0 420 visningar

9 svar

Ärtröksvamp och mussling?

NadaL, Umeå

22 okt 2008 kl. 08:00

Tror att det är ärtröksvamp men är inte säker?

0

NadaL, Umeå

22 okt 2008 kl. 08:02

Musslingen växer på al-låga.
Taksam för förslag.

0

Irene A

22 okt 2008 kl. 08:51

Ärtröksvampen är inga problem att känna igen, speciellt när man får se den så där i genomskärning.

Ostronmusslingen är en luring däremot, med den mittställda foten och velumrester på hatten. Med grenat växtsätt och så småningom trattformad hatt, liknar den en art som heter Pleurotus cornucopiae. Den saknar svenskt namn, men är ofta odlad i många olika färger och former. En “rymling”, smygodlad i det fria, eller finns den här ändå, det är frågan?

Fråga Elisabeth B vad hon tror om den..
Fantastiska bilder förresten!

0

Robban O-hamn

22 okt 2008 kl. 09:10

Är då denna första bild en blekare variant av ostron mussling. Stod på ett soligt läge. Andra bilden är väll så vi vill se dom. Samma skog men ett par hundra meter vid sidan av varandra

0

Mussling? -Irene

NadaL, Umeå

22 okt 2008 kl. 12:15

Tack Irene,jag har svårt att tro att musslingen är smygodlad,den växer i orörd lövskog som inte är välbesökt(utom oss) och vi har sett den växa på flera lågor.

0

gunhild i Kåddis

22 okt 2008 kl. 12:49

Ärtröksvampen, att den är så välbehållen nu sent på hösten. Den är en efterfrågad färgsvamp som ger fina färger. Jag gjorde mitt specialarbete på färgkursen om den. Finns visst bara här uppe i norr.
Musslingen kan det vara samma som på mina bilder nerifrån älven?

0

mussling?

Elisabeth Bååth

23 okt 2008 kl. 11:06

Musslingarna är som du säger, Irene, besvärliga. I odlingssammanhang finns ett antal arter. P.cornucopiae har jag odlat på Röbäcksdalen (har den spritt sig därifrån?)och jag tycker att den har tätare skivor, är tunnare i köttet och mer åt gula färgen. Det är svårt med bilder.Jag tror ju mer på P.ostratus där färgen på hatthuden och fruktkroppens form kan variera med temp, ljus och fuktighet.

0

Elisabeth Bååth

23 okt 2008 kl. 11:09

Gunhild
När fotade du denna mussling?Sommar-höst?

0

Mussling Elisabeth

gunhild i Kåddis

23 okt 2008 kl. 20:12

Det var bara ett par dar sen jag fotade denna mussling.

0

Mussling Elisabeth

gunhild i Kåddis

23 okt 2008 kl. 20:18

Här kommer fler bilder från samma dag den 17/10. Den sista är ju grönmussling.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone