0 336 visningar

9 svar

Hvilken sopp?

Hans Myhre

21 okt 2008 kl. 21:22

En at gissa på

0

Hans Myhre

21 okt 2008 kl. 21:45

Et bilde tild, hjelper det?

0

Stefan HBG

21 okt 2008 kl. 22:13

Har icke den blekaste aning, tycker den liknar en välgrillad taggsvamp. Men det skulle ju vara en sopp….Hmm!?

0

Jan A, Uppsala

21 okt 2008 kl. 22:16

Kanske en blå taggsvamp?

0

Irene A

21 okt 2008 kl. 23:34

Usch, det ser ut att vara den som jag har letat förgäves efter i så många år: “blekkstorpigg”, Sarcodon fuligineoviolaceus..

0

Hans Myhre

22 okt 2008 kl. 00:01

Jada Irene, men ikke helt lett å ta den etter de to bildene. Her det tredje som gjør deg sikker.

0

Hans v E

22 okt 2008 kl. 16:03

Jag gissade också fuligineoviolascens efter två bilder innan jag sett Irenes svar.

Så vill jag bara upplysa Stefan HBG om att svamp heter sopp på norska. Sopp heter rörsopp tror jag. Eller hur Hans? (Jag tror inte jag kan skriva ö som o med / över från den här datorn)

0

Irene A

22 okt 2008 kl. 16:29

Gratulerar till fyndet! Den (lilaköttig taggsvamp på svenska) är väl inte vanlig i Norge heller?

Jag är nyfiken på vilka andra arter du hittar där den växte, och jag undrar också om det stämmer att den kommer senare på hösten än andra Sarcodon-arter?

0

Stefan HBG

22 okt 2008 kl. 17:24

Ok Hans, alltid lär man sig något nytt. Förstod att det var en raritet.

0

Hans Myhre

22 okt 2008 kl. 17:48

Dette er et vernet område i Hamar og her er funne ganske mange arter. Har ikke helt oversikten men kan søke i denne basen http://www.nhm.uio.no/botanisk/nxd/sopp/nsd_b.htm.
Stedet heter Furuberget i Hamar kommune.

Svamp heter Sopp på Norsk.Gruppen Karl Johan og alle med rør under hatten har tilnavnet Rørsopp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone