en tidning…

0

Stefan, Hbg

Jan A, Uppsala

22 okt 2008 kl. 21:08

Varför inte kolla http://www.jamieoliver.com/recipes
Där finns massor.

0

Stefan, Hbg

Brenko

22 okt 2008 kl. 21:13

City gross hade premiäröppning här i stan just idag! Men det var inget för mig som satt fast hemma med 35 liter trattkantarellsrensning.. :D

0

Stefan, Hbg

Helena i Lund

24 okt 2008 kl. 06:13

Visste du att torkad ostronskivling blir nästan knallgul? Det visste inte jag, men nu vet jag! Ska proväta ikväl, mmmmm

0

Stefan, Hbg

Be Sviken

24 okt 2008 kl. 11:14

Vilka snåla individer det verkar häcka här på sajten. Åka flera gånger för att få några knivar och fjäska in sig för att få köpa extra ranson. Tänker ni inte på dem som kommer till Citygross och blir utan när snålisarna har handlat upp allting.

0

Stefan, Hbg

Brenko

24 okt 2008 kl. 11:22

Ujujuj, då! Står du i kassan och tittar snett på folk som köper flera paket billig fläskfilé också då eller, din tönt?

0

Be Sviken

Sussie

24 okt 2008 kl. 11:29

Om de är snålisar som handlar billig svamp och får svampknivar på köpet så får du nog kalla mig för det också. Tyvärr har jag inte hittat något sådant erbjudande här i Hässleholm, men blir det så kommer jag vara på plats - var så säker. Vad är det för fel med att “dryga ut” hushållskassan? I dessa tider har inte alla bra ställt med pengar. Kanske är det så att du bara är en aning avundsjuk på att andra kan göra små fynd, eller?  :-) Ha en trevlig helg, alla.
M.v.h.//

0

Helena i Lund

Dieter Endom

24 okt 2008 kl. 11:45

Mina torkade ostronskivlingar är då grå/beige (både den vilda och den kodlade). Har du blandade arter på bilden? Hattarna uppe till vänster är shitake och inte ostronskivling.

0

Helena i Lund

Dieter Endom

24 okt 2008 kl. 11:46

SorrY! odlade ska det vara.

0

Dieter

Helena i Lund

24 okt 2008 kl. 13:00

Jo, det ligger 4 sorter på gallret, shiitake, portabello, skogschamp, och ostronskivling! Men faktiskt, när ostronskivlingen var nästan färdigtorkad, så var den helt citrongul, (det syns dåligt på bilden) men i morse efter nattens ljumma fläkt hade den bleknat, och var mer “normal”. Nästan lite synd, den såg väldig god ut!

0

Be sviken

Helena i Lund

24 okt 2008 kl. 13:04

Jag ser till att utnyttja ALLA möjligheter till att lyxa till min ganska knala vardag! Om det sen är att köpa ett kilo svamp för mycket, eller köpa kaffe på kupong spelar ingen roll. Som kock inom kommunal verksamhet tjänar man på heltid ungefär vad andra får för halvtid. Att vara avundsjuk är en sak, men att vara missunsam tycker jag är småaktigt!

0

Helena i Lund

Stefan HBG

24 okt 2008 kl. 16:04

Hej Helena här kommer receptet på soppan jag lovade, verkligen enkelt och gott.
Soppa med ostronskivling och renskavsboll.
Recept 2 portioner
500 gram rensad ostronskivling
30 gram smör
1 hackad schalottenlök
2 msk mjöl
2 dl vatten
3 dl standard mjölk
2 dl grädde
1 msk japanskt soja
Dela svampen grovt. Fräs löken i smöret och tillsätt svampen. Stek i 2-3 minuter. Pudra över mjölet och rör runt. Tillsätt vatten, mjölk och låt koka upp under omrörning. Smaksätt med grädde, soja, salt och vitpeppar. Mixa soppan med stavmixer (eller hacka svampen fint från början).
Lägg en Boll av renskav mitt på tallriken och fyll på med soppa, klicka slutligen på en klick creme fraise.
Du kan hoppa över renskavet om du vill,soppan är en höjdare i sig själv.
Dina torkade såg fina ut. Du får återkomma med hur smaken blev :)

0

Be Sviken

Robban O-hamn

24 okt 2008 kl. 20:27

I dag var den annonsen i min lokala tidnig. Men åka enkel resa 7,2 mil till Kalmar. Nä tyvärr det gör jag inte. Får hoppas Ica kommer med matchande erbjudande. Men då är det nog gammal svamp.

0

Be Sviken

Be Sviken

24 okt 2008 kl. 20:36

Åk inte till Kalmar i onödan. Det är säkert nån av svampguidens snåljåpar som har varit där och försett sig många gånger om.

0

Be Sviken

Stefan HBG

24 okt 2008 kl. 21:19

Blev det inget till dig, stackarn.

0

Stefan, Hbg

Helena i Lund

25 okt 2008 kl. 06:04

Tack för receptet! Du menar rökt renskav väl?

0

Stefan, Hbg

Madde Småland

26 okt 2008 kl. 21:39

Tack för tipset! Nu har vi köpt ostronskivling för att provsmaka. När skogen är full av annan svamp känns det fel att lägga ut en massa pengar på att köpa i butik. Men det här var helt ok. Såg förresten att kantareller kostar 379 kr kilot!! Det är ju rena rånet! Men det var inte på citygross.

0

Stefan, Hbg

Brenko

26 okt 2008 kl. 22:39

Besökte den nyöppnade citygrossen här i stan idag, men precis som med alla andra lockvaror var svampen slut. Bara tråkiga vita champinjoner kvar.

Är nyfiken på shitaken, ingen annan butik säljer den här i stan.

0

Stefan, Hbg

Boman

27 okt 2008 kl. 07:02

Samma här;-( Bara trista champinjonknoppar kvar, inte ens de var fina. De får inte in mer svamp, sa killen där.
Men de har torkad svamp från Kina i hyllan med grönsaker!

0

Stefan, Hbg

My

28 okt 2008 kl. 10:37

På Grossen i Bromma tar de 29,90 även denna vecka.

0

Dagens klipp... Brenko

Eva K

28 okt 2008 kl. 11:51

Shitaken och vinterskivlingen är väl samma svamp? Ut med dig igen ;)

Eller blandar jag ihop det nu kanske..

0

Dagens klipp... Brenko

Brenko

28 okt 2008 kl. 14:00

Du tänker på enoki.. Fast den odlas i mörker och ser väldigt annorlunda ut.

0

Dagens klipp... Brenko

Birgitta D

28 okt 2008 kl. 15:01

På Ica kvantum tar de 19.90 för champinjoner denna vecka. Ingen kniv dock.

0

Dagens klipp... Brenko

Helena i Lund

28 okt 2008 kl. 17:34

Dom säljer billig svamp på min City gross denna vecka också, men inte ostronskivling och shiitake. Jag tänkte först köpa ett kilo portabello, men tänkte att då kanske någon annan blir
Be Sviken…. ;)

0

Helena/Dagens klipp

Dieter Endom

29 okt 2008 kl. 15:47

Jag var på City Gross här i Bromma
och köpte två kg ostronskivling för att testa om den skulle bli citrongul vid torkning. jag delade upp svampen och torkade i olika temperaturer. Ingen blev citrongul men den omgången som torkades i den lägsta temperaturen (30 grader) blev bäst och färgen var blekgul precis som tork. blek taggsvamp.

Du Helena, kul med en till matlagare här på Guiden.

0

Dieter/Dagens klipp

Helena i Lund

29 okt 2008 kl. 17:41

Jag köpte ett kilo till av ostronskivlingen, den ligger nu på tork, bara för att se om samma sak händer igen! Den jag köpte idag var lite mera vattenstinn än den förra veckan, får de om den torkar lika bra som förra veckan. Det är alltid roligt att läsa vad andra lagamatare skriver och har för funderingar! Över huvudtaget är blandningen av folk här på guiden det bästa!

0

Dieter/Dagens klipp

Brenko

2 nov 2008 kl. 21:05

Köpte ett knappt kilo shiitake i fredags. Torkade det mesta men gjorde svampsås på och stekte resten. MYCKET god svamp tycker jag att det är! Riktigt fin.

0

Brenko/Dagens klipp

Helena i Lund

3 nov 2008 kl. 06:07

Ja shiitaken är jäättegod! Jag har köpt torkad tidigare på “KinaICA” i Malmö, men den är dyr! Att plocka själv på Grossen, och torka, var roligare, och dessutom billigt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone