jag lider med er alla skåningar som verkar ha haft en riktigt usel svampsäsong där nere.har det varit för torrt eller vad tror ni att det beror på?.har av er på forumet förstått att det varit dåligt med trattisar.hur har ni haft det med annan matsvamp?.här i östergötland startade det mkt trögt,men har mer och mer blivit till en bra svamphöst.
Hej Stisse
visst har svampen till stora delar lyst med sin frånvaro här i skåne. Först var det för torrt så att det blev lite soppor, har knappt plockat några Karl johan i år. Sen kom det regn och värme och det blev en del Kantareller, ny torka Trattarna blir alldeles förtorkade. Var ute på 2 säkra ställen i helgen och hittade endast få små ämnen och det var inte plockat där det kunde man se. Hoppas på bättre svamplycka nästa år, annars får jag väl emigrera uppåt landet.
Jag håller med Joakim, det har varit en riktigt bra svampsäsong, dock med en torksvacka i september. Jag har också lärt mej flera nya i år, och det gör kanske att jag står ut med bristen på just trattar och trumpeter som jag tidigare plockat mest av och helst! Nyaste favvisen är rökslöjorna, lätta att plocka, finns i mängder, lätta att rensa och supergoda!
Jag plockar norra Skåne, och har funnit en hel del trattkantareller i år, och flera är på väg. Karl-Johansäsongen var i alla fall bättre än sist år, men inte något jubelår vare sig av det ena eller det andra. Däremot var jag i Värmland/Dalsland i början av september, och fann riktigt mycket kantarell.
Det är desvärre helt andra skogar söderut, men det får man väl leva med- och helt svampfattigt är det då inte.
Jag knipsar av fötterna (ja svamparnas alltså...) torkar hattar för sej och fötter för sej. Sen blötlägger jag, kokar in blötläggningsvattnet, på med en rejäl klick kosmör, stek riktigt knaprigt, ( alltså vi snackar kremering) salta o peppra o ät gärna med sked ur djup tallrik! Halleluja i himmelrike! Fötterna sparar jag för jag ska koka svampfond någon mörk vintersöndag när snön yr!
Jag har plockat Ostronmussling, Stolt Fjällskivling, Nagelbroskskivling, Svavelticka,Vitspröding Kantareller,en del kremmlor, Trattkantareller ca 10 lit. mycket Rökslöjskivling, Svarttrumpetsvamp mycket Brunsopp och en hel del andra soppar,en del taggsvamp och allt detta i en radie av 2 mil runt HBG utaom trattisarna som jag plockade på Söderåsen. Så inte tycker jag att hösten har varit dålig och som sagt vår säsong är ju inte över på långa vägar ännu hoppas jag.
Jag har också köpt en del av mina burkar på ÖB, riktigt gammeldags med gummiring och patentlock. Den allra största rymmer (tror jag) 2,4 liter, och kostade (tror jag) 24.50. De normalstora kostade 17 kronor, inte hela världen! Och det ser som du sa trevligt ut med snygga enhetliga burkar!
Jag vet att detta har debatterats mycket här på forumet men jag är en envis rackare och jag tycker inte att “konserveringsburkarna” är speciellt dyra inte på Ö&B eller Willys i alla fall, jämför man med ICA maxi eller Coop, där är de minst är en tia dyrare för de minsta burkarna och sedan skenar det iväg. Jag använder bara riktiga konserveringsburkar med gummiring då jag kan använda dem till att konservera svamp i oxå. Jag vet att ni är fler därute som använder “vanliga” burkar för detta ändamål men jag litar inte på dessa plåtlock med någon ytbehandling, har dålig erfarenhet av dem, så för mig gäller den gamla hederliga konserveringsburken inget annat och vad är några tior när burkarna håller i årtionden, mina äldsta har jag ärvt efter mormor, de är säkert 40 år gamla men det är klart man får byta gummiringen med några års mellanrum. Så när jag har varit i skogen en dag och kommer hem med en trevlig skörd och resultatet blir några burkar konserverat och några med torkade svampar och det hela har gått på straxt över hundringen ink. Bensin, el och burkar så vad? Så kokar jag ju både sylt, marmelad och gelé och fångar sill, saltar och lägger in så det blir inga sådana burkar ändå för min del. Jag måste också erkänna ett det ligger lite nostalgi i dessa konserveringsburkar, jag kommer aldrig att glömma mormors konserverade Kantareller eller ingefärspäron just i dessa konserveringsburkar. :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.