Ärtröksvampen är inga problem att känna igen, speciellt när man får se den så där i genomskärning.
Ostronmusslingen är en luring däremot, med den mittställda foten och velumrester på hatten. Med grenat växtsätt och så småningom trattformad hatt, liknar den en art som heter Pleurotus cornucopiae. Den saknar svenskt namn, men är ofta odlad i många olika färger och former. En “rymling”, smygodlad i det fria, eller finns den här ändå, det är frågan?
Fråga Elisabeth B vad hon tror om den..
Fantastiska bilder förresten!
Ärtröksvampen, att den är så välbehållen nu sent på hösten. Den är en efterfrågad färgsvamp som ger fina färger. Jag gjorde mitt specialarbete på färgkursen om den. Finns visst bara här uppe i norr.
Musslingen kan det vara samma som på mina bilder nerifrån älven?
Musslingarna är som du säger, Irene, besvärliga. I odlingssammanhang finns ett antal arter. P.cornucopiae har jag odlat på Röbäcksdalen (har den spritt sig därifrån?)och jag tycker att den har tätare skivor, är tunnare i köttet och mer åt gula färgen. Det är svårt med bilder.Jag tror ju mer på P.ostratus där färgen på hatthuden och fruktkroppens form kan variera med temp, ljus och fuktighet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.