0 1936 visningar

7 svar

ostronskivling, odla?

fredrik seger

20 mar 2006 kl. 20:01

hej.
jag hittade ett paket ostronskivling i vår källare idag. det hade legat där i lite drygt en vecka. som ni ser på bilderna så frodas svampen. kan det vara så att ostronskivlingen har blivit angripen av en annan svampsort eller är det bara mer ostronskivling?
om det är ostronskivling borde ju svampen gå utmärkt att äta?
skulle man kanske rentav ge sig på att odla upp svampen. den har stått i en sval matkällare, vilket också är den tilltänkta odlingsplatsen. tack på förhand / fredrik seger

0

klas jaederfeldt

20 mar 2006 kl. 23:41

jag tror att allt är ostronmussling på bilden, Pelle Holmberg lämmnade upp liknande sak till mej på museet för några år sedan, och undra vad det var, det var en Ostronmussling som glömts kvar på en vind, Jag mikroskopierade och det var samma svamp

0

BoE

21 mar 2006 kl. 17:48

Har sett liknande fall i butikshyllorna på ICA!
Skulle dock inte vilja köpa gamla musslingar med dessa utväxter.
Kan det verkligen vara naturligt???

0

klas jaederfeldt

23 mar 2006 kl. 09:38

utväxterna är det inget fel på, men i allafall den originalsvamp som jag hade att titta på började ruttna

0

fredrik seger

6 apr 2006 kl. 20:30

nu är svampen ytterligar överväxt med mycel/mögel. hur vet man vad som är vad? det är ju svamp som svamp?
jag såg lite grönt i allt vitt. kan det vara en liten mögelkoloni? nu ska jag lkägga alltihopa i jord i källaren och se hur det artar sig. tusen tack för era svar!

0

klas jaederfeldt

7 apr 2006 kl. 10:11

inte skall du lägga den i jord, det är en vedväxande svamp.jag skulle i så fall föreslå att du lägger den i sågspån av lövträd

0

fredrik seger

8 apr 2006 kl. 18:27

ok, jag förstår. jag försökte leta efter hur man skulle odla svamp på internet. tyvärr hittade jag bara beskrivningar på hur man odlar knarksvamp (dessa var i och för sig väldigt detaljerade). hursomhelst. jag glömde svampen på diskbänken häromdagen och sen hade någon svampmarodör hittat svampen och slängt den! jag blir så trött! att man inte ens kan få ha lite svamp på diskbänken… men i vilket fall ska ni ha tack för all informationen jag fått. det var intressant. jag återkommer när jag har fått igång en ny svampodling.

0

Irene A

9 apr 2006 kl. 11:15

Här finns ett exempel på hur man kan odla ostronmussling:
http://www.personal.u-net.com/~chilton/322L.htm

En liten varning bara: Om man har en sort som fäller mycket sporer, bör man undvika att låta dem mogna, annars kan man få hela rummet fyllt av sporer, och allting täckt av en vit och kladdig beläggning…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone