0 758 visningar

32 svar

skåningar

stisse/mjölby

21 okt 2008 kl. 16:42

jag lider med er alla skåningar som verkar ha haft en riktigt usel svampsäsong där nere.har det varit för torrt eller vad tror ni att det beror på?.har av er på forumet förstått att det varit dåligt med trattisar.hur har ni haft det med annan matsvamp?.här i östergötland startade det mkt trögt,men har mer och mer blivit till en bra svamphöst.

0

Britt-Marie

21 okt 2008 kl. 16:49

Hej Stisse
visst har svampen till stora delar lyst med sin frånvaro här i skåne. Först var det för torrt så att det blev lite soppor, har knappt plockat några Karl johan i år. Sen kom det regn och värme och det blev en del Kantareller, ny torka Trattarna blir alldeles förtorkade. Var ute på 2 säkra ställen i helgen och hittade endast få små ämnen och det var inte plockat där det kunde man se. Hoppas på bättre svamplycka nästa år, annars får jag väl emigrera uppåt landet.

0

Joachim Krumlinde

21 okt 2008 kl. 17:15

Så dåligt tycker jag inte alls att det har varit. Dessutom är ju inte svampsäsongen slut på länge än här i Skåne, om vi får en (numera) normal vinter.

0

Stefan HBG

21 okt 2008 kl. 17:35

Tycker det varit riktigt uselt vad det gäller dom “vanliga”.
Men jag har plockat en massa för mig nya bekantskaper så jag är väl ganska nöjd ändå.  Men som sagt, jag pratar bara för mig.

0

Helena i Lund

21 okt 2008 kl. 17:46

Jag håller med Joakim, det har varit en riktigt bra svampsäsong, dock med en torksvacka i september. Jag har också lärt mej flera nya i år, och det gör kanske att jag står ut med bristen på just trattar och trumpeter som jag tidigare plockat mest av och helst! Nyaste favvisen är rökslöjorna, lätta att plocka, finns i mängder, lätta att rensa och supergoda!

0

GretheF Skåne

21 okt 2008 kl. 17:58

Jag tyckar att det har varit dåligt med svamp nu hoppas jag att trattkantarellerna kommar , några ställen där dom torkade bort kommar inga nya, några ruttnade då regnet kom

Krumlinge vart bor du i Skåne jag bor i nor

0

Stina Nordsjälland

21 okt 2008 kl. 22:09

Jag plockar norra Skåne, och har funnit en hel del trattkantareller i år, och flera är på väg. Karl-Johansäsongen var i alla fall bättre än sist år, men inte något jubelår vare sig av det ena eller det andra. Däremot var jag i Värmland/Dalsland i början av september, och fann riktigt mycket kantarell.
Det är desvärre helt andra skogar söderut, men det får man väl leva med- och helt svampfattigt är det då inte.

0

Helena i Lund

Godis är gott

22 okt 2008 kl. 13:59

Har också lärt mig rökslöjskivlingarna i år. Vad gör du med dem?

0

Helena i Lund

Helena i Lund

22 okt 2008 kl. 14:23

Jag knipsar av fötterna (ja svamparnas alltså...) torkar hattar för sej och fötter för sej. Sen blötlägger jag, kokar in blötläggningsvattnet, på med en rejäl klick kosmör, stek riktigt knaprigt, ( alltså vi snackar kremering) salta o peppra o ät gärna med sked ur djup tallrik! Halleluja i himmelrike! Fötterna sparar jag för jag ska koka svampfond någon mörk vintersöndag när snön yr!

0

Helena i Lund

Godis är gott

22 okt 2008 kl. 16:24

Tack. Förstår av ditt och Bo E:s svar (i en annan tråd) att det är smörstekning som gäller. Mina fötter har jag gjort mjöl av; för att användas som krydda.

0

Godis

Helena i Lund

22 okt 2008 kl. 18:03

Jag har provat att göra mjöl av annan seg och tradig, jag menar trådig svamp, och tycker det är meckigt… så jag ska testa att koka fond, frysa i istärningar och plocka fram vid behov. Det kanske inte blir så bra, men jag ska iaf försöka!

0

Britt-Marie o Grete !!!

Dorota

22 okt 2008 kl. 20:42

Jag håller med Er. Det har varit så dåligt att det gör ont med att läsa andras rapporter. Brukar annars inte vara avundsjuk av naturen. Vi får väl trösta varandra på något sätt. Kanske en gemensamt tur i skogen.?

0

Dorota

RasBohlin

22 okt 2008 kl. 20:46

Jaha, där ser man vilka fördomar, man har, för dig hade jag redan placerat i västerbotten… =)

0

Bo Reyer

22 okt 2008 kl. 20:54

Även jag lider med er skåningar, kanske inte så mycket för svampen men däremot för avsaknaden av tranbär. men om ni istället vore danskar skulle jag inte känna minsta sympati!

0

Dorota

GretheF Skåne

22 okt 2008 kl. 20:54

Har du fordomar mot Skåningar???????????

0

Dorota

RasBohlin

22 okt 2008 kl. 21:08

Nä, men jag har i största allmänhet verkar det som…
I Västerbotten finns nämligen en stad/ort som heter Dorotea! Och i mitt hufvud så måste Dorota följdaktligen komma därifrån! =)
Det finns också en fin polska från Dorotea…

0

GretheF Skåne

22 okt 2008 kl. 21:17

Jag är dansk!!!!!!!!!!!!!!!

0

RasBohlin

22 okt 2008 kl. 21:56

Med polska menar jag alltså en folkdans, och inte en nationalitet…
Jag spelade en del folkmusik förr.

0

B

22 okt 2008 kl. 22:36

FOR FÆN BØHLIN!!

0

Bo

Dorota

24 okt 2008 kl. 01:56

Jag håller med dig. Jag saknar trånbär men nöjer mig med att köpa torkade på Netto(dansk).

0

Grethe

Dorota

24 okt 2008 kl. 01:59

Absolut inte.!!! Hur kan man ha fördomar mot Skåningar när man bor i Malmö, som jag gör. men jag har massa andra fördomar för den del.

0

skåningar och polsk

Dorota

24 okt 2008 kl. 02:03

Tur för dig RasBohlin. För jag är en äkta skåning sedan 40 år tillbaka och från Polen. Och ovanpå detta så älskar jag folkdans fast ej polska men balkansk och armenisk.

0

Grethe

GretheF Skåne

24 okt 2008 kl. 16:08

Jaaaa jägare dom kan man ju ha fordomer mot men annars har jag inte så många där är plats till alla i mit liv Ja så du bor I malmö jag har nästan alldrig varit där och jag bor 60 km därifrån

0

Ont om svamp?

"JAS" Helsingborg

24 okt 2008 kl. 20:49

Jag har plockat Ostronmussling, Stolt Fjällskivling, Nagelbroskskivling, Svavelticka,Vitspröding Kantareller,en del kremmlor, Trattkantareller ca 10 lit. mycket Rökslöjskivling, Svarttrumpetsvamp mycket Brunsopp och en hel del andra soppar,en del taggsvamp och allt detta i en radie av 2 mil runt HBG utaom trattisarna som jag plockade på Söderåsen. Så inte tycker jag att hösten har varit dålig och som sagt vår säsong är ju inte över på långa vägar ännu hoppas jag.

0

Ont om svamp?

GretheF Skåne

24 okt 2008 kl. 21:18

Vilken tur du har haft ,nu sitter jag här och tänkar på skogar i en radius av 20 kilometer!!!!!!!!!!!! runt HGB

Vart har du köbt dom fina glasen???????

0

Ont om svamp?

"JAS" Helsingborg

24 okt 2008 kl. 23:07

På Ö&B och Willys i HBG.

0

Ont om svamp?

Birgitta D

25 okt 2008 kl. 09:53

ÖB ja där kostar nästan alla burkar med innehåll av marinerad vitlök, kapris, oliver med mera 10 kr. En tom glasbur modell mindre kostar däremot 12.90.

0

Birgitta D

Brenko

25 okt 2008 kl. 10:05

Oj då. Är det burkar med gummiring och bygel då? Jag har också köpt massa tomma burkar på ÖB, det kändes inte det minsta billigt, men man vill ju inte ha fula burkar när man lagt ner timmar på att plocka, rensa, sylta och så vidare..

0

Brenko

Helena i Lund

25 okt 2008 kl. 10:28

Jag har också köpt en del av mina burkar på ÖB, riktigt gammeldags med gummiring och patentlock.  Den allra största rymmer (tror jag) 2,4 liter, och kostade (tror jag) 24.50. De normalstora kostade 17 kronor, inte hela världen! Och det ser som du sa trevligt ut med snygga enhetliga burkar!

0

Brenko

GretheF Skåne

25 okt 2008 kl. 16:36

Tackar så myckett , men da sparar jag sylt/sillburkarna dom ser trevliga ut dom med med en liten rund tygbit på

0

Konservburkar

"JAS" Helsingborg

25 okt 2008 kl. 23:10

Jag vet att detta har debatterats mycket här på forumet men jag är en envis rackare och jag tycker inte att “konserveringsburkarna” är speciellt dyra inte på Ö&B eller Willys i alla fall, jämför man med ICA maxi eller Coop, där är de minst är en tia dyrare för de minsta burkarna och sedan skenar det iväg. Jag använder bara riktiga konserveringsburkar med gummiring då jag kan använda dem till att konservera svamp i oxå. Jag vet att ni är fler därute som använder “vanliga” burkar för detta ändamål men jag litar inte på dessa plåtlock med någon ytbehandling, har dålig erfarenhet av dem, så för mig gäller den gamla hederliga konserveringsburken inget annat och vad är några tior när burkarna håller i årtionden, mina äldsta har jag ärvt efter mormor, de är säkert 40 år gamla men det är klart man får byta gummiringen med några års mellanrum. Så när jag har varit i skogen en dag och kommer hem med en trevlig skörd och resultatet blir några burkar konserverat och några med torkade svampar och det hela har gått på straxt över hundringen ink. Bensin, el och burkar så vad? Så kokar jag ju både sylt, marmelad och gelé och fångar sill, saltar och lägger in så det blir inga sådana burkar ändå för min del. Jag måste också erkänna ett det ligger lite nostalgi i dessa konserveringsburkar, jag kommer aldrig att glömma mormors konserverade Kantareller eller ingefärspäron just i dessa konserveringsburkar. :)

0

Konservburkar

Helena i Lund

26 okt 2008 kl. 17:44

Nostalgi var ordet sa Bill till Bull.

0

Konservburkar

GretheF Skåne

26 okt 2008 kl. 19:32

Vist får det en tillbaka i tiden

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone